Урок 56. Динаміка образу Елайзи Дулітл.


М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння характеризувати образ Елайзи Дулітл, визначати динаміку розвитку героїні й формування духовного світу особистості, художні засоби творення образу, виявляти художнє новаторство Ібсена у створенні образів, складати план характеристики персонажа; ключових – уміння вчитися впродовж життя, математична компетентність(уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу: складання схеми або таблиці «Динаміка образу Елізи Дулітл»), спілкування державною мовою(уміння тлумачити факти, висловлювати думки, погляди про характер героїні п’єси, її стосунки з тими, хто оточує), обізнаність та самовираження у сфері культури(уміння дотримуватися норм української літературної мови).
   Т и п   у р о к у: формування нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
   Реалізація ЛН: усвідомлення необхідності брати на себе відповідальність за власні рішення (НЛ-2); вироблення вміння опановувати себе (НЛ-3); розрізнення щирих і меркантильних намірів (НЛ-4).
Все ж таки Галатеї
не дуже подобається Пігмаліон…
Б.Шоу
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Бесіда за змістом домашнього завдання.
   З якою метою Еліза, Хіггінс і Пікерінг відвідали посольський прийом? Як світське суспільство зустріло колишню квіткарку?
   Що мав на увазі полковник Пікерінг, коли в розмові з Хіггінсом зауважив, що «…Еліза чудово трималася» Не кожна справжня герцогиня так зможе. Ці дурепи вважають, що манери всотуються ще до народження разом із суспільним статусом і тому навіть не прагнуть учитися. А тим часом, аби по-справжньому знатися на своїй справі, треба бути фахівцем»?
   Чому Еліза не поділяє радощів Хіггінса з приводу успішних відвідин посольського прийому і звинувачує професора в байдужості до її подальшої долі? Прокоментуйте таку репліку героїні: «Раніше я продавала квіти, але не себе. Тепер ви зробили з мене леді – і я здатна торгувати лише собою. Краще б ви залишили мене на вулиці!»
   Чим, на вашу думку, можна пояснити рішення Елізи залишити Хіггінса?
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Виразне читання за ролями уривка з четвертої дії п’єси (від слів Фредді «Під вашими вікнами я провів уже не один вечір» до слів Елізи «…вранці я потелефоную до пані Хіггінс і спитаю, як мені бути»).
·        Читання монологу Альфреда Дулітла з п’ятої дії.
   Які зміни відбулися в житті колишнього сміттяра Альфреда Дулітла? Як їх сприймає він сам і в чому звинувачує професора Хіггінса?
   Проти чого і кого спрямовані слова Дулітла: «Торік у мене в цілім світі було тіки два-три родичі, так і ті знать мене не хтіли. А зара перевалило вже за п’ятдесят, і всіх же ж годуй. Живи для других, а не для себе – от вам і буржуазна мораль»?
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Аналіз фінальної частини п’єси. Бесіда за запитаннями.
   Як професор Хіггінс дізнається про рішення Елізи залишити його квартиру на Вімпол-стріт і переселитися до пані Хіггінс?
   Чим пояснюються різкі слова Хіггінса на адресу Елізи: «…в неї жодної власної думки, жодного власного слова. Всього навчив її я! Я витяг її з помийної ями, а тепер ця нікчема вдає переді мною велику пані!»?
   Як реагує на подібну характеристику сама Еліза? Про що свідчить її зізнання: «Розумієте, різниця між леді й квіткаркою полягає не в умінні зі смаком вдягатися чи правильно говорити – цього можна навчитися – і не в тому, як вона поводиться, а в тому, як поводяться з нею інші. З професором Хіггінсом я назавжди залишилася б квіткаркою, бо він ставився й ставитиметься до мене як до квіткарки»?
  Чого прагне Еліза, приймаючи рішення не повертатися до Хіггінса і почати нове життя? На що головна героїня сподівається у майбутньому і в чому вбачає можливості для власної реалізації?
·        Обговорення уривка з післямови.
   «А тепер запитаймо себе: якщо з людськими взаєминами справи саме такі, то як же вчинить Елайза, опинившись між Фредді і Хіггінсом? Чи погодиться все своє життя підносити пантофлі Хіггінсові, чи захоче, аби Фредді підносив пантофлі їй? Відповідб очевидна. Якщо тільки Фредді не викликає у ній відрази, а Хіггінс – палкої закоханості настільки, аби це затьмарило всі інші її почуття, то вона – якщо за когось із них і вийде – то, мабуть-таки, за Фредді.
   Саме так Еліза й зробила».
·        Слово вчителя.
   Після завершення п’єси Б.Шоу написав «Післямову», в якій зазначив: «все ж таки Галатеї не дуже подобається Пігмаліон, бо він надто богоподібний для неї». Б.Шоу зробив припущення, що Елайза не вийде заміж за Генрі Хіггінса, бо вона вже ніколи не захоче подавати йому пантофлі. І все ж таки він, «всемогутній Пігмаліон», розбудив у ній її внутрішнє єство, запалив словом іскру «божественного вогню».
   У «Післямові» Б.Шоу писав, що Елайза вийшла заміж за Фредді. Полковник Пікерінг допоміг їм купити квіткову крамницю. Вони почали працювати в ній, але крамниця не була прибутковою, поки Елайза і Фредді не навчилися торгувати. Згодом вони почали продавати не квіти, а овочі, що приносило їм значно більше прибутків.
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
   Визначте роль ініціативності та бажання самовдосконалення в духовному розвиткові особистості.
   З’ясуйте, як автор утверджує ідею цінності людської особистості незалежно від її соціального статусу.
   Чим приваблює читача Елайза Дулітл? Опишіть шлях головної героїні від квіткарки до «чарівної леді».
·        Створення схеми-таблиці «Еволюція-перетворення Елайзи»
   Квіткарка-кокні –> погано одягнена, із жахливою мовою та вимовою звуків –> Елайза-учениця, пристойно одягнена, але з колишніми навиками і манерами –> успішна учениця, але практичних навиків мало, трапляються недоречності – >виглядає як леді, має бездоганні манери, чудово володіє мовою, викликає захоплення –> особистість, здатна мислити і діяти в нових обставинах, бачить мету і шляхи її здійснення.
·        Зачитування плану характеристики образу Елайзи Дулітл, складеного вдома. Корекція робіт.
·        Творче завдання. Знайти цитатне підтвердження таких рис характеру Елайзи, як доброта, здоровий глузд, толерантність, почуття власної гідності, прагнення самовдосконалюватися.
   VI. Домашнє завдання. Зібрати інформацію на тему: «Втілення драматичних творів Б.Шоу в театрі, кіно».
   VII. Оцінювання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий