8 клас до підручника О.М.Ніколенко


№п/п
Дата
Зміст навчального матеріалу
1

ВСТУП
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур.(ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми.  
2

Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями,  течії, специфіка їхнього розвитку в  різних країнах.  (ТЛ) Початкові поняття про  літературний напрям, літературну течію.
3

СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ'ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. (ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ.  (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведичної міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. Гімни до ранньої зорі. Гімн про перемогу Індри над Агі.
4

Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники
5

Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. Старий Заповіт (Створення світу та людини. Каїн і Авель. 10 заповідей).
6

Новий Заповіт (Проповідь на горі). Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. 
7

Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. Сура, ща відкриває книгу. Сура 92 «Ніч». (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури. (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном.   
8

Розвиток мовлення(усно)№1. Твір-опис за картиною на біблійні сюжети.
9

Контрольна робота №1. Різнорівневі завдання з тем «Вступ», «священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури».
10

АНТИЧНІСТЬ
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й  мотиви у творчості письменників різних часів і народів. (УС) Українські переклади творів античних митців. 
11

 Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Паріс викрадає Єлену. Смерть Ахілла. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).
12

Специфіка розвитку літератури Стародавньої Греції.
13-14

Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470670). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.  (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів).
15

Особливості розвитку  і види лірики в Давній Греції.   
Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. 
16

Сапфо (VIIVI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
17

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької  драми – трагедія і комедія.
18

Есхіл (бл. 525бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви,  свободи. (ЕК) Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла.
19-20

Специфіка розвитку літератури Стародавнього Риму. «Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (7019 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, Заспів, Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму, Щит Енея). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору.
21

Квінт Горацій Флакк (658 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.
22

Позакласне читання №1. Тема поета і поезії у світовій літературі(Горацій – Жуковський – Пушкін – Рильський).
23

Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. (ЕК) Елегії Тіртея і Овідія.
24

Контрольна робота №2. Різнорівневі завдання з теми «Античність».
25

СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії  (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі.  Християнство. Іслам.
26

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан.  Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.
27

Ду Фу (712770). «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття», «Пісня про хліб і шовк». Звязок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи,  символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.
28

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. (ТЛ) Рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. (ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара Хайяма. (УС) Українські перекладачі середньовічних творів.
29

Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (Гордота Роланда, Смерть Олівєра, Останній бій, Смерть Роланда).  Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний).
30

Плач Карла. Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. (ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд –  Ганелон, Карл – Ганелон). 
31

Розвиток мовлення(пис.) № 2. Складання порівняльної характеристики Роланд – Ганелон.
32

Аліг’єрі Данте (12651321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. (ТЛ) Сонет.
33

Контрольна робота № 3 з теми «Середньовіччя». Твір на літературну тему(«…головне, Що нам дається тут, – життя: пильнуй же!»(Омар Хайям) або «За що можна «…й кров пролити, трупом впасти»?»(за «Піснею про Роланда»)
34

Позакласне читання №2. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти.



35


ІІ СЕМЕСТР

ВІДРОДЖЕННЯ
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. Франческо Петрарка (13041374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. (ТЛ) Поглиблення поняття про сонет. Катрен, терцет, ямб.  (УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету.
36

Вільям Шекспір (15641616). Сонети № 66, 116, 130.  Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. (ЛК) Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх  засобів створення жіночих образів.
37

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. (ТЛ) Поглиблення поняття про трагедію.
38

Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).
39

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.
40

Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.  (ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.).
41

Розвиток мовлення(пис.) № 3. Написання листа літературному героєві трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
42

Мігель де Сервантес Сааведра (1547-1616). «Дон Кіхот»  I частина (огляд, розділ І, ІІІ, VIII, XII, XXV). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. (ЛК) Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид).
43

Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство».
44

Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. (ЛК) Образи Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.).
45

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів.  (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ.
46

Контрольна робота №4. Різнорівневі завдання з теми «Відродження».
47

БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). (ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). (УС) Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.).
48

Із лірики європейського бароко. Джонн Донн (15721631). «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. 
 (ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський).
49

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.
50

Мольєр (16221673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. (ТЛ) Cатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію.
51

Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.
52

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). (ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт,  Журден – Дорант).
53

Інсценізаця уривків комедії Мольєра «Міщанін-шляхтич».
54

Розвиток мовлення(усно) №4. Складання рецензії, анотації до твору Мольєра «Міщанин-шляхтич».
55

Позакласне читання №3. Фонвізін Д.І. «Недоросток»
56

Контрольна робота №5. Різнорівневі завдання з теми «Бароко і класицизм».

57


ЛІТЕРАТУРА XXXXI СТ.
У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ
Антуан де Сент-Екзюпері (19001944). Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». Історія створення, сюжет і композиція. (ТЛ) Притча.  
58

Художні образи.
59

Філософський зміст твору.
60

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон».  Сюжет твору як філософська метафора людського буття. (ТЛ) Поглиблення понять про метафору.
61

Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання.
62

Алегоричні образи повісті. Ознаки притчі у творі. (ЕК) Порівняння образів персонажів. (ТЛ) Поглиблення понять про алегорію.
63

Барбара Космовська (нар. 1958). Художній світ Б. Космовської. «Буба» (ЛК) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. (УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури.
64

«Буба: мертвий сезон». Образ сучасного світу. Тема вибору особистої позиції.
65

Батьки – діти, діди – онуки. Сімейні цінності у творі.
66

Ідея поваги й любові до людини.
67

Контрольна робота №6. Твір на літературну тему.
68

Позакласне читання №4. Чичибабин Б. Поезія.
69-70

ПІДСУМКИ
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.







Комментариев нет:

Отправить комментарий