. Т е м а. Відкритість фіналу.
П’єса не закінчується з падінням завіси після
п’ятої дії –
справжній фінал – поза її межами… справа
кожного читача чи глядача
самому дійти до цього фіналу шляхом особистої
творчості.
Г.Ібсен
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
·
Перегляд
афіш, плакатів, обкладинок до вистави Г.Ібсена(за різними джерелами –
Інтернетом, підручником, роздрукованими матеріалами). Коментування учнями.
·
Висловлюємо
свою думку.
Генрік Ібсен стверджував:
«Жінка – наймогутніша у світі істота, і від неї залежить направляти чоловіка
туди, куди його хоче повести Господь Бог».
Як ви
розумієте вислів Ібсена?
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
·
Слово
вчителя.
Відомо, що спочатку драма «Ляльковий дім» була сприйнята як маніфест
«фемінізму» (фемінізм – загальна назва руху за зрівняння у правах жінок з
чоловіками) і навіть викликала ненависть до Ібсена з боку войовничих анти
феміністів. Однак слід згадати виступ письменника 26 травня 1898 року на святі,
організованому на честь драматурга. Він тоді сказав: «…повинен відхилити від
себе честь свідомого сприяння жіночому рухові. Я навіть не зовсім усвідомив
собі його суть. Та справа, яку виборюють жінки, мені здається загальнолюдською.
І хто уважно причитав мої книжки, зрозуміє це. Звичайно, із них можна вивести,
при бажанні розв’язати принагідно і жіноче питання, але це не головне».
У
нотатках до «Лялькового дому» Ібсен підкреслював велику несправедливість
застосування до жінок «чоловічих» законів.
·
Учнівські
повідомлення про становище жінок у Норвегії.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Робота
над ІІІ дією п’єси.
Якою постає родина Гельмерів на початку
драми, а якою – наприкінці?
Розкажіть, які події привели подружжя до
краху сімейного життя.
Чому Нора розчарувалася в коханій людині?
Чого, на вашу думку, головна героїня чекала від свого чоловіка?
Як комерціалізація суспільної моралі
відобразилася на стосунках головних героїв твору – Торвальда і Нори?
Яким
було ставлення Торвальда до дружини? У чому він помилявся щодо неї?
Схарактеризуйте образ Нори. Доберіть
відповідні цитати.
Простежте, як внутрішні зміни, що відбулися
у свідомості Нори, відобразилися на розвитку подій у «Ляльковому домі».
У чому
Нора вбачає недоліки власного виховання і виховання своїх дітей?
Прокоментуйте слова Торвальда про те, що
чоловікові «невимовно солодко і приємно усвідомлювати, що він простив своїй
дружині... Це ніби вдвічі збільшує його усвідомлення, що вона його
власність».
Як сцена пробачення (дія ІІІ) характеризує
подружжя?
·
Колективна робота. Визначення елементів
сюжету п’єси.
Сюжет
|
Зав’язка
|
Кульмінація
|
Розв’язка
|
Рушійна
сила дії
|
Зовнішній
|
Утрата
Крогстадом місця в банку
|
Отримання
Хельмером листа від Крогстада
|
Отримання
векселя і його спалення
|
Історія
з векселями
|
Внутрішній
|
Пізнання
Норою справжнього обличчя свого чоловіка
|
Рішення
Нори покинути дім Хельмера
|
Нора
йде від чоловіка і дітей, але… (фінал відкритий)
|
Психологічний
стан Нори
|
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Робота в
зошитах.
Образна назва – ІІІ дія. «Смерть
ляльки»
·
Створення
таблиці «Психологічно-емоційний стан Нори»
Тверда
рішучість.
|
Транс.
|
Холодний
спокій, «закам’янілість», розсудливість.
|
Нора
просить Хельмера прочитати листи.
|
Бажання
покинути будинок.
|
Серйозна
розмова з чоловіком.
|
·
Визначення, ідеї, проблематики твору
Генріка Ібсена «Ляльковий дім».
Тема. Змалювання сучасної авторові
Норвегії. Духовне пробудження людини, її прагнення
вільно проявитися як особистість; становище жінки в
суспільстві, бунт проти суспільної моралі. Г. Ібсен порушив у
«Ляльковому домі» проблему боротьби й незалежності жінки в суспільстві (у
різних аспектах — родинному, фінансово-юридичному, професійному та ін.).
Ідея / Ідейний зміст. Розкриття безправного становища жінки
в чоловічому суспільстві; заклик до збереження
сімейних стосунків, до злагоди й миру в родині; відновлення
загальнолюдських цінностей.
Проблематика:
-
жінка і суспільство;
-
особистість і суспільство;
-
багатство і бідність;
-
кохання, шлюб,
сім’я;
-
відповідальність
за свої вчинки;
-
материнський обов’язок;
-
людська гідність;
-
сенс життя і щастя.
Автор
наголошує на необхідності пошуку істини в умовах складного реального життя
(через дискусії, підтекст, символіку).
·
Проблемні
завдання та запитання.
Знайдіть ознаки дискусійності у творі.
У чому, на вашу думку, полягає значення
моральних уроків п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім» для подолання гендерної
нерівності?
Висловте свої міркування щодо теми «Проблеми
шлюбу: стереотипи й реальність». Які соціальні й психологічні стереотипи
викривав Г. Ібсен? Які стереотипи існують у наш час? Поясніть.
У чому полягає «відкритість фіналу» драми
Генріка Ібсена?
·
Підсумковий літературний диктант.
1. До кого звернулася Крістіна Лінне за
допомогою?
2. Де працював Хельмер?
3. Хто такий Нільс Крогстад?
4. Чим Нільс шантажує Нору?
5. В які костюми було одягнене подружжя
Хельмер на бал-маскараді?
6. Звідки Торвальд Хельмер дізнався про
вчинок Нори?
7. Ким вважала себе Нора в руках чоловіка?
9. Яке рішення прийняла Нора після того, як
побачила справжнє обличчя Хельмера?
10. Що віддала Нора чоловікові перед тим, як
покинути дім?
11. Що є центральним символом твору?
12. Що повинно було статися для того, щоб
Хельмер не залишився зовсім чужим для своєї дружини?
VI. Домашнє завдання. Подумати над питанням:
«Що таке кохання й чи було справжнє кохання в домі Хельмерів?» Підготувати власний мотиватор за твором.
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий