Про технологію «Створення ситуації успіху»

Автор-розробник — А.Бєлкін.

Суть. Як зазначає О.Пєхота, ситуація успіху це суб'єктивний психологічний стан задоволення, який є наслідком фізичного або морального на­пруження виконавця справи, творця явища. Вона досягається тоді, коли дитина сама визначає цей результат як успіх. Успішність теж тлумачиться як успіх, однак він є зовнішній, бо оцінюється ін­шими. Усвідомлення ситуації успіху учнем, ро­зуміння її значимості виникає після подолання психологічних бар'єрів страху бути не таким, як усі, труднощів незнання, невміння тощо.
   Характерною ознакою технології є пси­хологічна підтримка розвитку особистості дитини. Мета — створити ситуацію успіху для розвитку особистості, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, ус­відомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
За цією технологію учні умовно поділяються на чотири групи: надійні, впевнені, невпевнені, зневірені. Прийоми психологічної підтримки для роботи з кожною групою та очікуваний результат (різновиди радості) подано в таблиці.
   Технологія реалізується за допомогою системи прийомів, дібраних для конкретної категорії дітей. Послідовність технологічних етапів прийому «Стеж за нами» для невпевнених дітей:
*       «Діагностика інтелектуального фонду колективу».
Мета — виокремлення школяра з групи не­впевнених (недостатній рівень інтелектуального розвитку, трохи лінивий до навчання, але добро­зичливий і поміркований).

*       «Вибір інтелектуального спонсора».
Мета — виявлення школяра, який із задово­ленням буде ділитися своїми знаннями з іншими (високий рівень інтелектуального розвитку, впев­нений у своїх силах, активний і відповідальний).

*       «Фіксація результату і його оцінка».
Мета — створити умови для самовираження та самоствердження учнів, заохотити до такого виду діяльності інших.
Прогнозовані результати: створення сприят­ливих психолого-педагогічних умов саморозвитку та самореалізації особистості школяра.
Таблиця
Банк ситуації успіху
 (за О.Пєхотою)
П р и й о м и    т е х н о л о г і ї
 К а т е г о р і ї       у ч н і в

Різновиди радості

Надійні


Впевнені

Невпевнені

Зневірені

«Невтручання»

«Холодний душ»
«Емоційне поглажування», «Анонсування» (запобіжний контроль)

«Миша у сметані»,
«Гидке каченя»

«Здійснена радість»

«Даю шанс», «Сповідь»

«Даю шанс»

«Сходи»,
«Стань у стрій»
«Сходи», «Стань у стрій»


«Неочікувана радість»
«Емоційний сплеск»,
«Обмін ролями»,
«Зараження»

«Обмін ролями», «Зараження»,
«Емоційний сплеск»


«Стеж за нами»

«Обмін ролями»,
«Зараження»

«Загальна радість»

Творча співпраця вчителя з учнем, батьками – успіх


Радість учня

Радість батьків

«Сімейна радість»

«Еврика»,  «Навмисна помилка»,
«Лінія горизонту»


«Еврика», «Навмисна помилка», «Лінія горизонту»

«Еврика», «Навмисна помилка»

«Еврика»,
«Навмисна помилка»

«Радість пізнання»


Комментариев нет:

Отправить комментарий