Т е
м а. Особливості драматичного конфлікту та
розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.
Що заважає людині бути власне собою?
Г.Ібсен
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
Образи персонажів п’єси «Ляльковий дім» є
багатозначними, вони відображають духовний світ сучасної людини, драматизм її
життя під впливом суспільства й існуючих норм моралі.
Отже,
·
Літературний диктант «Хто є хто»
Хельмер – це…
Нора – це…
Ранк – це …
Фру Лінне –
це ….
Крогстад –
це....
У Хельмерів
(скільки?)… дітей.
Няньку дітей
звали….
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
Учитель. Основний принцип ібсенівської
драматургії – аналітична композиція.
Інтелектуально-аналітична композиція
спрямована на розкриття таємниць минулого, які впливають на вчинки та долю
персонажів у теперішньому й майбутньому.
У
«Ляльковому домі» надзвичайно сильні елементи аналітичної структури. Вона
полягає передовсім в осягненні внутрішньої суті сімейного життя адвоката
Хельмера, на перший погляд, доволі щасливого, але такого, що ґрунтується на
обмані та егоїзмі. При цьому розкривається справжній характер як самого
Хельмера, так і його дружини. До аналітичної структури п’єси належить і широке
використання передісторії послідовне розкриття сюжетних таємниць як важливої
рушійної сили в розвитку дії.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Слово
вчителя.
Увесь
перебіг подій у п’єсі розгортається навколо вчинку Нори з підроблення векселя
заради порятунку чоловіка та її спроби довести власну самоцінність. Автор
заставляє погляди різних персонажів і таємницю героїні, здійснюючи таким чином
критичний аналіз загальноприйнятих цінностей і прагнучи розв’язати головне
естетичне запитання твору: «Що заважає людині бути собою?»
·
Робота
над ІІ дією п’єси.
Зачитайте назви ІІ дії, аргументуйте свій вибір.
Порівняйте ремарку з описом помешкання у І дії. Наскільки символічною є
така зміна?
Що
відчуває Нора? Що робить, аби зберегти тихе родинне щастя?
Що,
на вашу думку, означає фраза: «Скинути маскарадний костюм»?
Заради чого Нора страждала цілих вісім років? У яке диво вона вірить?
Знайдіть і зачитайте відповідну цитату.
Визначте ключові слова для характеристики Нори і Хельмера, дому,
стосунків у ІІ дії. Запишіть їх у зошит.
Розкажіть
про таємниці персонажів та їхні життєві долі.
Визначте основні моменти психологічних змін
персонажів. Поясніть причини змін.
У чому була права й у чому помилялася Нора?
Розкрийте значення символів (Різдво, вогонь,
ялинка, тарантела, мигдалеве печиво та ін.).
Чому, на вашу думку, Крістіна Лінне не повернула
лист Крогстада?
Охарактеризуйте образи героїв у ставленні до
дітей. Чи згодні ви з Хельмером, що погана мати не повинна виховувати дітей?
·
Проблемні завдання.
Згадайте, що таке психологізм. Як ви
вважаєте, у чому полягає прихований психологізм зображення героїв драми
«Ляльковий дім»?
Доведіть, що п’єса Генріка Ібсена «Ляльковий
дім» належить до типу соціально-психологічної драми.
·
Узагальнення вчителя.
Ми бачимо, що в ІІ дії Нора все більше
усвідомлює власне відчуження від родини, свою «зіпсутість», навіть сумнівається
у своєму праві виховувати дітей. Героїня перебуває у стані страшної нервової
напруги. Нора ще раз просить чоловіка не чіпати Крогстада й знову терпить
поразку. Егоїзм Хельмера стає все очевиднішим.
Єдиним порятунком Нори є можливість позичити
грошей у друга родини доктора Ранка, але, дізнавшись про кохання Ранка до себе,
героїня відкидає цей шанс. Крогстад починає теж діяти рішуче, він вимагає
підвищення, залишає у себе назавжди боргову розписку та кидає до поштової
скриньки листа з викладом злочину Нори. Героїня готова піти з сім’ї, аби
врятувати від ганьби чоловіка і дітей. Тільки диво може врятувати її. Вмовити
Крогстада помилувати її неможливо – його немає у місті.
Нора у відчаї, майже в істериці вона
репетирує тарантелу в обмін на обіцянку Хельмера два дні не діставати зі
скриньки листи. Танок Нори передує відкритому бунту.
·
Аналіз порівняльної таблиці.
Тарантела
|
|
Позитивне
|
Негативне
|
Спогади про щасливі дні в сонячній
Італії
|
Саме щоб виїхати до Італії, Нора
підробила документ і зараз стала об’єктом шантажу
|
Бажання хоча б на мить повернути
щасливе минуле
|
Усвідомлення, що щасливе життя
руйнується
|
Радісний, стрімкий танок
|
Морок і жахіття в душі
|
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
Визначте
зовнішній і внутрішній конфлікти твору.
Поясніть
сутність внутрішнього конфлікту Нори.
Доведіть, що внутрішній конфлікт визначив
розвиток зовнішнього конфлікту драми «Ляльковий дім».
·
Робота в
зошитах.
Образна назва – ІІ дія. «Боротьба
за життя»
·
Створення
таблиці «Психологічно-емоційний стан Нори»
Безпорадність.
|
Відчай,
миттєвий порив рішучості.
|
Божевілля,
гнітючий настрій, схований за надмірною рухливістю.
|
Нова
спроба замовити словечко за Крогстада.
|
Розмова
з Крогстадом.
|
Лист
у скрині, репетиції танцю.
|
·
Дискусія.
Повторне звернення до епіграфу уроку.
Дискусія
за проблемного питання: «Що
заважає людині бути власне собою?»
·
Закінчити
речення.
Бути собою, на мою
думку, – значить…
VI. Домашнє завдання. Прочитати ІІІ дію
п’єси. За допомогою Інтернету знайти відомості про становище жінок у Норвегії
XIX ст.
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий