З метою систематизації та
упорядкування навантаження учнів протягом навчального року подаємо
рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення зарубіжної літератури у кожному класі. Поданий у таблиці
розподіл годин є мінімальним і
обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд
може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів,
особливостей класу тощо.
Обов’язкова кількість видів
контролю
5–9 класи
Класи
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
||||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
|
Контрольні роботи
у формі:
·
контрольного класного твору;
·
виконання інших завдань (тестів,
відповідей на запитання тощо)
|
2
–
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
|
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
|
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
У 8–9
класах з поглибленим вивченням зарубіжної літератури пропорційно збільшується
кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд вчителя
визначається кількість і види контрольних робіт).
10–11 класи
Класи
|
10
|
11
|
10
|
11
|
10
|
11
|
||||||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
||
Рівні
|
РІВЕНЬ
СТАНДАРТУ
|
АКАДЕМІЧНИЙ
РІВЕНЬ
|
ПРОФІЛЬНИЙ
РІВЕНЬ
|
|||||||||||
Контрольні роботи
у формі:
-контрольного класного
твору;
- виконання
інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
||
Уроки розвитку мовлення*
(РМ)
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
||
Уроки позакласного читання
(ПЧ)
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
1
|
1
|
2
|
2
|
2
|
2
|
||
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
- У кожному
семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного
уроку усного розвитку мовлення, а другого – писемного. Умовне позначення у
таблиці – (у + п).
Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є
обов’язковою формою контролю із зарубіжної літератури. Ураховуючи розвиток
інформаційних технологій і рівень володіння ними сучасними учнями, написання домашнього контрольного твору, який
потім має перевірити учитель, перетворюється на формальність і не дозволяє
об’єктивно визначити знання учнів з певної теми.
Якщо такий вид контролю
навчальних досягнень учнів, як домашній
контрольний твір, залишений учителем, необхідно обрати таку форму творчої
роботи (наприклад, створення фанфіків
тощо), щоб учні самостійно виконували творче домашнє завдання.
Можливі види контрольних робіт:
·
тест;
·
відповіді на запитання;
·
контрольний літературний диктант;
·
анкета головного героя;
·
комбінована контрольна робота
тощо;
·
письмові контрольні твори.
Можливі види
контрольних робіт із розвитку мовлення:
·
складання оповідання (казки) за
прислів’ям;
·
добір прислів’їв, крилатих
виразів, фразеологічних зворотів, що виражають головну ідею твору;
·
введення власних описів в
інтер’єр, портрет, пейзаж у вже існуючому творі;
·
усний переказ оповідання, епізоду
твору;
·
твір-характеристика персонажа;
·
написання асоціативного етюду,
викликаного певним художнім образом;
·
написання вітального слова на
честь літературного героя, автора тощо;
·
твір-опис за картиною;
·
складання тез
літературно-критичної статті (параграфа підручника);
·
підготовка проекту (з можливим
використанням мультимедійних технологій) – індивідуального чи колективного – з
метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань
письменника тощо;
·
складання анкети головного героя,
цитатних характеристик, конспекту, рецензії, анотації;
·
написання реферату;
·
ідейно-художній аналіз поетичного
чи прозового твору;
·
написання листа авторові
улюбленої книжки;
·
інсценізація твору (конкурс на
кращу інсценізацію уривка твору) тощо.
Вимоги до оцінювання навчальних
досягнень учнів із зарубіжної літератури
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Оцінювання навчальних досягнень учнів
|
Початко-
вий
|
1
|
Учні відтворюють матеріал
на елементарному рівні, називаючи окремий літературний факт або явище.
|
2
|
Учні розуміють
навчальний матеріал на елементарному рівні його засвоєння, відтворюють якийсь
фрагмент окремим реченням.
|
|
3
|
Учні сприймають
навчальний матеріал, дають відповідь у формі зв’язного висловлювання (з
допомогою вчителя).
|
|
Середній
|
4
|
Учні володіють
літературним матеріалом на початковому рівні його засвоєння, відтворюють
незначну його частину, дають визначення літературного явища без посилання на
текст.
|
5
|
Учні володіють
матеріалом та окремими навичками аналізу літературного твору, з допомогою
вчителя відтворюють
матеріал і наводить приклади з тексту.
|
|
6
|
Учні володіють
матеріалом, відтворюють значну його частину, з допомогою вчителя знаходять
потрібні приклади у тексті літературного твору.
|
|
Достатній
|
7
|
Учні володіють
матеріалом і навичками аналізу лiтературного твору за поданим учителем
зразком, наводять окремі власні приклади на підтвердження певних суджень.
|
8
|
Учні володіють
матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні цілісно-комплексного
уявлення про певне літературне явище, під керівництвом учителя виправляють
допущені помилки й добирають аргументи на підтвердження висловленого судження
або висновку.
|
|
9
|
Учні володіють
матеріалом та навичками цілісно-комплексного аналізу художнього твору, систематизують
та узагальнюють набуті знання, самостійно виправляють допущені помилки,
добирають переконливі аргументи на підтвердження власного судження.
|
|
Високий
|
10
|
Учні володіють
матеріалом та навичками цілісно-комплексного аналізу літературного твору,
виявляють початкові творчі здібності, самостійно оцінюють окремі нові літературні
явища, знаходять і виправляють допущені помилки, працюють з різними
джерелами інформації, систематизують та творчо використовують дібраний
матеріал.
|
11
|
Учні на високому
рівні володіють матеріалом, вміннями і навичками аналізу художнього твору,
висловлюють свої думки, самостійно оцінюють різноманітні явища культурного
життя, виявляючи власну позицію щодо них.
|
|
12
|
Учні вільно
володіють матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору,
виявляють особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень
різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у
нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.
|
Вимоги до
оцінювання контрольних творів
Рівень
|
Бали
|
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів
|
Грамотність
|
||
Припустима кількість орфографічних і пунктуаційних помилок
|
Припустима кількість лексичних, граматичних
і стилістичних
помилок
|
||||
Початковий
|
1
|
Побудованому учнем (ученицею) тексту бракує зв’язності й цілісності,
урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи
|
15-16
і більше
|
9-10
|
|
2
|
Побудоване учнем (ученицею) висловлювання характеризується
фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує
збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення
|
13-14
|
|||
3
|
Учневі (учениці) слід працювати над виробленням умінь послідовніше й
чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової та стилістичної
єдності висловлювання, потребує збагачення та урізноманітнення лексика й
граматична будова висловлювання
|
11-12
|
|||
Середній
|
4
|
Висловлювання учня (учениці) за обсягом складає дещо більше половини від
норми і характеризується певною завершеністю, зв’язністю; розкриття теми має
бути повнішим, ґрунтовнішим і послідовнішим; чіткіше мають розрізнюватися
основна та другорядна інформація; потребує урізноманітнення добір слів,
більше має використовуватися авторська лексика
|
9-10
|
7-8
|
|
5
|
За обсягом робота учня (учениці) наближається до норми, загалом є
завершеною, тему значною мірою розкрито, проте вона потребує глибшого
висвітлення, має бути увиразнена основна думка, посилена єдність стилю, мовне
оформлення різноманітнішим
|
7-8
|
|||
6
|
За обсягом висловлювання учня (учениці) сягає норми, його тема
розкривається, виклад загалом зв’язний, але учневі ще слід працювати над
умінням самостійно формулювати судження, належно їх аргументувати, точніше
добирати слова й синтаксичні конструкції
|
5-6
|
|||
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно створює достатньо
повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, вдало добирає
лексичні засоби, але ще має вдосконалювати вміння чітко висвітлювати тему,
послідовно її викладати, належно аргументувати основну думку
|
4
|
5-6
|
|
8
|
Учень (учениця)
самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлювання, загалом ґрунтовно
висвітлює тему, добирає переконливі аргументи на їх користь, проте ще має
працювати над урізноманітненням словника, граматичного та стилістичного
оформлення роботи
|
3
|
|||
9
|
Учень (учениця)
самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст; загалом
розкриває тему, висловлює основну думку; вдало добирає лексичні засоби, проте
ще має працювати над умінням виразно висловлювати власну позицію і належно її
аргументувати
|
1+1
(негруба)
|
|||
Високий
|
10
|
Учень (учениця) самостійно будує послідовний,
повний текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним
чином аргументує різні погляди на проблему, робота відзначається багатством
словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й
виразності тексту
|
1
|
3
|
|
11
|
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує
комунікативне завдання; аргументовано, чітко висловлює власну думку,
зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із власним
життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої
позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота
відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною
єдністю, граматичною різноманітністю
|
1 (негруба)
|
2
|
||
12
|
Учень (учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та
оформленням висловлювання відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно
висвітлює тему; аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає
переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, використовує набуту з
різних джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; робота
відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю та
різноманітністю, стилістичною довершеністю
|
–
|
1
|
Видами оцінювання навчальних
досягнень учнів із зарубіжної літератури
є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та державна
підсумкова атестація.
Поточне оцінювання – це процес встановлення
рівня навчальних досягнень учнів щодо оволодіння змістом предмета, уміннями й
навичками відповідно до вимог
навчальної програми. Формами поточного
оцінювання є виконання учнями різних видів усних і письмових робіт;
взаємоконтроль учнів у парах і групах тощо.
Оцінювання
здійснюється таким чином, щоб за роботу учень міг одержати від 1 балу (за
сумлінну роботу, яка не дала задовільного результату) до 12 балів (за
бездоганно відповідь або виконану роботу).
Комментариев нет:
Отправить комментарий