Урок 52. Відкритість фіналу "Лякового дому".


.      Т е м а. Відкритість фіналу.
П’єса не закінчується з падінням завіси після п’ятої дії –
справжній фінал – поза її межами… справа кожного читача чи глядача
самому дійти до цього фіналу шляхом особистої творчості.
Г.Ібсен
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Перегляд афіш, плакатів, обкладинок до вистави Г.Ібсена(за різними джерелами – Інтернетом, підручником, роздрукованими матеріалами). Коментування учнями.
·        Висловлюємо свою думку.
   Генрік Ібсен стверджував: «Жінка – наймогутніша у світі істота, і від неї залежить направляти чоловіка туди, куди його хоче повести Господь Бог».
   Як ви розумієте вислів Ібсена?
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Слово вчителя.
   Відомо, що спочатку драма «Ляльковий дім» була сприйнята як маніфест «фемінізму» (фемінізм – загальна назва руху за зрівняння у правах жінок з чоловіками) і навіть викликала ненависть до Ібсена з боку войовничих анти феміністів. Однак слід згадати виступ письменника 26 травня 1898 року на святі, організованому на честь драматурга. Він тоді сказав: «…повинен відхилити від себе честь свідомого сприяння жіночому рухові. Я навіть не зовсім усвідомив собі його суть. Та справа, яку виборюють жінки, мені здається загальнолюдською. І хто уважно причитав мої книжки, зрозуміє це. Звичайно, із них можна вивести, при бажанні розв’язати принагідно і жіноче питання, але це не головне».
   У нотатках до «Лялькового дому» Ібсен підкреслював велику несправедливість застосування до жінок «чоловічих» законів.
·        Учнівські повідомлення про становище жінок у Норвегії.
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Робота над ІІІ дією п’єси.
   Якою постає родина Гельмерів на початку драми, а якою – наприкінці?
   Розкажіть, які події привели подружжя до краху сімейного життя.
   Чому Нора розчарувалася в коханій людині? Чого, на вашу думку, головна героїня чекала від свого чоловіка?
   Як комерціалізація суспільної моралі відобразилася на стосунках головних героїв твору – Торвальда і Нори?
    Яким було ставлення Торвальда до дружини? У чому він помилявся щодо неї?
   Схарактеризуйте образ Нори. Доберіть відповідні цитати.
   Простежте, як внутрішні зміни, що відбулися у свідомості Нори, відобразилися на розвитку подій у «Ляльковому домі».
   У чому Нора вбачає недоліки власного виховання і виховання своїх дітей?
   Прокоментуйте слова Торвальда про те, що чоловікові «невимовно солодко і приємно усвідомлювати, що він простив своїй дружині... Це ніби вдвічі збільшує його усвідомлення, що вона його власність». 
   Як сцена пробачення (дія ІІІ) характеризує подружжя?
·        Колективна робота. Визначення елементів сюжету п’єси.
Сюжет
Зав’язка
Кульмінація
Розв’язка
Рушійна сила дії
Зовнішній
Утрата Крогстадом місця в банку
Отримання Хельмером листа від Крогстада
Отримання векселя і його спалення
Історія з векселями
Внутрішній
Пізнання Норою справжнього обличчя свого чоловіка
Рішення Нори покинути дім Хельмера
Нора йде від чоловіка і дітей, але… (фінал відкритий)
Психологічний стан Нори

   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Робота в зошитах.
  Образна назва –  ІІІ дія. «Смерть ляльки»
·        Створення таблиці «Психологічно-емоційний стан Нори»
Тверда рішучість.
Транс.
Холодний спокій, «закам’янілість», розсудливість.
Нора просить Хельмера прочитати листи.
Бажання покинути будинок.
Серйозна розмова з чоловіком.

·        Визначення, ідеї, проблематики твору Генріка Ібсена «Ляльковий дім».  
   Тема. Змалювання сучасної авторові Норвегії. Духовне         пробудження людини,         її       прагнення вільно         проявитися         як особистість;    становище жінки          в суспільстві, бунт       проти         суспільної моралі. Г. Ібсен порушив у «Ляльковому домі» проблему боротьби й незалежності жінки в суспільстві (у різних аспектах — родинному, фінансово-юридичному, професійному та ін.).
   Ідея / Ідейний зміст. Розкриття безправного        становища жінки         в чоловічому          суспільстві;         заклик        до     збереження         сімейних стосунків,     до         злагоди      й       миру в        родині;       відновлення загальнолюдських     цінностей.
   Проблематика:
-         жінка і        суспільство;
-           особистість         і суспільство;
-         багатство     і        бідність;    
-         кохання,      шлюб, сім’я; 
-         відповідальність   за свої       вчинки;
-         материнський       обов’язок;
-         людська       гідність;
-           сенс   життя і щастя.    
   Автор наголошує на необхідності пошуку істини в умовах складного реального життя (через дискусії, підтекст, символіку). 
·        Проблемні завдання та запитання.
   Знайдіть ознаки дискусійності у творі. 
   У чому, на вашу думку, полягає значення моральних уроків п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім» для подолання гендерної нерівності?
   Висловте свої міркування щодо теми «Проблеми шлюбу: стереотипи й реальність». Які соціальні й психологічні стереотипи викривав Г. Ібсен? Які стереотипи існують у наш час? Поясніть.
    У чому полягає «відкритість фіналу» драми Генріка Ібсена? 
·        Підсумковий літературний диктант.
   1. До кого звернулася Крістіна Лінне за допомогою?
   2. Де працював Хельмер?
   3. Хто такий Нільс Крогстад?
   4. Чим Нільс шантажує Нору?
   5. В які костюми було одягнене подружжя Хельмер на бал-маскараді?
   6. Звідки Торвальд Хельмер дізнався про вчинок Нори?
   7. Ким вважала себе Нора в руках чоловіка?
   9. Яке рішення прийняла Нора після того, як побачила справжнє обличчя Хельмера?
   10. Що віддала Нора чоловікові перед тим, як покинути дім?
   11. Що є центральним символом твору?
   12. Що повинно було статися для того, щоб Хельмер не залишився зовсім чужим для своєї дружини?
   VI. Домашнє завдання. Подумати над питанням: «Що таке кохання й чи було справжнє кохання в домі Хельмерів?»  Підготувати власний мотиватор за твором.
   VII. Оцінювання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий