Урок 56. Т е м а. Філософський зміст твору. Підтекст. Художні
образи новели (Будда, Кандата).
М е т
а(розвиток компетентностей):
предметних – уміння переказувати
(близько до тексту), характеризувати образи персонажів новели у їхніх стосунках,
динаміці, виявляти ключові риси персонажів, їхні моральні якості; розмірковувати над фіналом твору, давати
йому (фіналу) власне тлумачення; виявляти культурні паралелі в текстах новел (зв’язок із японськими
традиціями в новелі «Павутинка» Р. Акутаґави); розкривати підтекст окремих епізодів твору; ключових –
спілкування державною мовою, уміння аргументовано і грамотно висловлювати
власну думку, критично оцінювати філософський зміст твору.
Т и п
у р о к у: урок
формування нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Людина по-справжньому стає людиною
тільки в момент прийняття
рішення.
Тілліх П.
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
·
Презентація
творчих робіт учнів, виконаних удома.
·
Створення
асоціативного ланцюжка.
Б –
У –
Д –
Д –
А –
·
Проблемні питання.
Чому
Кандата не зміг вибратися з пекла?
Чому
людина в своєму житті має орієнтуватися на моральні цінності?
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
·
Робота в зошитах. «Основні риси
новелістики Р.Акутагави»:
1) філософський характер творів
(загальнолюдські питання — добро і зло, життя і смерть, справедливість і
несправедливість, удосконалення людського «я» тощо);
2) відображення специфіки національного
буття — релігії, культури, історії;
3) широта змісту й можливість його тлумачення
по-різному;
4) поєднання вигадки та реальності;
5) занурення в глибини людської психології.
Основний сюжет у творах митця розгортається в душі особистості.
Письменник показує, як внутрішнє «я»
переживає глибокий біль і на віть муки в процесі пошуку себе, тому людина і
світ у його творчості постають нерідко сумними й трагічними. Новели Р.
Акутаґави, у тому числі «Павутинку», можна назвати філософсько-психологічними.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
·
Проблемне
завдання.
Довести, що «Павутинка» Р.Акутагави –
філософсько-психологічна.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Переказ (близько
до тексту) новели учнями.
·
Продовжити
речення.
Найбільше мене вразило в новелі…
·
Поглиблення
знань з теорії літератури.
Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.
·
Між
літературні зв’язки.
Деякі
японські літератори небезпідставно вважають, що сюжет новели «Павутинка»
нагадує епізод з «Братів Карамазових» Ф.М.Достоєвського. Буддійської легенди
про павутинку немає. Її створив
Акутагава.
·
Виразне
читання епізоду з роману Ф.Достоєвського"Брати Карамазови" (мовою
оригіналу)
Луковка
Жила
- была одна баба, злющая - презлющая, и померла. И не осталось после неё ни
одной добродетели. Схватили её черти и кинули в огненное озеро. А ангел - хранитель
её стоит и думает: какую бы мне такую добродетель её припомнить, чтобы Богу
сказать. Вспомнил и говорит ему: она, говорит в огороде луковку выдернула и
нищенке подала. И отвечает ему Бог: возьми ж ты, говорит, эту самую луковку,
протяни ей в озеро, пусть ухватится и тянется, и коли вытянешь её вон из озера,
то пусть в рай идёт, а оборвётся
луковка, то там и оставаться бабе, где теперь. Побежал ангел к бабе, протянул
ей луковку: на, говорит, баба, схватись и тянись. И стал он её осторожно
тянуть, и уж всю было вытянул, да грешники прочие в озере как увидали, что её
тянут вон, и стали все за неё хвататься, чтоб
и их вместе с нею вытянули. А баба - то была злющая - презлющая, и
начала она их ногами брыкать: «Меня тянут, а не вас, моя луковка, а не ваша».
Только что она это выговорила, лутовка – то и порвалась. И упала баба в озеро,
и горит по сей день. А ангел заплакал и отошёл.
Що
спільного між новелою «Павутинка» Р.Акутагави і уривком з роману
Ф.Достоєвського «Луковка»? А відмінного?
Чим
сподобалися вам ці твори? Що з прочитаного ви могли б узяти для себе?
·
Слово вчителя.
З’ясування образів-символів твору.
Новела
«Павутинка» Р.Акутагави складається з трьох умовних частин: перша частина –
рай, друга – пекло, третя – рай. Автор створює символічні образи, на яких будується
фундамент твору і які несуть у собі весь ідейний зміст: Будда, лотос, ранок,
рай, павук, павутина, полудень.
Будда – мандрівний проповідник. Своїм призначенням
вважав нести людям вчення про позбавлення від страждань шляхом співчуття: «Співчуття – одне з
найважливіших якостей людини».
Лотос, як ми вже з’ясували, вважається
священною квіткою. Він є символом
-
цілісності
-
досконалості
-
витонченості
-
творчої
сили
-
духовної
чистоти
-
чудесного
народження
-
духовного
просвітлення
-
співчуття
-
смерті і
воскресіння
-
світового дерева, що зв’язує три рівні світобудови, оскільки його корінь
знаходиться в намулі, стебло – у воді, а листя і квіти – звернені до неба.
Чому
«лотоси залишилися байдужими»? (У них корені – у бруді озера, тому їм істина
про неможливість спасіння Кандати була відома давно).
Чи
завжди лотоси залишаються байдужими? (Ні, вони стеляться біля ніг Будди, розливаючи «незбагненно солодкі пахощі», А в кінці твору
– «невимовно солодкі пахощі»).
Лотоси
тісно пов'язаний з образом Будди, який
на зображеннях часто сидить у квітці лотоса.
Ранок – це…
-
початок нового життя
- активна
діяльність
- надія
-
схід сонця
-
зміна ночі на день, ( темряви на світло)
-
переродження душі
-
зміна старого на нове
-
ранок вечора мудріше
-
зміна чорного на біле
У новелі
дія починається вранці, налаштовуючи читача на те, що ми станемо свідками нового
життя або шансу на нове життя.
Рай –
символ щасливого життя, душевного
спокою, рівноваги і внутрішнього задоволення, благодатної землі, найвищої
насолоди.
Рай –
символ щасливого життя, душевного
спокою, рівноваги і внутрішнього задоволення, благодатної землі, найвищої
насолоди.
В описі
пекла кольори відсутні взагалі, а є лише натяки на них. «Криваве озеро» -
червоний колір, колір смерті; «тьма кромішня» - чорний, колір зла. Тиша, «як у
могилі». Автор протиставляє рай пеклу.
Павук
– символ суперечливості натури. З одного боку, павук виступає захисником людей,
чудесним спасителем, охоронцем вогнища.його також асоціюють з жорстокістю,
жадібністю, підступністю. Павук і Кандата схожі між собою.
·
Твір за
метафорою «Кандата».
1-й
рядок – колір;
2-й
рядок – смак;
3-й
рядок – запах;
4-й
рядок – зовнішність;
5-й
рядок – звук;
6-й
рядок – емоції, почуття.
Задля
спасіння Кандати Будда спускає в пекло павутинку.
·
Словникова
робота.
Павутина
– секрет павутинних залоз, який незабаром після виділення застигає у формі
ниток.
У новелі
Акутагави павутина – символ
-
сходження:
гора, драбина, дерево, хрест, ліана
-
нитки,
якою Великий Ткач або Велика Мати зв’язують чи прив’язують людей до павутини
життя (минуле, теперішнє, майбутнє)
- творіння і розвитку.
- людської тлінності.
Акутагава
показує, наскільки страшною є відсутність співчуття (егоїзм), не усвідомлення людиною
її призначення на землі. І допоки людина не звільниться від егоїзму, вона
приречена на вічне пекло. Тому Будда рве павутинку, і розбійник Кандата, який у
новелі втілює зло, знову потрапляє до пекла.
Твір закінчується
полуднем у раю. Полудень символізує
годину одкровення – прозріння розуму від омани.
Фінальна
частина новели – рай, оскільки Акутагава вірить, що добро обов’язково переможе.
Люди обиратимуть шлях співчуття, а не егоїзму.
·
Визначення
теми та ідеї новели «Павутинка»
Тема:
Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла; протистояння добра і зла.
Ідея:
тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і
злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок;
щиросердне каяття дає можливість духовно очиститися, почати життя спочатку.
·
Висновки.
ü Новела «Павутинка» зв'язана з духом і змістом
вчення Будди.
ü Завдяки символам досягається надзвичайна
ємність і значущість художнього образу в поєднанні з граничним лаконізмом
розповіді.
ü Символи і образи відіграють важливу роль у
розумінні вічного, загальнолюдського значення проблем новели, в розкритті її
основної ідеї – сенс людського життя у співчутті.
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Проблемне
питання.
Який
життєвий урок ви винесли для себе на майбутнє?
·
Виберіть правильну відповідь.
1. Новела «Павутинка»
А історична
Б філософська
В лірична
Г фантастична
2. Єдина добра справа розбійника –
А допоміг грішнику в пеклі
Б врятував нефритовий лист лотоса
В помолився Будді
Г пощадив павучка
3. Кандата повертається до пекла, тому що
А павутинка була дуже тонкою
Б на павутинку начіплялося багато грішників
В він був покараний за егоїзм
Г він був покараний за спробу втекти з пекла
Д розбійникам не місце серед людей
4. Будда продовжив прогулянку біля озера із
засмученим обличчям, тому що
А грішників в озері було дуже багато
Б хтось пошкодив квітучі лотоси
В кришталева вода річки Сандзунокави стала
каламутною
Г його розчарував вчинок Кандати
5. Виберіть НЕправильне твердження.
У
новелі «Павутинка» використані такі символічні образи японської міфології, як
А лотос
Б озеро крові
В річка Сандзунокава
Г Лотосовий ставок
Д
Голкова гора
6. Установіть відповідність між персонажем новели
та його діями.
1 Джип А мріє потрапити до раю
2 Едвард Б не може відкрити двері
3 Будда В дивиться на дно ставка
4 Кандата Г кличе кролика
Д помічає
червоного чортика
VI. Домашнє завдання. Написати твір-роздум на тему «Моральна
справедливість – чи існує вона?»(8 – 10 речень).
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий