Урок
54. Т е м а. Особливості
дитячого світу в оповіданні Г.Уеллса «Чарівна крамниця». Роль елементів
фантастики.
М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння виявляти у новелі зарубіжного митця
основних проблем, їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та
інших компонентах твору; знати
про втілення сюжету новели в різних видах мистецтва, висловлювати ставлення
до них; ключових – розвиток творчої
уяви, читацького досвіду, навички працювати з різними джерелами інформації,
уміння її опрацьовувати і представляти.
Т и п у р о к у: урок формування нових знань і розвитку на їх
основі умінь і навичок.
Р е а л і з а ц і я НЛ: висловлення
судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження
справедливості; поціновування щирості людських стосунків (НЛ-2); усвідомлення
цінності життя (НЛ-3).
Своїми найбільшими набутками
людство
завдячує уяві.
Герберт Уеллс
Х і д у р о к у
І.
Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·
Продовжити речення.
Герберт Уеллс – це…
«Чарівна крамниця» - це…
Оповідач – це…
·
Творча презентація обкладинки до
прочитаного оповідання.
Завдання: цікаво розказати про твір. Назвати,
які провідні теми, ідеї, герої знайшли втілення на
обкладинці
ІІ.
Підготовка до сприйняття навчальної теми.
Герберт Уеллс уважав, що фантастика – це засіб
прогнозування життя людей у майбутньому. Проте з розвитком науки, на думку
письменника, не повинна руйнуватися мораль людини, інакше досягнення розуму
можуть стати згубними для світу.
·
Проблемне питання.
Які цінності утверджує англійський
письменник-фантаст Г.Уеллс в оповіданні «Чарівна крамниця»?
ІІІ. Оголошення
теми, епіграфа уроку.
IV.
Формування нових знань і способів дії.
·
Вибірковий переказ «Сприйняття подій батьком», «Сприйняття подій
сином».
·
Читання в
особах уривка твору (від слів: «Але остаточно я заспокоївся…» і до кінця).
·
Евристична
бесіда за змістом прочитаного.
Як сприймає
події батько? Що його хвилює найбільше? Чи змінюється його стан протягом
оповідання? Якщо так, то як саме?
Поміркуйте,
яку роль в оповіданні відіграє епізод з чортиком? Як ви розумієте слова
продавця: «Чого тільки люди не носять з собою, самі про це не знаючи!»?
Як ви
гадаєте, на підставі чого батько зробив висновок, що «малим дітям не можна
ходити до таких крамниць щодня»?
Які почуття
охопили Джипа? Знайдіть опис його стану одразу після відвідання крамниці? Поясніть
значення слова «тішити».
Знайдіть
найбільш напружений момент твору. Чому саме цей момент ви вважаєте
кульмінаційним?
Як хлопчик
ставиться до продавця? Чому?
Яке символічне
значення має фінал оповідання?
Чим ви
можете пояснити те, що батько так і не помітив в солдатиках нічого чарівного?
Що,
на вашу думку, означають ті подарунки, які залишилися в Джипа після
відвідування чарівної крамниці?
У який
момент твору вам стало зрозуміло, що батько та Джип відрізняються своїми
поглядами й позиціями?
Чим відрізняється
світосприйняття обох героїв?
Як ви
думаєте, чи стане Джип схожим на свого батька, коли виросте?
·
Колективна
робота. Складання схем, які підтвердити цитатами.
Зміна почуттів батька
Байдужість
–> здивування –> задоволення –> тривога –> підозра
й побоювання –>
обурення –>
нерозуміння
Стан сина
Цікавість –> подив –> захоплення –> схвильованість – >радість
Висновок.
У творі показано зміну почуттів батька – людини прагматичної, далекої від світу
мрії і фантазії, в якому живе його син. Він багато чим нагадує містера і місіс
Бенкс з повісті Треверс «Мері Поппінс», батьків Марі з казки Гофмана «Лускунчик
і мишачий король». Водночас автор зображає стан хлопчика, відкритого для див.
не випадково навіть у звичайнісіньких солдатиках він бачить чарівних.
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Підсумкова бесіда.
Що символізує чарівна крамниця?
Яку роль у творі відіграє епізод про
розбещеного хлопчика?
Поміркуйте, чому по-різному сприймають
побачене в крамниці батько і син?
Як ви розумієте слова з казки Гофмана: «…Всюди
можна побачити, якщо в тебе є очі, блискучі різдвяні гаї, прозорі марципанові
замки – одне слово, найдивовижніші, найчудовіші речі…»
Охарактеризуйте образ оповідача в новелі.
Виявіть характерні ознаки жанру новели у
творі Г.Уеллса.
Визначте роль фантастики в ньому.
Розкрийте символічне значення назви новели.
Порівняйте фантастичні твори Г.Уеллса та
Ж.Верна, які ви прочитали.
Які проблеми порушуються у творі?
·
Вирішення проблемного питання уроку.
У цій фантастичній новелі Г.Уеллс проголошує
цінність творчої уяви. Людина повинна бути вільною, мріяти, бути собою, уважав
митець. На думку письменника, справжнє життя відбувається лише в глибинах
власного «я», здатного творити великі дива. Те, що в людській душі, не менш
важливе за світ реальний. Творча уява може змінити все довкола, одухотворити
земний світ.
·
Висновки.
У центрі твору — два погляди па світ: творчий
(романтичний), здатний зазирнути за видиму площину явища чи предмета, і
прагматичний (реалістичний), заснований виключно на розумовому сприйнятті
дійсності. Прийом контрасту дає змогу письменникові показати багатий внутрішній
світ хлопчика, відкритий для фантазії, і прагматичне, приземлене світовідчуття
його батька. Перебуваючи в крамниці, Джип захоплюється дивами, які в ній
відбуваються. Вони викликають у його душі яскраві картини. Для нього світ — це щось
дивовижне, загадкове й непізнанне. Краса внутрішнього світу Джипа безмежна у
своїх проявах. Він здатний не тільки сприймати диво, а й дарувати його іншим.
Отже, майбутнє, на думку митця, належить саме таким людям із креативною
фантазією й чутливою душею.
·
Порада.
За мотивами творів Г.Дж.Уеллса знято чимало
кінофільмів. У 1933 р. з’явилась екранізація роману «Невидимець» (США, реж.
Джеймс Уейл). У 2002 р. було екранізовано роман «Машина часу» (США, реж. Саймон
Уеллс), у 2005 – «Війна світів» (США, реж. Стівен Спілберг) та ін..
Прочитайте додатково один із творів Г.Уеллса
і подивіться фільм, порівняйте його з текстом твору. Поділіться своїми
враженнями з тими, хто небайдужий до читання.
VI.
Домашнє завдання. Написати твір-роздум про свої улюблені
речі або іграшки «Світ, який для мене завжди живий…». Підготувати цікаві факти
про символи та традиції японської культури, про Японію.
VII.
Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий