Урок 51. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.


Т е м а. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси.
Що заважає людині бути власне собою?
Г.Ібсен
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
   Образи персонажів п’єси «Ляльковий дім» є багатозначними, вони відображають духовний світ сучасної людини, драматизм її життя під впливом суспільства й існуючих норм моралі.  
   Отже,
·        Літературний диктант «Хто є хто»
   Хельмер – це…
   Нора – це…
   Ранк – це …  
   Фру Лінне – це ….
   Крогстад – це....
   У Хельмерів (скільки?)… дітей.
   Няньку дітей звали….
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
   Учитель. Основний принцип ібсенівської драматургії – аналітична композиція.
  Інтелектуально-аналітична композиція спрямована на розкриття таємниць минулого, які впливають на вчинки та долю персонажів у теперішньому й майбутньому.
   У «Ляльковому домі» надзвичайно сильні елементи аналітичної структури. Вона полягає передовсім в осягненні внутрішньої суті сімейного життя адвоката Хельмера, на перший погляд, доволі щасливого, але такого, що ґрунтується на обмані та егоїзмі. При цьому розкривається справжній характер як самого Хельмера, так і його дружини. До аналітичної структури п’єси належить і широке використання передісторії послідовне розкриття сюжетних таємниць як важливої рушійної сили в розвитку дії.
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Слово вчителя.
   Увесь перебіг подій у п’єсі розгортається навколо вчинку Нори з підроблення векселя заради порятунку чоловіка та її спроби довести власну самоцінність. Автор заставляє погляди різних персонажів і таємницю героїні, здійснюючи таким чином критичний аналіз загальноприйнятих цінностей і прагнучи розв’язати головне естетичне запитання твору: «Що заважає людині бути собою?»
·        Робота над ІІ дією п’єси.
   Зачитайте назви ІІ дії, аргументуйте свій вибір.
   Порівняйте ремарку з описом помешкання у І дії. Наскільки символічною є така зміна?
   Що відчуває Нора? Що робить, аби зберегти тихе родинне щастя?
   Що, на вашу думку, означає фраза: «Скинути маскарадний костюм»?
   Заради чого Нора страждала цілих вісім років? У яке диво вона вірить? Знайдіть і зачитайте відповідну цитату.
   Визначте ключові слова для характеристики Нори і Хельмера, дому, стосунків у ІІ дії. Запишіть їх у зошит.
   Розкажіть про таємниці персонажів та їхні життєві долі.
   Визначте основні моменти психологічних змін персонажів. Поясніть причини змін.
  У чому була права й у чому помилялася Нора?
   Розкрийте значення символів (Різдво, вогонь, ялинка, тарантела, мигдалеве печиво та ін.).
  Чому, на вашу думку, Крістіна Лінне не повернула лист Крогстада?
   Охарактеризуйте образи героїв у ставленні до дітей. Чи згодні ви з Хельмером, що погана мати не повинна виховувати дітей?
·         Проблемні завдання.
   Згадайте, що таке психологізм. Як ви вважаєте, у чому полягає прихований психологізм зображення героїв драми «Ляльковий дім»? 
   Доведіть, що п’єса Генріка Ібсена «Ляльковий дім» належить до типу соціально-психологічної драми. 
·        Узагальнення вчителя.
   Ми бачимо, що в ІІ дії Нора все більше усвідомлює власне відчуження від родини, свою «зіпсутість», навіть сумнівається у своєму праві виховувати дітей. Героїня перебуває у стані страшної нервової напруги. Нора ще раз просить чоловіка не чіпати Крогстада й знову терпить поразку. Егоїзм Хельмера стає все очевиднішим.
   Єдиним порятунком Нори є можливість позичити грошей у друга родини доктора Ранка, але, дізнавшись про кохання Ранка до себе, героїня відкидає цей шанс. Крогстад починає теж діяти рішуче, він вимагає підвищення, залишає у себе назавжди боргову розписку та кидає до поштової скриньки листа з викладом злочину Нори. Героїня готова піти з сім’ї, аби врятувати від ганьби чоловіка і дітей. Тільки диво може врятувати її. Вмовити Крогстада помилувати її неможливо – його немає у місті.
   Нора у відчаї, майже в істериці вона репетирує тарантелу в обмін на обіцянку Хельмера два дні не діставати зі скриньки листи. Танок Нори передує відкритому бунту.
·        Аналіз порівняльної таблиці.
Тарантела
Позитивне
Негативне
Спогади про щасливі дні в сонячній Італії
Саме щоб виїхати до Італії, Нора підробила документ і зараз стала об’єктом шантажу
Бажання хоча б на мить повернути щасливе минуле
Усвідомлення, що щасливе життя руйнується
Радісний, стрімкий танок
Морок і жахіття в душі

    V.  Застосування знань, умінь, навичок.
    Визначте зовнішній і внутрішній конфлікти твору. 
    Поясніть сутність внутрішнього конфлікту Нори.
   Доведіть, що внутрішній конфлікт визначив розвиток зовнішнього конфлікту драми «Ляльковий дім».
·        Робота в зошитах.
  Образна назва –  ІІ дія. «Боротьба за життя»
·        Створення таблиці «Психологічно-емоційний стан Нори»
Безпорадність.
Відчай, миттєвий порив рішучості.
Божевілля, гнітючий настрій, схований за надмірною рухливістю.
Нова спроба замовити словечко за Крогстада.
Розмова з Крогстадом.
Лист у скрині, репетиції танцю.

·        Дискусія.
    Повторне звернення до епіграфу уроку.
Дискусія за проблемного питання: «Що заважає людині бути власне собою?»
·        Закінчити речення.
   Бути собою, на мою думку,  – значить…
   VI. Домашнє завдання. Прочитати ІІІ дію п’єси. За допомогою Інтернету знайти відомості про становище жінок у Норвегії XIX ст.
   VII. Оцінювання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий