Зарубіжна література, 9кл. Урок 31. Художні особливості роману "Герой нашого часу"

Т е м а. Художні особливості роману М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу». Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману.
   М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння виявляти художні особливості роману М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу», визначати поняття «філософсько-психологічний роман», називати ознаки цього жанру на прикладі твору Лермонтова, висвітлювати тему «Жіночі образи в романі», робити висновок про роль другорядних персонажів у розкритті характеру Печоріна: ключових – спілкування державною мовою, математична компетентність, уміння вчитися впродовж усього життя.
   Т и п   у р о к у: урок формування нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Є книги, які містять най достовірніший лермонтовський портрет,
найглибшу й найточнішу лермонтовську характеристику.
Це – його твори, в яких він відобразився весь,
яким був у дійсності та яким хотів бути!
І.Андронніков
Х і д  у р о к у
    І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
   Які ваші враження від прочитання роману М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу»?
   Пригадайте, які жіночі образи виведені на сторінках роману «Герой нашого часу». Яка роль Печоріна у житті кожної героїні?
   Чи здатний Печорін на глибокі і справжні почуття?
   Навіщо Лермонтов проводить Печоріна через випробування коханням?
   Хто з героїв роману щасливий?
   Що спільного між княжною Мері і Тетяною Ларіною?
    Порівняйте Віру і Белу. Хто з них називає себе «рабою» Печоріна, а хто не вважає себе такою? Як ви це розумієте?
    На які думки наштовхнув вас прочитаний роман М.Ю.Лермонтова?
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
   Спробуйте довести, що «Герой нашого часу» у жанровому відношенні є романом психологічним.
   Сформулюйте моральні і філософські погляди Печоріна.
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Стислий переказ учнями повісті «Фаталіст».
·        Слово вчителя.
    У повісті «Фаталіст» до кінця вирішується задача усестороннього і повного розкриття образу головного героя, що знайшло відображення в композиції роману. Саме в цій повісті Лермонтов стверджує необхідність боротьби, активного відношення до життя за будь-яких умов, хоча відповіді на питання, як повинен був розпорядитися своїм життям, у «Фаталісті» немає. Слова одного офіцера в повісті – « … якщо справді є приречення, то нащо ж нам дано волю,розум?» - підтверджують, що автор не розділяє суджень про те, що людина залежить від долі. На думку Лермонтова, люди можуть змінити існуючі умови життя, якщо у них є сила волі, сміливість, бажання діяти. Трагедія Печоріна, неабиякої особистості, в тому і полягає, що він «утратив навіки жагу благородних устремлінь» (під цими словами в 30 – 40-ві роки малося на увазі служіння суспільству, народу). Варто відмітити, що автобіографічність свого героя М.Ю.Лермонтов відкинув сам. Печорін близький автору, так як в обох є риси песимізму. У Лермонтова песимізм – дієве почуття: в ньому звучить презирство до сучасності і заперечення її, жага боротьби, туга, відчай від усвідомлення самотності, безсилля.
·        Художні особливості роману:
-         пейзаж допомагає читачеві не тільки уявити місце події, а й створює відповідний настрій,відповідає або контрастує почуттям героїв (дорога на дуель і той же пейзаж після дуелі);
-         точність;
-         ясність;
-         простота;
-         образність;
-         порівняння;
-         діалоги.
·        Практична робота.
   Учні віднаходять у тексті приклади порівнянь, діалогів, пейзажів і зачитують їх.
·        Поглиблення знань з теорії літератури.
   Роман філософсько-психологічний –  великий епічний твір, в якому безпосередньо викладається світоглядна або етична позиція автора.
·        Робота з підручником.
   Колективне опрацювання статті підручника «Новаторство М.Лермонтова в жанрі роману»(с.96).
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Порівняння різних видів мистецтва.
   Перегляд фрагментів відео фільму за романом М. Лермонтова «Герой нашого часу». Порівняння прочитаного і побаченого. Формулювання висновків у розрізі теми уроку.
·        Підсумки.
ü М. Лермонтов поєднав у своїй творчості здобутки романтизму й реалістичні засоби зображення типів персонажів та особливостей життя суспільства.
ü  У романі «Герой нашого часу» порушено актуальні соціально-філософські теми й проблеми (цінності людського життя, призначення людини, людських стосунків, кохання, дружби).
ü На відміну від романтиків, письменник не висловлює власного ставлення, не оцінює героя, а надає можливість читачам охарактеризувати його через розповідачів і самооцінку героя.
ü  Печорін утілює ідею нереалізованих можливостей людини в недемократичному суспільстві. Герой М. Лермонтова, наслідуючи пушкінського Онєгіна, теж є «зайвою  людиною» (незадоволення способом життя, неможливість знайти життєву мету, своє призначення).
ü Роман М. Лермонтова «Герой нашого часу» — перший у російській літературі прозовий соціально-психологічний і філософський роман.
·        Експрес-опитування за романом М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу»
1.             Як називається остання повість роману «Герой нашого часу»? – 1 («Фаталіст»)
2.             Ім’я жінки, яку любив Печорін. – 2 (Віра)
3.             Хто помер від удару ножем в спину? – 3 (Бела)
4.             Героя якого часу змалював Лермонтов у своєму романі? – 4  (Нашого)
5.             Ім’я штабс-капітана. – 4 (Максим)
6.             Курортне місто, яке згадується в романі. – 6 (П’ятигорськ)
7.             За дуель з Грушницьким Печорін був засланий у віддалену кавказьку … . – 1 (Фортецю)
8.             Цінності якого життя є «вічними» в літературі? – 4, 5 (Людського)
9.             Військовий чин Грушницького. – 3 (Юнкер)
10.        Що саме написав Лермонтов до другого видання роману? – 7 (Передмову)
11.        Який предмет був використаний на дуелі? – 1 (Пістолет)
12.        З яким дивним створінням автор порівнює дівчину-контрабандистку? – 3 (Русалкою)
13.        Хто смертельно поранив Белу? – ( Казбич)
14.        Що відчувала Мері до Печоріна? – 3 (Кохання)
15.        Військовий чин Печоріна. – 1 (Офіцер)
16.        Що лишила Віра Печоріну? – 1 (Лист)
17.        Ім’я одного з контрабандистів. – 4 (Янко)
18.        Хто розпускав плітки про Печоріна? – 1 (Грушницький)
19.        Той, хто вірить в долю. – 6 (Фаталіст)
20.        Про кого сказано: «Високий на зріст, смаглий колір обличчя, чорне волосся, чорні проникливі очі, великий, але правильний ніс…» - 5 (Вулич)
21.        Предмет військового одягу, яким так пишався Грушницький. – 3 (Шинель)
22.        З якого міста оповідач їхав перекладними з Грузії? – 2 (Тифліс)
23.        Хто викрав дорогі речі Печоріна і віддав контрабандисту? – 6 ( Сліпий)
24.        Військовий чин Вулича. – (Поручик)
25.        Що саме було однесено валом? – ( Фортеця)
26.        Кому належать слова: « Я вас ненавиджу». – 1 ( Мері)
27.        Хто убив Вулича? – 4 (Казак)
28.        Чиї це роздуми: «… Я завжди сміливіше йду вперед, коли не знаю, що на мене чекає, але гіршого за смерть нічого не станеться, а смерті не минеш!» - 7 (Печоріна)
   Ключове слово: філософсько-психологічний роман.
   VI. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за темою «Романтизм»(творчість Г.Гейне, Дж.Байрона, О.Пушкіна, М.Лермонтова)
   VII. Оцінювання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий