У р о к 11. Волелюбні мотиви та протистояння образів
персонажів у «Прометеї». Образ Прометея.
М е т а: проаналізувати волелюбні мотиви та
протистояння образів персонажів у вірші «Прометей» Й.В.Гете, схарактеризувати
образ Прометея; розвивати навички аналізу поетичного тексту, розширити
культурологічний простір учнів; на прикладі образу Прометея виховувати риси
сильної особистості.
О б
л а д н а н н я: ілюстрації
художників та учнівські малюнки з зображенням Прометея, книжкова виставка,
Т и п у р о к у: урок формування нових знань, умінь, навичок.
Я створював лише те,
що палило мене зсередини й вимагало втілення.
Й.В.Гете
Х і д у р о к у
І. Актуалізація опорних
знань, умінь, навичок.
Пригадайте, в чому новаторство поезії
штюрмерів і Гете зокрема?
ІІ. Підготовка
до сприйняття навчальної теми.
·
Слово вчителя.
Дійсно, новаторство Гете і штюрмерів у тому,
що вони ввели в поезію притаманний юності дух бунтарства. Яскравий приклад –
гімн «Прометей», де поет пише вільним віршем, оскільки ідеал штюрмерів – вільна
людина.
Ім’я Прометея буквально означає «провидець», «той, що думає наперед», тобто
бачить майбутнє.
Прометей відкриває галерею так званих вічних
образів, до яких постійно звертатиметься людство.
Дайте
визначення, які образи називаються
вічними.
До образу Прометея не раз зверталися
митці в античній культурі, а за нового
часу образ титана знаходимо в Гете, Байрона, Шеллі, у майстрів пензля Мікеланджело, Тиціана,
Сальватора Розу, композиторів Бетховена, Ліста, Танєєва, Скрябіна тощо. Образ
Прометея був надзвичайно популярний і в російській та українській літературі.
Його уславили К.Рилєєв, М.Огарьов, Т.Шевченко, І.Франко, Леся Українка, А.
Малишко та інші.
·
Виразне читання уривків творів про Прометея ланцюжком.
«Свого нещастя
на негідне рабство я не проміняю…
Скажу одверто –
всіх богів ненавиджу…».
(Есхіл. «Прометей закутий»)
Ти боротьбу обрав,
Титане,
В двобої волі і
страждань,
Прийняв ти муки без
вагань;
А небо мстиве,
невблаганне,
І доля зла, - тиран
глухий, -
І дух ненависті, який
Істот собі на втіху
творить,
І сам їх нищить, сам їх
морить,
Дали тобі безсмертя в
дар,
Та навіть ця, найважча з
кар,
Твоєї волі не зламала.
…
Твій гордий дух і
непокора,
Що їх і небо не поборе,
Для смертних прикладом
стає.
Ти людству освітив
дороги,
Ти – символ віри і тепла.
(Дж.Байрон. «Прометей»)
За горами гори, хмарою
повиті,
Засіяні горем, кровію
политі.
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий добрі ребра
Й серце розбиває.
Розбиває, та не вип’є
Живущої крові –
Воно знову оживає
І сміється знову.
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля…
(Т.Г.Шевченко. «Кавказ»)
Брати мої, нащадки
Прометея!
Вам не орел розшарпав
груди горді, -
Бридкі гадюки в серце
уп’ялись.
Ви не приковані на тій
кавказькій кручі,
Що здалека сіяє сніжним
чолом,
Про в’язня звістку людям даючи.
(Л.Українка. «Feat nox!»)
Я честь віддам титану
Прометею,
Що не творив своїх людей
рабами,
Що просвітив не словом, а
вогнем,
Боровся
не в покорі, а завзято,
І мучився не три дні, а без ліку...
(Л.Українка. «В катакомбах»)
·
Звернення до книжкової виставки та виставки малюнків.
ІІІ. Оголошення
теми, епіграфа уроку.
IV. Формування
нових знань і способів дії.
·
Митець очима митця.
«Гете, цей захисник усього людяного,
земного, цей ворог усього уявно-ідеального та надприродного, перший заступився
за права – не людини взагалі, ні, - за права окремої, пристрасної, обмеженої особистості;
він показав, що у ній прихована незламна сила, яка може жити без усякої
зовнішньої опори, і що при усьому невирішенні власних сумнівів, при всьому
убозтві своїх вірувань і переконань, людина має право і можливість бути
щасливою і не соромитися свого щастя». (І. С. Тургенєв)
·
Проблемне завдання.
На прикладі поезії «Прометей» довести, що
Гете боровся за право людської особистості, за її право на щастя.
·
До історії написання твору.
Образ Прометея дуже важливий для поезії
Гете. Він плекався з самого дитинства, коли майбутній поет почув про страшний
Лісабонський землетрус (1755), що забрав життя тисяч і тисяч людей, знищив
пам’ятки культури. Навіть на схилі літ Гете не міг спокійно згадувати про ті
далекі події: «Хлопчик… був пригнічений. Господь Бог, вседержитель неба й
землі, такий мудрий і благосний, зовсім не по-батьківськи обрушив кару на
правих і неправих. Марно намагався юний
розум осмислити ці враження…» Осмислення прийшло пізніше, і тоді виник образ
Прометея, єдиного з божеств, який по-справжньому полюбив людей і допоміг їм
створити культуру.
Значення цього гімну величезне. Гете першим
у європейській поезії відродив образ знаменитого титана давньогрецьких міфів.
Він зробив його символом протесту проти змертвілих традицій та авторитетів,
символом справжньої любові до людини.
·
Образ Прометея у творчості Гете.
Отже, в Гете, на відміну від своїх попередників,
Прометей представлений справжнім бунтарем, який кидає виклик Зевсові. Цікавість
до міфологічного образу можна частково пояснити його штюрмерським захопленням
на початку 1770-х років. Як слушно наголошує Д.С.Наливайко, «основний тип героя
в літературі «Бурі й натиску» - це «природна людина» й водночас титанічна
особистість, повна стихійно-творчих сил природи, поєднана із
загадково-ірраціональними глибинами буття і чужа «впорядкованому» суспільству,
де панує поверхова розважливість і дріб’язковий егоїзм. У німецького філософа і
письменника є два твори, присвячені образу титана, - вірш і драма у віршах.
Філософського змісту, поєднаного з бурхливою
емоційністю, сповнений вірш «Прометей» (1774). Титан прагне зробити людей
щасливими, звільнивши від тиранії Зевса.
У пізнього Гете Прометей добре знає, що
створені ним люди хапаються з кожну дрібницю, забувають минуле. Йому не
подобається марнославство та інші вади, проте повчати людство він вважає марною
справою, бо Пометеєве людство примітивне, щастя йому можуть подарувати лише
боги. Отже, з усього багатого змісту образу титана у Гете залишилася тільки
ідея історичності людства, або, по суті, просвітницька ідея.
·
Виразне читання вірша Й.В.Гете «Прометей».
Вгорни небо твоє, Зевсе,
Імлою хмар,
Вчини як отой хлопчак,
Що толочить будяки,
Влучай в дуби й верхів’я
гір, -
Тільки мою землю
Мені залиши,
І мою хатину, будовану не
тобою,
І вогнище моє
Із розжареним приском,
Якому ти заздриш.
Не знаю нікого біднішого
Під сонцем, ніж ви,
богове!
Нещедро ви живите
Даннім офір
І духом молитов
Вашу величність.
Ви б геть змарніли, якби
Не жебраки і діти,
Дурники, повні надії.
Коли я був малий, тоді,
Не знаючи, що, де і як,
Звертав свої заблудлі очі
До сонця, чи нема там
вгорі
Вуха, що скарги мої
почуло б,
Серця, що так, як моє,
Пригноблених би пожаліло,
Хто допоміг
Гордість титанів мені
здолать?
Хто від смерті мене
врятував,
Від долі раба?
Чи не ти само це
звершило,
Серце, в паланні святім?
Чи не палало, юне і
добре, ти,
Марно дякуючи за рятунок
Тому, хто спить у
високості?
Тебе шанувати? Чому?
Може, зм’якшив ти колись
Болі знедоленим?
Може, притишив колись
Сльози настрашених?
Чи не всемогутній Час
Мужа із мене викував?
Чи не одвічна судьба
Владує і мною, й тобою?
Либонь, ти гадаєш,
Що зненавидіти життя я
мушу,
Втекти десь в пустелю,
Бо не всі вже
Пуп’янки мрій достигли?
Ні, тут я сиджу і формую
Людей на свій образ –
Поріддя, що подібне до
мене,
Щоб мучитися, щоб ридати,
Щоб втішатися, щоб
радіти, -
І зневажати тебе,
Як я!
Переклад М.Бажана
·
Бесіда за прочитаним уривком.
Які бунтарські думки і настрої ви знаходите
у поезії «Прометей»?
Визначте провідні мотиви вірша. Наведіть
приклади з тексту.
Хто такий Прометей? Схарактеризуйте цей
образ.
Знайдіть ораторські прийоми у гімні
«Прометей». У чому звинувачує Прометей Зевса?
Які образи протистоять один одному. На чиєму
боці ваші симпатії? Чому?
Визначте головну думку твору Й.В.Гете «Прометей».
Згадайте інші літературні образи-символи,
які розкривають любов до людей.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
·
Ознайомлення з пам’яткою «Як аналізувати
поетичний твір».
І. Загальні питання:
1) назва твору, ім’я автора;
2) назва збірки, складовою якої є вірш;
3) рік написання та видання;
4) поштовх для створення збірки чи вірша;
5) кому присвячений;
6) наявність епіграфа, його значення.
ІІ. Теоретичні, літературознавчі питання:
1)
напрям, якого (яких) стосується
вірш чи збірка;
2)
жанр;
3)
тема;
4)
ідея;
5)
рима чи її відсутність;
6)
вид рими;
7)
розмір вірша;
8)
строфіка;
9)
художньо-зображальні мовні
засоби;
10)бібліографія.
ІІІ. Культурологічні питання:
1)
синтез мистецтв, що
спостерігається у вірші чи збірці;
2)
українознавчі аспекти;
3)
культурологічне оточення, наявність
музичного супроводу;
4)
думки митців та критиків;
5)
власна думка про твір.
·
Самостійна робота.
Письмовий аналіз поезії Й.В.Гете
«Прометей».
VI. Підбиття підсумків уроку.
Оцінювання.
·
Розв’язок проблемного завдання уроку.
·
Читання учнями епіграфа уроку, розкриття його значення і
зв’язку з віршем Й.В.Гете «Прометей».
·
Підсумкові запитання.
Чому образ Прометея
використовувався численними письменниками в різні епохи?
У чому
штюрмерська поезія Гете близька сучасній молоді? Чи притаманний сучасній молоді
дух бунтарства?
·
Висновки:
1) Значення символу:
-
прагнення волі;
-
прагнення до творчості;
-
захисник людей;
-
богоборець;
-
самопожертви;
-
бунтарство;
-
духовна свобода, справедливість.
2)Як влучно
зазначив О.Веселовський століття тому, «прикутий до скелі Прометей стає
символом видатної, могутньої особи, що виконує своє призначення, подолавши
різні перешкоди та гніт, виконує неухильно, не зважаючи на невдячність і опір маси,
що задля неї вона страждає. Прометей послідовно став середньовічним
християнином-подвижником, діячем просвітньої філософії XVIII віку, народним поводирем
XIX століття».
VII.
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал за темою уроку за
підручником. Твір-мініатюра «Іскра Прометея, запалена в мені…»
Комментариев нет:
Отправить комментарий