Урок 56. Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата)


  Урок 56.  Т е м а. Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).
   М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння  переказувати  (близько до тексту), характеризувати образи персонажів новели у їхніх стосунках, динаміці, виявляти ключові риси персонажів, їхні моральні якості; розмірковувати над фіналом твору, давати йому (фіналу) власне тлумачення; виявляти культурні паралелі в текстах новел (зв’язок із японськими традиціями в новелі «Павутинка» Р. Акутаґави); розкривати підтекст окремих епізодів твору; ключових – спілкування державною мовою, уміння аргументовано і грамотно висловлювати власну думку, критично оцінювати філософський зміст твору.
   Т и п   у р о к у: урок формування нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Людина по-справжньому стає людиною  
 тільки в момент прийняття рішення.
Тілліх П.
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Презентація творчих робіт учнів, виконаних удома.
·        Створення асоціативного ланцюжка.
   Б –
   У –
   Д –
   Д –
   А –
·        Проблемні питання.
Чому Кандата не зміг вибратися з пекла?
Чому людина в своєму житті має орієнтуватися на моральні цінності? 
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Робота в зошитах. «Основні риси новелістики Р.Акутагави»:
      1) філософський характер творів (загальнолюдські питання — добро і зло, життя і смерть, справедливість і несправедливість, удосконалення людського «я» тощо);
   2) відображення специфіки національного буття — релігії, культури, історії;  
  3) широта змісту й можливість його тлумачення по-різному;
  4) поєднання вигадки та реальності;
   5) занурення в глибини людської психології. Основний сюжет у творах митця розгортається в душі особистості.
   Письменник показує, як внутрішнє «я» переживає глибокий біль і на­ віть муки в процесі пошуку себе, тому людина і світ у його творчості постають нерідко сумними й трагічними. Новели Р. Акутаґави, у тому числі «Павутинку», можна назвати філософсько-психологічними.
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
·        Проблемне завдання.
Довести, що «Павутинка» Р.Акутагави – філософсько-психологічна.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Переказ (близько до тексту) новели учнями.
·        Продовжити речення.
Найбільше мене вразило в новелі…
·        Поглиблення знань з теорії літератури.
   Підтекст – прихований, внутрішній зміст ви­словлювання.
·        Між літературні зв’язки.
   Деякі японські літератори небезпідставно вважають, що сюжет новели «Павутинка» нагадує епізод з «Братів Карамазових» Ф.М.Достоєвського. Буддійської легенди про павутинку немає. Її  створив Акутагава.                                
·        Виразне читання епізоду з роману Ф.Достоєвського"Брати Карамазови" (мовою оригіналу)
                                                         Луковка
   Жила - была одна баба, злющая - презлющая, и померла. И не осталось после неё ни одной добродетели. Схватили её черти и кинули в огненное озеро. А ангел - хранитель её стоит и думает: какую бы мне такую добродетель её припомнить, чтобы Богу сказать. Вспомнил и говорит ему: она, говорит в огороде луковку выдернула и нищенке подала. И отвечает ему Бог: возьми ж ты, говорит, эту самую луковку, протяни ей в озеро, пусть ухватится и тянется, и коли вытянешь её вон из озера, то пусть в  рай идёт, а оборвётся луковка, то там и оставаться бабе, где теперь. Побежал ангел к бабе, протянул ей луковку: на, говорит, баба, схватись и тянись. И стал он её осторожно тянуть, и уж всю было вытянул, да грешники прочие в озере как увидали, что её тянут вон, и стали все за неё хвататься, чтоб  и их вместе с нею вытянули. А баба - то была злющая - презлющая, и начала она их ногами брыкать: «Меня тянут, а не вас, моя луковка, а не ваша». Только что она это выговорила, лутовка – то и порвалась. И упала баба в озеро, и горит по сей день. А ангел заплакал и отошёл.
   Що спільного між новелою «Павутинка» Р.Акутагави і уривком з роману Ф.Достоєвського «Луковка»? А відмінного?
   Чим сподобалися вам ці твори? Що з прочитаного ви могли б узяти для себе?
·        Слово вчителя. З’ясування образів-символів твору.   
   Новела «Павутинка» Р.Акутагави складається з трьох умовних частин: перша частина – рай, друга – пекло, третя – рай. Автор створює символічні образи, на яких будується фундамент твору і які несуть у собі весь ідейний зміст: Будда, лотос, ранок, рай, павук, павутина, полудень.
    Будда – мандрівний проповідник. Своїм призначенням вважав нести людям вчення про позбавлення від страждань шляхом співчуття: «Співчуття – одне з найважливіших якостей людини».
   Лотос, як ми вже з’ясували, вважається священною квіткою. Він є символом
-         цілісності
-         досконалості
-         витонченості
-         творчої сили
-         духовної чистоти
-         чудесного народження
-         духовного просвітлення
-         співчуття
-         смерті і воскресіння
   - світового дерева, що зв’язує три рівні світобудови, оскільки його корінь знаходиться в намулі, стебло – у воді, а листя і квіти – звернені до неба.
   Чому «лотоси залишилися байдужими»? (У них корені – у бруді озера, тому їм істина про неможливість спасіння Кандати була відома давно).
   Чи завжди лотоси залишаються байдужими? (Ні, вони стеляться біля ніг Будди, розливаючи  «незбагненно солодкі пахощі», А в кінці твору – «невимовно солодкі пахощі»).
   Лотоси  тісно пов'язаний з образом Будди, який на зображеннях часто сидить у квітці лотоса. 
   Ранок – це…
   - початок нового життя
   - активна діяльність
   - надія
   - схід сонця
   - зміна ночі на день, ( темряви на світло)
   - переродження душі
   - зміна старого на нове
   - ранок вечора мудріше
   - зміна чорного на біле
   У новелі дія починається вранці, налаштовуючи читача на те, що ми станемо свідками нового життя або шансу на нове життя.
  Рай  – символ  щасливого життя, душевного спокою, рівноваги і внутрішнього задоволення, благодатної землі, найвищої насолоди.
    Рай  – символ  щасливого життя, душевного спокою, рівноваги і внутрішнього задоволення, благодатної землі, найвищої насолоди.

   В описі пекла кольори відсутні взагалі, а є лише натяки на них. «Криваве озеро» - червоний колір, колір смерті; «тьма кромішня» - чорний, колір зла. Тиша, «як у могилі». Автор протиставляє рай пеклу.
   Павук – символ суперечливості натури. З одного боку, павук виступає захисником людей, чудесним спасителем, охоронцем вогнища.його також асоціюють з жорстокістю, жадібністю, підступністю. Павук і Кандата схожі між собою.
·        Твір за метафорою «Кандата».
   1-й рядок – колір;
   2-й рядок – смак;
   3-й рядок – запах;
   4-й рядок – зовнішність;
   5-й рядок – звук;
   6-й рядок – емоції, почуття.
   Задля спасіння Кандати Будда спускає в пекло павутинку.
·        Словникова робота.
   Павутина – секрет павутинних залоз, який незабаром після виділення застигає у формі ниток.
   У новелі Акутагави павутина – символ
-         сходження: гора, драбина, дерево, хрест, ліана
-         нитки, якою Великий Ткач або Велика Мати зв’язують чи прив’язують людей до павутини життя (минуле, теперішнє, майбутнє)
- творіння і розвитку.
         - людської тлінності.
   Акутагава показує, наскільки страшною є відсутність співчуття (егоїзм), не усвідомлення людиною її призначення на землі. І допоки людина не звільниться від егоїзму, вона приречена на вічне пекло. Тому Будда рве павутинку, і розбійник Кандата, який у новелі втілює зло, знову потрапляє до пекла.
   Твір закінчується полуднем у раю. Полудень символізує годину одкровення – прозріння розуму від омани.  
   Фінальна частина новели – рай, оскільки Акутагава вірить, що добро обов’язково переможе. Люди обиратимуть шлях співчуття, а не егоїзму.
·        Визначення теми та ідеї новели «Павутинка»
   Тема: Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла; протистояння добра і зла. 
   Ідея: тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок; щиросердне каяття дає можливість духовно очиститися, почати життя спочатку.
·        Висновки.
ü Новела «Павутинка» зв'язана з духом і змістом вчення Будди.
ü Завдяки символам досягається надзвичайна ємність і значущість художнього образу в поєднанні з граничним лаконізмом розповіді.
ü Символи і образи відіграють важливу роль у розумінні вічного, загальнолюдського значення проблем новели, в розкритті її основної ідеї – сенс людського життя у співчутті.
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Проблемне питання.
   Який життєвий урок ви винесли для себе на майбутнє?
·        Виберіть правильну відповідь.
1.     Новела «Павутинка»
А історична
Б філософська
В лірична
Г фантастична
2.     Єдина добра справа розбійника –
А допоміг грішнику в пеклі
Б врятував нефритовий лист лотоса
В помолився Будді
Г пощадив павучка
3.     Кандата повертається до пекла, тому що
А павутинка була дуже тонкою
Б на павутинку начіплялося багато грішників
В він був покараний за егоїзм
Г він був покараний за спробу втекти з пекла
Д розбійникам не місце серед людей
4.     Будда продовжив прогулянку біля озера із засмученим обличчям, тому що
А грішників в озері було дуже багато
Б хтось пошкодив квітучі лотоси
В кришталева вода річки Сандзунокави стала каламутною
Г його розчарував вчинок Кандати
5.     Виберіть НЕправильне твердження.
   У новелі «Павутинка» використані такі символічні образи японської міфології, як
А лотос
Б озеро крові
В річка Сандзунокава
Г Лотосовий ставок
    Д Голкова гора
6.     Установіть відповідність між персонажем новели та його діями.
1 Джип                   А мріє потрапити до раю
2 Едвард                Б не може відкрити двері
3 Будда                  В дивиться на дно ставка
4 Кандата               Г кличе кролика
                               Д помічає червоного чортика          
   VI. Домашнє завдання. Написати твір-роздум на тему «Моральна справедливість – чи існує вона?»(8 – 10 речень).
   VII. Оцінювання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий