Т е
м а. Художні особливості роману М.Ю.Лермонтова «Герой
нашого часу». Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману.
М е т а(розвиток компетентностей): предметних
– уміння виявляти художні особливості роману М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу»,
визначати поняття «філософсько-психологічний роман», називати ознаки цього
жанру на прикладі твору Лермонтова, висвітлювати тему «Жіночі образи в романі»,
робити висновок про роль другорядних персонажів у розкритті характеру Печоріна:
ключових – спілкування державною
мовою, математична компетентність, уміння вчитися впродовж усього життя.
Т и п
у р о к у: урок
формування нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Є книги, які містять най достовірніший
лермонтовський портрет,
найглибшу й найточнішу лермонтовську
характеристику.
Це – його твори, в яких він відобразився весь,
яким був у дійсності та яким хотів бути!
І.Андронніков
Х і
д у р о к у
І.
Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Які ваші враження від прочитання роману М.Ю.Лермонтова
«Герой нашого часу»?
Пригадайте,
які жіночі образи виведені на сторінках роману «Герой нашого часу». Яка роль
Печоріна у житті кожної героїні?
Чи здатний Печорін на глибокі і справжні
почуття?
Навіщо Лермонтов проводить Печоріна через
випробування коханням?
Хто з героїв роману щасливий?
Що спільного між княжною Мері і Тетяною
Ларіною?
Порівняйте Віру і Белу. Хто з них називає
себе «рабою» Печоріна, а хто не вважає себе такою? Як ви це розумієте?
На які
думки наштовхнув вас прочитаний роман М.Ю.Лермонтова?
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
Спробуйте
довести, що «Герой нашого часу» у жанровому відношенні є романом психологічним.
Сформулюйте
моральні і філософські погляди Печоріна.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Стислий переказ
учнями повісті «Фаталіст».
·
Слово вчителя.
У повісті
«Фаталіст» до кінця вирішується задача усестороннього і повного розкриття
образу головного героя, що знайшло відображення в композиції роману. Саме в цій
повісті Лермонтов стверджує необхідність боротьби, активного відношення до життя
за будь-яких умов, хоча відповіді на питання, як повинен був розпорядитися
своїм життям, у «Фаталісті» немає. Слова одного офіцера в повісті – « … якщо
справді є приречення, то нащо ж нам дано волю,розум?» - підтверджують, що автор
не розділяє суджень про те, що людина залежить від долі. На думку Лермонтова,
люди можуть змінити існуючі умови життя, якщо у них є сила волі, сміливість,
бажання діяти. Трагедія Печоріна, неабиякої особистості, в тому і полягає, що
він «утратив навіки жагу благородних устремлінь» (під цими словами в 30 – 40-ві
роки малося на увазі служіння суспільству, народу). Варто відмітити, що автобіографічність
свого героя М.Ю.Лермонтов відкинув сам. Печорін близький автору, так як в обох
є риси песимізму. У Лермонтова песимізм – дієве почуття: в ньому звучить
презирство до сучасності і заперечення її, жага боротьби, туга, відчай від
усвідомлення самотності, безсилля.
·
Художні особливості
роману:
-
пейзаж допомагає
читачеві не тільки уявити місце події, а й створює відповідний
настрій,відповідає або контрастує почуттям героїв (дорога на дуель і той же
пейзаж після дуелі);
-
точність;
-
ясність;
-
простота;
-
образність;
-
порівняння;
-
діалоги.
·
Практична
робота.
Учні віднаходять
у тексті приклади порівнянь, діалогів, пейзажів і зачитують їх.
·
Поглиблення
знань з теорії літератури.
Роман
філософсько-психологічний – великий
епічний твір, в якому безпосередньо викладається світоглядна або етична позиція
автора.
·
Робота з
підручником.
Колективне
опрацювання статті підручника «Новаторство М.Лермонтова в жанрі роману»(с.96).
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Порівняння
різних видів мистецтва.
Перегляд
фрагментів відео фільму за романом М. Лермонтова «Герой нашого часу». Порівняння
прочитаного і побаченого. Формулювання висновків у розрізі теми уроку.
·
Підсумки.
ü М. Лермонтов поєднав у своїй творчості
здобутки романтизму й реалістичні засоби зображення типів персонажів та
особливостей життя суспільства.
ü У
романі «Герой нашого часу» порушено актуальні соціально-філософські теми й
проблеми (цінності людського життя, призначення людини, людських стосунків,
кохання, дружби).
ü На відміну від романтиків, письменник не
висловлює власного ставлення, не оцінює героя, а надає можливість читачам
охарактеризувати його через розповідачів і самооцінку героя.
ü Печорін
утілює ідею нереалізованих можливостей людини в недемократичному суспільстві.
Герой М. Лермонтова, наслідуючи пушкінського Онєгіна, теж є «зайвою людиною» (незадоволення способом життя,
неможливість знайти життєву мету, своє призначення).
ü Роман М. Лермонтова «Герой нашого часу» —
перший у російській літературі прозовий соціально-психологічний і філософський
роман.
·
Експрес-опитування
за романом М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу»
1.
Як
називається остання повість роману «Герой нашого часу»? – 1 («Фаталіст»)
2.
Ім’я
жінки, яку любив Печорін. – 2 (Віра)
3.
Хто
помер від удару ножем в спину? – 3 (Бела)
4.
Героя
якого часу змалював Лермонтов у своєму романі? – 4 (Нашого)
5.
Ім’я
штабс-капітана. – 4 (Максим)
6.
Курортне
місто, яке згадується в романі. – 6 (П’ятигорськ)
7.
За дуель
з Грушницьким Печорін був засланий у віддалену кавказьку … . – 1 (Фортецю)
8.
Цінності
якого життя є «вічними» в літературі? – 4, 5 (Людського)
9.
Військовий
чин Грушницького. – 3 (Юнкер)
10.
Що саме
написав Лермонтов до другого видання роману? – 7 (Передмову)
11.
Який
предмет був використаний на дуелі? – 1 (Пістолет)
12.
З яким
дивним створінням автор порівнює дівчину-контрабандистку? – 3 (Русалкою)
13.
Хто смертельно
поранив Белу? – ( Казбич)
14.
Що
відчувала Мері до Печоріна? – 3 (Кохання)
15.
Військовий
чин Печоріна. – 1 (Офіцер)
16.
Що
лишила Віра Печоріну? – 1 (Лист)
17.
Ім’я
одного з контрабандистів. – 4 (Янко)
18.
Хто
розпускав плітки про Печоріна? – 1 (Грушницький)
19.
Той, хто
вірить в долю. – 6 (Фаталіст)
20.
Про кого
сказано: «Високий на зріст, смаглий колір обличчя, чорне волосся, чорні
проникливі очі, великий, але правильний ніс…» - 5 (Вулич)
21.
Предмет
військового одягу, яким так пишався Грушницький. – 3 (Шинель)
22.
З якого
міста оповідач їхав перекладними з Грузії? – 2 (Тифліс)
23.
Хто
викрав дорогі речі Печоріна і віддав контрабандисту? – 6 ( Сліпий)
24.
Військовий
чин Вулича. – (Поручик)
25.
Що саме
було однесено валом? – ( Фортеця)
26.
Кому
належать слова: « Я вас ненавиджу». – 1 ( Мері)
27.
Хто убив
Вулича? – 4 (Казак)
28.
Чиї це
роздуми: «… Я завжди сміливіше йду вперед, коли не знаю, що на мене чекає, але
гіршого за смерть нічого не станеться, а смерті не минеш!» - 7 (Печоріна)
Ключове
слово: філософсько-психологічний роман.
VI. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за темою
«Романтизм»(творчість Г.Гейне, Дж.Байрона, О.Пушкіна, М.Лермонтова)
VII. Оцінювання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий