Т е м а. Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Сойєра».
М е т а(розвиток компетентностей): предметних
– уміння називати основні події життя М.Твена, розповідати про історію
створення повіті «Пригоди Тома Сойєра», складати запитання за змістом хронологічної
таблиці; ключових – розуміє
важливість вияву ініціативи в суспільному житті (НЛ-2); усвідомлює переваги позитивного мислення для
збереження здоров’я (НЛ-3); спілкування державною
мовою, математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї
форми в іншу – текст, таблиця), основні компетентності у природничих науках і
технологіях(швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види
читання для здобуття нових знань), уміння
вчитися впродовж життя (постійно поповнювати власний словниковий запас).
Т и п
у р о к у: урок
засвоєння нових знань.
Твен писав про хлопчиків тому, що сам
залишався
хлопчиком у цей позолочений вік, хлопчиком із
містечка
передвоєнних часів на березі великої річки.
Д.Уектер
Х і
д у р о к у
І. Забезпечення емоційної
готовності до уроку.
·
Проблемні
запитання.
Канікули / вихідні /відпочинок з книгою в руках – міф чи реальність?
Довести або спростувати тезу на прикладі свого класу.
Що
було б, якби у світі перестали існувати книжки?
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·
Ланцюжок
афоризмів від Марка Твена.
Ø Класичною називається книга, яку всі хвалять і
ніхто не читає.
Ø Хороші друзі, хороші книги і спляча совість -
ось ідеальне життя.
Ø Ми обсипаємо дітей подарунками, але
найцінніший для них подарунок - радість спілкування, дружбу - ми даруємо
знехотя і розтрачуємо себе на тих, кому ми абсолютно байдужі. Проте врешті-решт
ми отримуємо по заслугах. Приходить час, коли нам більше всього на світі
потрібне спілкування із дітьми, їхня увагу, і нам дістаються ті жалюгідні
крихти, які раніше припадали на їх частку.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Слово
про Марка Твена.
«Уявіть простору напівтемну вітальню,
величезне крісло. У кріслі сидів чоловік – одні очі – з пасмом сивого волосся,
темними вусами, котрі нависали над тонко окресленим, ніби у жінки, ротом. Потім
сильна долоня квадратної форми стисла мою руку, і я почув найтихіший,
найспокійніший і найрівніший голос…» Це був голос славетного американського
письменника Марка Твена, а почув його відомий англійський письменник Редьярд
Кіплінг.
Справжнє
ж ім’я відомого американського письменника – Семюель Ленгхорн Клеменс.
Народився він у штаті Міссурі в невеличкому селі під назвою Флорида. Батько
Сема був власником крамнички. Справи його просувались доволі кепсько, і сім’я
змушена була переїжджати з місця на місце в пошуках кращих заробітків. Коли
Сему виповнилося 4 роки, родина переїхала на південь Америки, де законом
дозволялося використання праці рабів. Дитинство хлопчика пройшло в маленькому
містечку Ганнібал, що його згодом письменник змалював під назвою
Санкт-Петербург у книзі про Тома Сойєра.
У
12-річному віці Сем втратив батька, який помер, залишивши сім’ю у великій
скруті. Хлопчик змушений був думати про своє майбутнє і пішов учнем у друкарню.
Саме у друкарні Сем захоплюється читанням. Оволодівши фахом складальника, він
їздить у справах по цілому штату, бачить різні міста, знайомиться з цікавити
людьми, засиджується в бібліотеках і пише невеличкі гумористичні оповідання та
статті до місцевих газет.
Через
деякий час Семюель стає лоцманом і починає водити корабель річкою Міссісіпі.
Юнаку дуже подобалась ця робота, але громадянська війна між американцями
рабовласницького Півдня і вільної від рабства Півночі на цілих два тижні
зробила Семюеля Клеменса солдатом. Загін, у якому довелося служити воякові,
розпався, а Сем зі своїм братом у 1861 році у пошуках срібла подався на Захід
країни з надією перетворитися на мільйонера.
Однак
скарбів юнак не знайшов, але саме тут, на Заході, він став письменником.
·
Повідомлення
про історію створення повісті «Пригоди Тома Сойєра».
«Я
розповів у «Томі Сойєрі», – згадував М.Твен, - про власні витівки. Я був
бешкетником і завдавав моїй матері чимало турбот. Насправді існував безлюдний
острів на Міссісіпі, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від «цивілізації»
дорослих. Під іменем тітки Поллі я зобразив свою матір, а під іменем Беккі –
одну зі своїх шкільних подруг, з якою одного разу заблукав у страшних
лабіринтах печери поблизу Ганнібала і ледве не загинув. А свою дружбу з
маленьким волоцюгою Томом Бленкеншипом згодом увіковічнив ім’ям Гекльберрі
Фінн. Обов’язком дітей нашого містечка було відвідування недільної школи при
храмі, де ми слухали проповіді, співали гімни і вчили напам’ять євангельські
тексти. Для мене це було справжньою мукою. Якось у недільній школі я і мій
приятель Уїлл Боуен розпочали гру в карти. Священик ледь не зловив нас за цим
заняттям, і ми, щоб уникнути покарання, заховали колоду у вилоги стихаря, що
висів на стіні. Як ви й здогадуєтеся, коли священик одягав стихар і почав
благословляти паству, на голови парафіян посипалися королі і валети. То був
справжній конфуз!»
Відомо, що прототипом Беккі Тетчер була реальна дівчина – Лаура Хокінс,
яка, до речі, на 18 років пережила письменника. Очолювала міський притулок для
сиріт. Як дорогу реліквію вона зберігала фото двох уже літніх людей. Цікаво, що
на ній був підпис: «Том Сойєр і Беккі Тетчер».
Був
насправді й індіанець Джо. І він, дійсно, «заблукав у печері і помер би там з
голоду, якби не кажани, котрими він харчувався…»
У
Тома ім’я, за словами письменника, «одне із звичайнісіньких – саме таке, яке
пасувало цьому хлопчикові навіть за своїм звучанням».
Молодший на два роки брат Генрі – це Сід у «Томі Сойєрі».
М.Твен
мав право вважати й себе Томом, Геком і всіма іншими героями своїх творів.
·
Виразне
читання в ролях розділу І повісті.
·
Бесіда
за прочитаним.
Чому Том живе у домі тітоньки Поллі?
Де тітонька Поллі шукає Тома? Де він був?
Як
тітонька ставиться до Тома?
Чому вона не може довго сердитися на нього?
Про
що хотіла дізнатися тітонька Поллі в Тома за вечерею?
Як
можна назвати правду Сіда?
Які
неприємності цього дня ще довелося пережити Томові?
Визначте тему І розділу.
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Огляд
книжкової виставки письменника.
·
Робота з
хронологічною таблицею життя і творчості Марка Твена.
Марк
Твен (1835-1910) — американський письменник, гуморист, сатирик, публіцист,
видавець.
Дата
|
Подія
|
30.11.1835
|
народився в с.Флорида, штат Місурі. Батько був
власником крамниці.
|
1839
|
родина переїхала на південь Америки в пошуках кращих
заробітків.
|
1847
|
пішов учнем у друкарню. Захопився читанням. Оволодів
фахом складальника. Їздить по штату, знайомиться з цікавими людьми. Пише
невеликі гумористичні оповідання та статті до місцевих газет. Стає лоцманом і
починає водити корабель річкою Міссісіпі.
|
1861
|
у пошуках срібла подався на захід країни.
|
3.02.1863
|
надруковане перше оповідання під псевдонімом Марк
Твен.
|
1867
|
подорожує Європою. Відвідав Одесу, Севастополь,
Ялту.
|
1869
|
книга «Простаки за кордоном» мала величезний успіх.
|
1870
|
пік слави. Одруження. Читає лекції в США та Англії.
|
1876
|
написані «Пригоди Тома Сойєра».
|
1882
|
вийшла пригодницька казка «Принц і Злидар».
|
1885
|
з’явилися на світ «Пригоди Гекльберрі Фінна».
|
1889
|
повість «Янкі з Коннектікута при дворі короля
Артура».
|
1895
|
описав подорож навколо світу у книзі «По екватору».
|
21.04.1910
|
помер від стенокардії.
|
·
Завдання.
Сформулювати 2 – 3 запитання за почутою інформацією на уроці і опрацьованою
таблицею, записати їх у зошит.
·
Рефлексія.
З
уроку я для себе візьму…
VI. Домашнє завдання. Опрацювати статтю про Марка Твена. Прочитати
2 і 9 розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра».
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий