У р о к 10. Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете.
Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».
М е т а: продовжити знайомство з лірикою Гете, в якій
розкривається нове розуміння природи; з’ясувати міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король»; розвивати
навички аналізу поетичного твору, творчу уяву учнів; виховувати гармонійне
ставлення до природи і світу.
О б л а д н а н н я: учнівські малюнки до балади «Вільшаний король», відеоскрайбінг
«Нове розуміння природи. Й.В. Гете. «Вільшаний
король».
Т и п у р о к у: урок формування нових знань, умінь, навичок.
Х і д у р о к у
І. Актуалізація опорних
знань, умінь, навичок.
·
Зв’язна розповідь про Й.В.Гете за поданою опорною схемою.
ІІ.
Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·
Перекладач про письменника.
Григорій Кочур у статті «Сонячний геній»
писав: «Однією з найхарактерніших ознак гетевського генія є незвичайна
чутливість і вразливість, що виходила за межі звичайних уявлень, і то не тільки
в загостренні сприймання чи бентежному, вулканічному неспокоєві його юнацтва.
Гете буквально був усі свої дні залежний від природи, від погоди – він
порівнював себе з квіткою, у якої згортаються пелюстки, коли заходить сонце.
Його сильний організм наснажувався любов’ю і вряди-годи проходив кризи сну,
фазу на грані смерті, бо другий полюс любові – смерть…
Про холодність і твердість, про непроникний
панцер Гете написано багато. Він у своєму суспільному середовищі витворював
захисний холод дистанції, не дбаючи про враження, яке справляє це на людей. В
соціальних питаннях панцир був аристократично-консервативного крою, мережаний
мефістофельським відпорним скептицизмом и цинізмом.
Соціальний профіль Гете потребує
найважнішого розгляду за принципом, виставленим самим поетом: «Щоб поета
зрозуміти, слід в його краю пожити».
ІІІ.
Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV.
Формування нових знань і способів дії.
·
Вступне слово вчителя.
На відміну від «штюрмерської» лірики, поезія
Гете веймарського періоду наповнена фантастичним, загадковим, таємничим. У цей
час було створено чимало балад.
В основі кожної з них – якась легенда,
народне повір’я. Неповторна особливість полягає у тому, що авторська мова майже
відсутня. Вона тільки пояснює читачеві зовнішні обставини дії. Самі події
розкриваються через репліки персонажів і мають надзвичайно концентрований
характер. В баладі є кульмінація, що настає, як правило, у розв’язці і
обов’язково виражає якийсь перелом – в подіях, переживаннях, свідомості тощо.
Прикладом використання народно-поетичного
стилю є і балада Й.В.Гете «Вільшаний король».
·
Перегляд
відеокрайбінгу «Нове розуміння природи
Й.В.Гете. «Вільшаний король»
·
Бесіда за поданим матеріалом.
Чим була природа для Й.В.Гете? Я яких працях
відображені його погляди на природу?
Який зв'язок, на думку Гете, існує між
людиною, природою, мистецтвом?
В чому проглядається нове розуміння і
новаторство розкриття теми природи Гете?
Що таке природа на думку просвітника?
Що ви дізналися про баладу «Вільшаний
король»? А про її перекладачів?
Який зміст містить у собі поетичний твір?
Наведіть приклади.
Яке враження справила на вас балада Гете під
час самостійного читання вдома?
·
Виразне читання балади «Вільшаний король» учнями.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
·
Робота з текстом балади «Вільшаний король».
Який настрій викликала у вас балада
«Вільшаний король»?
Що становить сюжет твору?
Як поєднується у творі фантастичне та
реальне?
Яким ви уявляєте собі Вільшаного короля?
Яку роль відіграє у баладі природа?
Змалюйте (усно) пейзаж, де відбувається
подія.
Що вказує на зв'язок балади Й.В.Гете з
фольклорною баладою? З’ясуйте значення образів-символів.
·
З’ясування образів-символів.
Верба – символ космічного океану, Всесвіту,
Космічної Гармонії, символ туги, печалі, трагічної долі.
Вітер – символ духу, дихання Всесвіту,
швидкості. Вітер вважають у легендах місцем перебування багатьох духів.
Ніч – стихія злих сил,
символ нерозвинутих можливостей.
Туман – символ
невизначеності шляху, блукання.
Пан – бог лісів,
покровитель усієї природи.
Вільха – дерево, яке росте біля води, на
вологому ґрунті, це образ, у якому поєднуються в одне ціле вода і земля.
Вільшаний король – втілення самої Природи,
володар усього: води, землі, тварин, людства. Драматична напруженість надає
зіткнення різних начал: життя і смерті, реального і фантастичного, відчаю і
надії, буденного та інтуїтивного.
Дитина – уособлення людства, яке досі не
знайшло гармонійних стосунків з природою, зі світом, з самим собою. Звідси –
трагічний кінець фіналу.
·
Проблемне завдання.
Доведіть, що «Вільшаний король» Й.В.Гете
належить до баладного жанру.
-
Фольклорна основа.
-
Драматичний сюжет.
-
Діалог як форма розкриття почуттів героїв.
-
Основний конфлікт – протистояння реального і містичного
світів.
-
Вільшаний король – втілення непізнаних сил природи.
-
Трагічний фінал.
Висновки.
Балада «Вільшаний король» була спочатку написана як вставна пісня до п’єси «Рибалка».
Гете надихнула датська народна пісня «Дочка короля ельфів», опублікована
Й.-Г.Гердером у збірнику «Голоси народів у їх піснях» (1778 – 1779). У Гердера
дочка лісового царя, яку зустрів наречений Олуф у нічному лісі, насилає на
нього смертельну хворобу.
Гете по-своєму опрацював її, поєднавши з
сюжетом про Вільхового короля, персонажа німецьких народних казок. Цей образ
споріднений з поширеним образом українських легенд – Лісовиком. У твору
показано, як простодушна людина стає жертвою своєї уяви.
В цій баладі Гете торкається майже
філософської теми. Адже світ розуму виявляється безсилим перед світом почуттів,
уяви. Душа дитини складна і таємнича, вона живе своїм власним життям і не
завжди підкоряється доводам розуму.
VI. Домашнє завдання. Повторити,
що таке вічний образ. Підібрати матеріал про відображення образу Прометея у різних
видах мистецтва.
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий