Т е м а. Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Значення творчості О. С.
Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Лірика. Провідні мотиви
його лірики. Тема призначення мистецтва у віршах митця. «Я пам’ятник собі поставив
незотлінний…», «До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…».
Тема кохання у віршах митця.
М е т а (розвиток компетентностей): предметних
– уміння розповідати про основні етапи життя життя і творчості Пушкіна,
роль України в його житті й творчості, визначати провідні теми й мотиви
ліричних творів поета;уміння виразно читати та аналізувати вірші Пушкіна,
характеризувати ліричного героя творів; виявляти схожість і відмінності в
підходах митців у розкритті теми «пам’ятника»; ключових – уміння вчитися
впродовж життя, математична компетентність, основні компетентності в
природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, спілкування
державною мовою, обізнаність та самовираження у сфері культури.
Т и
п у р о к у: урок формування нових
знань, умінь, навичок.
Пушкин «у нас – начало всех начал».
Максим Горький
Х і д у р о к у
І.
Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·
Літературна
вікторина.
1) Дива там: лісовик там бродить,
В гіллі русалка спить бліда;
На невідомих там доріжках
Сліди нечуваних страхіть;
Там хатка на куриних ніжках
Без вікон, без дверей стоїть… (Вступ до поеми «Руслан і Людмила»)
2) «Ти пливи собі з Богом, рибко,
Мені відкуп твій не потрібен;
Повертайся у синєє море,
І гуляй собі там на просторі». («Казка про рибака і рибку»)
3) Змолоду, посівши трон,
Розважався він війною,
Для сусідів був грозою,
А на старість захотів
Одпочити від боїв,
З упокоєм їсти-пити;
Тут сусіди ну водити
На царя за раттю рать,
Шкоди й лиха завдавать. («Казка про золотого півника»)
4) Засміявся Балда лукаво:
«Ех, ти ж, нерозумна прояво!
Де тобі змагатись зо мною,
Зо мною, з самим Балдою?
От уже послали супостата!
Пожди лишень мого меншого брата». («Казка про попа і його наймита Балду»)
5) Овідію, живу близ тихих берегів,
Куди колись приніс ти батьківських богів
В суворе заслання, де попіл свій зоставив.
І твій жалібний плач місця оці прославив.
Ще ліри ніжний глас кругом не занімів;
Живе ще пісня тут, де ти життя скінчив. («До Овідія»)
6) Гуляє з дружиною князь-войовник
На славній слов’янській могилі.
З ним – гості і друзі, – як вранішній сніг,
Сьогодні їх кучері білі…
Дружинники згадують юність свою,
Коли з ворогами рубались в бою. («Пісня про віщого Олега»)
7) Міцний навік, о друзі, наш союз!
Він, як душа, одвічний, неподільний;
Незрушний він, прекрасний і свавільний,
У затишку родився дружніх муз… («19 жовтня»(1825))
ІІ.
Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·
Продовжити
речення.
Я знаю
про Пушкіна…
·
Огляд книжкової
виставки.
·
Віртуальна
подорож «Пушкінськими місцями»(з використанням Інтернету чи альбомів).
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Розповідь
учителя.
У
житті Олександр Сергійович Пушкін не був людиною, яку могли б зламати,
перемогти будь-які, навіть складні та заплутані обставини, що склалися для
нього взимку 1836-1837 років. Він був сильною та мужньою людиною. Вмираючи,
страждаючи від невимовного болю, він не дозволяв собі скиглити і говорив В.
Далю: «Це смішно, щоб така нісенітниця
мене переборола». Він умирав не переможеним, а переможцем, ціною життя
відстояв і зберіг ті духовні та моральні чесноти, без яких неможливе саме
життя. І згадуються лермонтовські рядки:
Погиб
позт, невольник чести,
Пал,
оклеветанный
молвой...
Пушкін
з обуренням поставився до того, що його особисте життя стало об’єктом брудних
ігор і світських пліток. Проти нього виникла справжня змова, до якої входили
пустослівні пліткарі, досвідчені інтригани, безжальні вороги поета — окрім
голландського посла Геккерна — міністр закордонних справ Нессельроде зі своєю
дружиною, і міністр освіти Уваров, який ненавидів поета за його гострі
епіграми, багато інших. Так що не тільки і не стільки нахабне вторгнення у
святиню Дому Поета красеня кавалергарда викликало таку гнівну реакцію Пушкіна.
В. Сологуб запевняє, що «він в обличчі
Дантеса... шукав розправи з усім світським суспільством». Смерть Пушкіна
відразу зробила очевидним те, що знав сам поет і не міг зрозуміти петербурзький
світ: він не камер-юнкер і не некрасивий чоловік відомої красуні — він перший
Поет Росії, ім’я якого належить історії та вічності. В одному з ранніх листів
В.А. Жуковського до Пушкіна, із тих, які дійшли до нас, «переможений учитель»
звертається до улюбленого ним «переможця мученика, з ніжністю називаючи його «Цвіркун мого серця» (таке прізвисько з
легкої руки О.І. Тургенєва молодий Пушкін отримав у літературному товаристві):
«Ти створений потрапити до богів... Бути
цвіркуну орлом і досягнути сонця».
«Сонце російської поезії зайшло за обрій...»
— з гіркотою констатував відомий письменник, мудрець і філософ В. Одоєвський.
Пушкін — «сонце» і для народного поета-самоучки О. Кольцова. А ще за життя
поета у 1832 р. українець М.В. Гоголь у статті «Кілька слів про Пушкіна»
написав: «У ньому російська природа,
російська душа, російська мова, російський характер відобразились у такій же
чистоті, в такій очищеній красі, в якій відбиваються ландшафт на випуклій
поверхні оптичного скла». Згадаймо і кредо видатного поета та критика
позаминулого століття Аполлона Григор’єва: «Пушкін
— наше все». Пушкінський «Пам’ятник» був написаний за півроку до загибелі
поета і при житті майже не привернув уваги сучасників. А потім довгий час
інтерпретувався в традиціях Горація та Державіна , де автори говорять про себе
особисто, в той час як у Пушкіна зовсім не «особисте», не про свої «заслуги», а
скоріше про місію поезії, якою вона розуміється і виконується ним.
Слух
обо мне пройдет по всей Руси великой,
И
назовет меня всяк сущий в ней язьык,
И
гордый
внук славян, и финн, и ныне дикой,
Тунгус,
и друг степей калмык.
Глибокий інтерес до народів та народностей, які населяли в ті часи
російську імперію, можна легко побачити у багатьох його творах. Українець — у
«Полтаві» (треба сказати, що О.С. Пушкін на відміну від своїх сучасників писав
не «Малоросія», а «Україна» — «Україна глухо хвилювалась»), а, скажімо в
«Уривках із подорожі Онєгіна» — черкес («В лугах летить кінь черкеса»), вірмен
(«де ходить... вірмен»), татарин («А там між хатинок татар»), молдован («...і
молдован тяжкий») тощо.
«О, якби голос мій умів серця тривожити...»
— вигукнув у 1819 р. двадцятирічний Пушкін. Головні здобутки його життя були ще
попереду. Йому залишалося сімнадцять років життя — і за його межею —
десятиліття і століття благотворного впливу на людські серця. Глибокий смисл
його діяльності криється в пробудженні добрих почуттів. Це повнокровна,
життєстійка, сердечна поезія. Увесь її лад просякнутий сонцем і підтриманий
серцем. Поет не тільки хвилює серце, він лікує серцеві рани, радить, підказує,
надихає, веде за собою. Голос Пушкіна хвилює і тривожить серця ще і тому, що
він украй щирий і відкритий, особистість поета виражається в усіх гранях його
творчості. Насамперед, звичайно, в ліриці — вільно, природно, різнобічно. Ось
Пушкін охоплений радістю дружби і товариства:
Поднимем
стаканы,
содвинем их рядом.
Да
здравствует солнце, да здравствует разум!
Пушкін сонячно осяяний:
Подьезжая
под Ижоры,
Я
взглянул на небеса
И
воспомнил ваши взоры,
Ваши
синие глаза.
Пушкін у роздумах:
Брожу
ли я вдоль улиц шумных,
Вхожу
ли в многолюдный
храм...
Сижу
ль меж юношей безумных,
Я
предаюсь моим мечтам.
Пушкін у відчаї:
Дар
напрасный,
дар случайный
Жизнь,
зачем ты
мне дана?
Пушкін у гніві:
А вы, ребята — подлецы, —
Вперед!
Всю вашу сволочь буду
Я
мучить казнию стыда,
Но
если же кого забуду,
Прошу
напомнить, господа!
Пушкін прощається з коханою жінкою:
Я
вас любил так искренно, так нежно,
Как
дай вам бог любимой быть
другим.
Пушкін вітає нове покоління:
Здравствуй,
племя,
Младое,
незнакомое!
·
Робота в
групах.
Завдання:
опрацювати відповідну статтю підручника(с.76 – 77) і підготувати виразне
читання вірша О.Пушкіна. відповісти на поставлені запитання.
1 г р у п а «Я мить чудову пам’ятаю…»
-
Які
почуття викликав у вас цей вірш? Про що в ньому розповідається?
-
Які події
життя Пушкіна лягли в основу цієї поезії? Кому вона присвячена?
-
На які
частини можна поділити вірш? Простежте за зміною настрою ліричного героя.
-
Якими художніми
засобами створено портрет коханої?
-
Які зміни
відбулися в душі й житті ліричного героя?
-
Чи відродила
зустріч з колишньою коханою душу ліричного героя? Які почуття він пережив?
-
Які художньо-виражальні
засоби відтворюють емоційну піднесеність і схвильованість ліричного героя?
-
Чому митець
не змальовує докладного портрета коханої, а створює узагальнений жіночий образ,
що стає джерелом високого поетичного натхнення?
2 г р у п а «Я вас кохав…»
-
Який настрій
створив цей вірш? Чому?
-
Які почуття
охоплюють ліричного героя? Як він ставиться до дівчини?
-
Як повторення
слова «кохав» у кожній з трьох частин вірша допомагає передати почуття і
переживання закоханого в минулому, теперішньому і майбутньому часі?
-
Чи є у
цьому сповненому глибоких почуттів вірші емоційно забарвлена лексика?
-
Чи можна
назвати кохання без взаємності нещасливим? Як цей монолог характеризує
особистість ліричного героя?
3 г р у п а «Я пам’ятник собі поставив
незотлінний…»
-
Про який
пам’ятник незотлінний говорив поет?
-
Чому Пушкін
звернувся до образу Олександрійської колони?
-
Що дає
підстави поетові вважати, що він заслужив людської слави?
-
Чому більшість
дієслів вжито в майбутньому часі?
-
Чи є у
вірші суперечка? Якщо є, то з ким сперечається поет?
-
Якою повинна
бути місія поета і поезії за авторською самооцінкою?
V. Застосування знань, умінь, навичок.
·
Провідні
мотиви пушкінської поезії:
1)патріотична
лірика:
А) любов до рідної природи;
Б) гордість за героїчне минуле свого народу;
В) почуття національної гордості.
2) Вільнолюбива
лірика:
А) протест проти самодержавства і кріпацтва;
Б) прагнення до «святої вольності»;
В) оспівування свободолюбства, незалежності
людни.
3) Тема
поета і поезії:
А) стосунки поета і влади;
Б) призначення митця в суспільстві;
В) поет і народ, поет і юрба;
Г) дружба як єдність однодумців.
4)
Тема дружби:
А) дружба як братський союз ліцеїстів;
Б) дружба як єдність однодумців.
5)
Любовна лірика:
А) любов як ідеальне, високе почуття людини;
Б) любов нерозділена.
• Робота
з підручником.
З н а
ч е н н я т в о р ч о с т і О.С.П у
ш к і н а для розвитку російської та світової літератури(опрацювання рубрики
«Підсумки», с.85):
- Талант
і світогляд О. Пушкіна формувалися в складній історичній ситуації, коли
захоплення передових людей революційними ідеями та соціальний протест змінилися
засиллям самодержавства й поширенням настроїв розчарування, усвідомленням неможливості замінити імперський лад.
- На
творчість О. Пушкіна справили значний вплив не тільки виховання, спілкування з
видатними діячами й суспільні умови, а й традиції європейської культури,
літератури, мистецтва. Відгомін літературних і мистецьких захоплень О. Пушкіна
простежується в багатьох його творах. У «діалозі культур» письменник виявляв
власну позицію.
- О.
Пушкін починав літературну діяльність із захоплення романтичними ідеями та
поетикою романтизму, однак дуже швидко від романтизму він перейшов до реалізму.
Деякі його твори є романтичними (рання лірика, твори періоду південного
заслання), але в багатьох творах виявляється взаємодія романтичних і
реалістичних елементів.
- У
ліриці О. Пушкіна домінують громадянські, любовні, філософські, пейзажні
мотиви. Нерідко вони поєднуються, дозволяючи поетові розкривати одну й ту саму
тему в різних аспектах.
- Роман
у віршах «Євгеній Онєгін» уважають першим російським реалістичним романом, хоча
О. Пушкін спирався на деякі традиції романтизму (прийом композиційних вершин,
любовні історії героїв, майстерне розкриття їхньої психології та ін.). У
«Євгенії Онєгіні» О. Пушкін поставив психологічні колізії в широкий контекст
суспільства й культури, розкрив динаміку персонажів на тлі часу.
- Пушкінська
традиція зображення образу «зайвої людини» знайшла продовження у творах інших
письменників XIX ст.
·
Експромт
«Мій Пушкін».
VI. Домашнє завдання. Вивчити один з віршів напам’ять. Опрцюват статтю підручника «Задум і
проблематика «Євгенія Онєгіна»(с.78 – 79).
VII. Оцінювання.
ЛІТЕРАТУРА
1. Н
і к о л е н к о О.М.Зарубіжна література: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.
закл. / О.М.Ніколенко, М.О.Зуєнко, Б.В.Стороха, В.Г.Туряниця, О.В.Орлова. – К.
: Грамота, 2017. – 176с.
2. П
у ш к і н, Олександр. Вибране: для сер. та ст. шк. віку / Олександр Пушкін;
пер. з рос. М.Т.Рильського, Н.В.Кир’ян; упоряд. та навч.-метод. мат-ли
Л.М.Слободянюк. – К.: Школа, 2009. – 336с.: іл.. – (Шкільна хрестоматія)
3. У
дзеркалі літературно-критичної думки // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004.
- № 4. – С. 29
Комментариев нет:
Отправить комментарий