Т е
м а. Образна система. Підтекст. Символіка.
В Ібсена кожне слово і кожна деталь має своє,
точно визначене місце.
Д.
Наливайко
…Під сварливою і паскудною оболонкою
Я завжди приховував глибоке ставлення до
життя.
Г.Ібсен
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
·
Евристична
бесіда.
Як у драмі «Ляльковий дім» розкривається
тема суспільної несвободи особистості і безправ’я жінки?
Що, на вашу думку, символізує назва драми Герніка Ібсена «Ляльковий дім»?
Як у п’єсі повсякденні проблеми в житті
жінки набули драматичного (високого) звучання?
·
Тестові завдання за змістом твору.
1.З якою пташкою порівнюється
Нора?
А) З солов’єм; б) з журавлем; в) з жайворонком; г) з
канарейкою
2. В якій країні лікувався
Хельмер після звільнення з міністерства?
А) У Франції; б) в Італії; в) у Німеччині; г) в
Англії
3. Нора не довірила чоловікові
свою таємницю таку його рису, як…
А) егоїзм; б) гординю; в) задерикуватість; г)
самолюбство
4. Чиї «підгнили корені
характеру»?
А) Нори; б) Хельмера; в) Крогстада; г) фру Лінне
5. Що повинна була отримати Нора
назад від Крогстада?
А) боргове зобов’язання; б) заповіт; в) листа; г)
розписку
6. Хельмер вважав, що не має
права під впливом дружини змінювати…
А) своє рішення; б) свій костюм; в) свою поведінку;
г) складений заповіт
7. Кого просила Нора вийняти
небажаного листа з ящика?
А) Крогстада; б) доктора Ранка; в) служницю; г) фру
Лінне
8. Який танок готувала на вечір
Нора, мов несамовита?
А) Самбу; б) тарантелу; в) вальс; г) танго
9. Скільки років, за словами
Хельмера, Нора була для нього «лицеміркою, брехухою … злочинницею»?
А) десять; б) п’ять; в) вісім; г) дванадцять
10. Торвальд вважав, що врятував
свою дружину з пазурів…
А) лева; б) яструба; в) орла; г) тигра
11. Хельмер не готовий був
пожертвувати для коханої людини…
А) своїм благополуччям; б) своєю гординею; в) своїм
багатством; г) своєю честю
12. Нора йде з дому, щоб
пізнати…
А) себе; б) світ; в) чоловіка; г) суспільство
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
·
Презентація учнями мотиваторів.
Обґрунтування вибору.
·
Дискусія.
«Що таке кохання й чи було справжнє кохання
в домі Хельмерів?»
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Теорія
літератури.
Підтекст — прихований, внутрішній зміст
висловлення. Підтекст може створюватися не лише за допомогою вербальних
(мовних) засобів, а й інших, невербальних (наприклад, у драматичному творі —
мелодія, мовчання, зміна освітлення, звукові ефекти тощо), зокрема акторської
гри.
·
Запитання та завдання.
Розкрийте сутність фінансово-юридичної
операції, яку здійснила Нора без відома чоловіка. Які закони вона порушила?
Які процедурні складники операції
засвідчують про соціальну залежність жінки?
У діалозі між Норою й Крогстадом ідеться про
закони тодішнього суспільства. Порівняйте й прокоментуйте позиції героїв.
·
Аналіз таблиці «Такі різні ролі …»
Таблиця
за О.Ніколенко
Ролі Нори до розкриття таємниці
|
Ролі Нори після розкриття таємниці
|
Лялька
і дитина (пташка, білочка) для Торвальда (він прагне керувати ї вихованням і
розвитком, пишатися нею відповідно до власних уявлень про сім’ю)
|
Вона
усвідомила себе людиною, обстоює власні погляди на життя і свій шлях
|
Об’єкт
для шантажу (з боку Крогстада)
|
Незалежна
жінка не дозволить собі бути залежною від будь-кого
|
Мати,
яка турбується про своїх дітей
|
Мати,
яку відсторонили від виховання дітей. Мати, яка сама полишила дітей і йде з
дому
|
Дружина,
яка віддано кохає чоловіка, тому готова порушити закон
|
Непотрібна
жертва (порушення закону було марним, бо чоловік не оцінив учинку жінки,
хвилюється лиш за себе)
|
Жінка
без соціальних прав і без можливостей обирати власну долю
|
Жінка,
яка ще не має прав, але обирає новий шлях. Вона не хоче жити у фальшивому,
ляльковому домі
|
Добра
подруга (для Крістіни Лінне)
|
Зраджена
подруга (Лінне могла зупинити лист Крогстада, але не зупинила)
|
Ідеал
(для доктора Ранка)
|
Не
ідеал (доктор Ранк помер, тепер немає більше нікого, хто сильно кохає і шанує
Нору)
|
Висновок. Нора була
ким завгодно, тільки не собою. Живучи заради інших, вона не мала власного
життя й інтересів
|
Висновок.
Нора починає важкий шлях пошуку власної сутності і власної долі. Вона не
знає, куди піде, але вона точно знає, що жити в колишній системі цінностей (в
ляльковому домі) вона не хоче. Їй потрібні правда і право на власні рішення
|
·
Колективна
робота. Значення образів-символів.
«Ляльковий
дім» - символ відчуження, недовіри, фальші у родині, у стосунках чоловіка й
жінки.
Мигдалеве
печиво – символ родинного затишку й добробуту, а також – певні обмеження для
Нори та її внутрішніх прагнень.
Різдво і
ялинка – руйнування сім’ї Хельмерів, втрата християнських цінностей у світі, а
також – надія на народження нових стосунків, відновлення втрачених моральних
ідеалів.
Відкритий
фінал спрямований на продовження дії п’єси в часі.
·
Творчі
завдання.
Придумайте діалог між Норою та Торвальдом,
який міг би відбутися через кілька років після того, як героїня пішла з дому.
Намалюйте дім, у якому ви хотіли б жити в майбутньому. Розкажіть про
його облаштування, свою уявну родину, стосунки з людьми, звичаї, традиції.
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Диспут
на тему «Нора – вільна особистість чи лялька у чужих руках?»»
1.Сформулюйте своє бачення головної героїні п’єси Г.Ібсена «Ляльковий
дім». Що в Норі вам подобається, а що ні? Чому?
2.
Обґрунтуйте текстом твору, що усе попереднє життя Нори було життям «ляльки в
чужих руках».
3. Хто
з героїв п’єси, по-вашому, є вільною особистістю? Чи можна такою вважати Нору?
4. Як
ви особисто розцінюєте той факт, що йдучи від чоловіка, вона залишає трьох
малолітніх дітей? Розгляньте вчинок Нори з точки зору її сучасників та з точки
зору людини 21-го ст.. Чим ця оцінка буде відрізнятися? Чому?
5. Як
ви думаєте, чи є шанс у Хельмера на повернення дружини? Чому при розставанні
вона відмовляється і від допомоги чоловіка, й від зустрічі з ним?
6.
Щоб жити самостійним життям, Нора має сама заробляти собі на хліб. В чому, по-вашому,
будуть полягати найбільші труднощі для героїні? Хто, з огляду на розвиток подій
у п’єсі, може надати їй допомогу на перших порах самостійного життя? Ким би
вона могла працювати? Обґрунтуйте.
Зробіть остаточний висновок, ким є героїня п’єси Г.Ібсена – лялькою в
чужих руках чи вільною особистітю?
·
Творча
робота «Пишу, про що думаю зараз».
Мета
– поділитися з собою, в першу чергу, враженнями від драми Г.Ібсена «Ляльковий
дім»
·
Узагальнення «Новаторство Г.Ібсена-драматурга».
1) Розгляд
проблеми «покликання», яке співзвучно духові новітнього світу.
2)
Повсякденна реальність – джерело драматичного.
3) Побутові
деталі максимально наближені до дійсності, в якій живуть глядачі (читачі).
4)
Використання підтексту, внутрішнього плану для розкриття найголовнішого в
образах героїв.
5) Герої
«Лялькового дому» - пересічні
представники норвезького класу, водночас вони і носії певних моральних
принципів. Їхні суперечки постають як найскладніший ідейний конфлікт, який під
пером Ібсена набуває і філософського, і соціального тлумачення; герої Ібсена –
втілення людських ідеалів.
6) Поєднання
трагічного і комічного.
7) Жанр п’єси
автор сам назвав «п’єсою на три дні», не віддаючи переваги ні драмі, ні
трагедії, ні комедії, твір має синтетичний характер.
8) Композиція
має інтелектуально-аналітичний характер (від ілюзії щастя до його краху та
розуміння брехні у житті героїв).
9) Відкритий
фінал як початок нової колізії (Нора робить крок у невідоме самостійне життя,
щоб стати людиною).
·
Продовжити речення.
З вивченої теми я візьму / не візьму з собою
в життя…
VI. Домашнє завдання. Написати твір на одну з тем: «Що значить
бути собою?», «Що чекає на Нору Хельмер?», «Чи можна будинок Хельмерів назвати
«ляльковим»?», «Чому Нора покинула сім’ю?», «В очікуванні дива…»
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий