Зар.л-ра, 9кл. Урок 10.Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».

   У р о к 10.  Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».
   М е т а: продовжити знайомство з лірикою Гете, в якій розкривається нове розуміння природи; з’ясувати міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король»; розвивати навички аналізу поетичного твору, творчу уяву учнів; виховувати гармонійне ставлення до природи і світу.
   О б л а д н а н н я: учнівські малюнки до балади «Вільшаний король», відеоскрайбінг «Нове розуміння природи. Й.В. Гете. «Вільшаний король».
   Т и п   у р о к у: урок формування нових знань, умінь, навичок.
Х і д   у р о к у
      І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Зв’язна розповідь про Й.В.Гете за поданою опорною схемою.
      ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Перекладач про письменника.
   Григорій Кочур у статті «Сонячний геній» писав: «Однією з найхарактерніших ознак гетевського генія є незвичайна чутливість і вразливість, що виходила за межі звичайних уявлень, і то не тільки в загостренні сприймання чи бентежному, вулканічному неспокоєві його юнацтва. Гете буквально був усі свої дні залежний від природи, від погоди – він порівнював себе з квіткою, у якої згортаються пелюстки, коли заходить сонце. Його сильний організм наснажувався любов’ю і вряди-годи проходив кризи сну, фазу на грані смерті, бо другий полюс любові – смерть…
   Про холодність і твердість, про непроникний панцер Гете написано багато. Він у своєму суспільному середовищі витворював захисний холод дистанції, не дбаючи про враження, яке справляє це на людей. В соціальних питаннях панцир був аристократично-консервативного крою, мережаний мефістофельським відпорним скептицизмом и цинізмом.
   Соціальний профіль Гете потребує найважнішого розгляду за принципом, виставленим самим поетом: «Щоб поета зрозуміти, слід в його краю пожити».
      ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
      IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Вступне слово вчителя.
   На відміну від «штюрмерської» лірики, поезія Гете веймарського періоду наповнена фантастичним, загадковим, таємничим. У цей час було створено чимало балад.
   В основі кожної з них – якась легенда, народне повір’я. Неповторна особливість полягає у тому, що авторська мова майже відсутня. Вона тільки пояснює читачеві зовнішні обставини дії. Самі події розкриваються через репліки персонажів і мають надзвичайно концентрований характер. В баладі є кульмінація, що настає, як правило, у розв’язці і обов’язково виражає якийсь перелом – в подіях, переживаннях, свідомості тощо.
   Прикладом використання народно-поетичного стилю є і балада Й.В.Гете «Вільшаний король».
·        Перегляд відеокрайбінгу «Нове розуміння природи  Й.В.Гете. «Вільшаний король»
·        Бесіда за поданим матеріалом.
   Чим була природа для Й.В.Гете? Я яких працях  відображені його погляди на природу?
   Який зв'язок, на думку Гете, існує між людиною, природою, мистецтвом?
   В чому проглядається нове розуміння і новаторство розкриття теми природи Гете?
   Що таке природа на думку просвітника?
   Що ви дізналися про баладу «Вільшаний король»? А про її перекладачів?
   Який зміст містить у собі поетичний твір? Наведіть приклади.
   Яке враження справила на вас балада Гете під час самостійного читання вдома?
·        Виразне читання балади «Вільшаний король» учнями.
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Робота з текстом балади «Вільшаний король».
   Який настрій викликала у вас балада «Вільшаний король»?
   Що становить сюжет твору?
   Як поєднується у творі фантастичне та реальне?
   Яким ви уявляєте собі Вільшаного короля?
   Яку роль відіграє у баладі природа?
   Змалюйте (усно) пейзаж, де відбувається подія.
   Що вказує на зв'язок балади Й.В.Гете з фольклорною баладою? З’ясуйте значення образів-символів.
·        З’ясування образів-символів.
   Верба – символ космічного океану, Всесвіту, Космічної Гармонії, символ туги, печалі, трагічної долі.
   Вітер – символ духу, дихання Всесвіту, швидкості. Вітер вважають у легендах місцем перебування багатьох духів.
Ніч – стихія злих сил, символ нерозвинутих можливостей.
Туман – символ невизначеності шляху, блукання.
Пан – бог лісів, покровитель усієї природи.
   Вільха – дерево, яке росте біля води, на вологому ґрунті, це образ, у якому поєднуються в одне ціле вода і земля.
   Вільшаний король – втілення самої Природи, володар усього: води, землі, тварин, людства. Драматична напруженість надає зіткнення різних начал: життя і смерті, реального і фантастичного, відчаю і надії, буденного та інтуїтивного.
   Дитина – уособлення людства, яке досі не знайшло гармонійних стосунків з природою, зі світом, з самим собою. Звідси – трагічний кінець фіналу.
·        Проблемне завдання.
   Доведіть, що «Вільшаний король» Й.В.Гете належить до баладного жанру.
-         Фольклорна основа.
-         Драматичний сюжет.
-         Діалог як форма розкриття почуттів героїв.
-         Основний конфлікт – протистояння реального і містичного світів.
-         Вільшаний король – втілення непізнаних сил природи.
-         Трагічний фінал.
   Висновки. Балада «Вільшаний король» була спочатку написана як вставна пісня до п’єси «Рибалка». Гете надихнула датська народна пісня «Дочка короля ельфів», опублікована Й.-Г.Гердером у збірнику «Голоси народів у їх піснях» (1778 – 1779). У Гердера дочка лісового царя, яку зустрів наречений Олуф у нічному лісі, насилає на нього смертельну хворобу.
   Гете по-своєму опрацював її, поєднавши з сюжетом про Вільхового короля, персонажа німецьких народних казок. Цей образ споріднений з поширеним образом українських легенд – Лісовиком. У твору показано, як простодушна людина стає жертвою своєї уяви.
   В цій баладі Гете торкається майже філософської теми. Адже світ розуму виявляється безсилим перед світом почуттів, уяви. Душа дитини складна і таємнича, вона живе своїм власним життям і не завжди підкоряється доводам розуму.
   VI. Домашнє завдання. Повторити, що таке вічний образ. Підібрати матеріал про відображення образу Прометея у різних видах мистецтва.
   VII. Оцінювання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий