Для опрацювання п'єси Г.Ібсена "Ляльковий дім"


Таблиця за О.Гузь
«Художній світ» Генріка Ібсена
Проблематика творів: пошук героєм власного «я», «п’єси про людську душу»
«Аналітична композиція»: вихідний пункт – певний факт минулого, його розкриття тісно пов’язане із вияскравленням особистості та її рушійних сил; інтелектуальні поєдинки героїв; ілюзія щастя, що зазнає руйнації
Особливість драматичного конфлікту: побудований на «колізії ідей», які виходять із сучасної сіменникові дійсності, прози життя
Головний герой: індивідуаліст, бунтар
Наскрізні мотиви: таємниця та фатальність
Специфіка розвитку головних героїв та використання його зображення: втілення ідейних програм героїв у їхніх вчинках та взаєминах одного з одним; перевага діалогів над монологами
Новаторство: значущість символіки, глибинний психологізм, відкритий фінал, дискусійність, аналітичність, багатоплановість драматичного конфлікту, виразність і точність мови, поєднання трагічного і комічного

Сюжет п’єси «Ляльковий дім» Г.Ібсена
Сюжет
Зав’язка
Кульмінація
Розв’язка
Рушійна сила дії
Зовнішній
Утрата Крогстадом місця в банку
Отримання Хельмером листа від Крогстада
Отримання векселя і його спалення
Історія з векселями
Внутрішній
Пізнання Норою справжнього обличчя свого чоловіка
Рішення Нори покинути дім Хельмера
Нора йде від чоловіка і дітей, але… (фінал відкритий)
Психологічний стан Нори

Компетентності
   Обізнаність. 1. Розкажіть про таємниці персонажів та їхні життєві долі.
2. Визначте основні моменти психологічних змін персонажів. Поясніть причини змін.
3. У чому була права й у чому помилялася Нора?
4. Розкрийте значення символів (Різдво, вогонь, ялинка, тарантела, мигдалеве печиво та ін.).
5. Чому, на вашу думку, Крістіна Лінне не повернула лист Крогстада?
6. Охарактеризуйте образи героїв у ставленні до дітей. Чи згодні ви з Хельмером, що погана мати не повинна виховувати дітей?   
   Комунікація. Дискусія «Що таке кохання й чи було справжнє кохання в домі Хельмерів?».
    Самовираження. Придумайте діалог між Норою та Торвальдом, який міг би відбутися через кілька років після того, як героїня пішла з дому.  
    Ініціативність і практичність. 1. Розкрийте сутність фінансово-юридичної операції, яку здійснила Нора без відома чоловіка. Які закони вона порушила? Які процедурні складники операції засвідчують про соціальну залежність жінки?
2. У діалозі між Норою й Крогстадом ідеться про закони тодішнього суспільства. Порівняйте й прокоментуйте позиції героїв.
3. Дайте поради Норі. 
Таблиця за О.Ніколенко
Ролі Нори до розкриття таємниці
Ролі Нори після розкриття таємниці
Лялька і дитина (пташка, білочка) для Торвальда (він прагне керувати ї вихованням і розвитком, пишатися нею відповідно до власних уявлень про сім’ю)

Вона усвідомила себе людиною, обстоює власні погляди на життя і свій шлях
Об’єкт для шантажу (з боку Крогстада)
Незалежна жінка не дозволить собі бути залежною від будь-кого
Мати, яка турбується про своїх дітей
Мати, яку відсторонили від виховання дітей. Мати, яка сама полишила дітей і йде з дому
Дружина, яка віддано кохає чоловіка, тому готова порушити закон
Непотрібна жертва (порушення закону було марним, бо чоловік не оцінив учинку жінки, хвилюється лиш за себе)
Жінка без соціальних прав і без можливостей обирати власну долю
Жінка, яка ще не має прав, але обирає новий шлях. Вона не хоче жити у фальшивому, ляльковому домі
Добра подруга (для Крістіни Лінне)
Зраджена подруга (Лінне могла зупинити лист Крогстада, але не зупинила)
Ідеал (для доктора Ранка)
Не ідеал (доктор Ранк помер, тепер немає більше нікого, хто сильно кохає і шанує Нору)
Висновок. Нора була ким завгодно, тільки не собою. Живучи заради інших, вона не мала власного життя й інтересів
Висновок. Нора починає важкий шлях пошуку власної сутності і власної долі. Вона не знає, куди піде, але вона точно знає, що жити в колишній системі цінностей (в ляльковому домі) вона не хоче. Їй потрібні правда і право на власні рішення
  
   Робота з цифровими носіями. За допомогою Інтернету знайдіть відомості про становище жінок у Норвегії XIX ст. У чому, на вашу думку, полягає значення моральних уроків п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім» для подолання гендерної нерівності?
   Соціальні та громадянські навички. Намалюйте дім, у якому ви хотіли б жити в майбутньому. Розкажіть про його облаштування, свою уявну родину, стосунки з людьми, звичаї, традиції.  
   Уміння навчатися. Висловте свої міркування щодо теми «Проблеми шлюбу: стереотипи й реальність». Які соціальні й психологічні стереотипи викривав Г. Ібсен? Які стереотипи існують у наш час? Поясніть.
Запитання і завдання
Готуємося до роботи з твором
1. Поясніть особливості драми як літературного роду. Укажіть відмінності між драмою, епосом і лірикою.
2. Згадайте відомі вам драматичні жанри та їхні особливості.
3. Що вам відомо про історію розвитку давньогрецького театру? На прикладі трагедії Есхіла «Прометей закутий» розкажіть про особливості античної трагедії.
4. На прикладі трагедії «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра розкажіть про особливості театру доби Відродження.
5. Якими були основні правила драматичного мистецтва в період класицизму? Яка історична доба стала взірцем для класицистів? 
6. Поясніть особливості поділу на високі і низькі драматичні жанри. Як ви знаєте, класицисти вважали актуальні проблеми і звичайних людей не вартими зображення у високих жанрах. Поясніть цю тезу на прикладі комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич».
7. Розкажіть про особливості «нової драматургії» кінця ХІХ — початку ХХ століть.
8. Доведіть, що п’єса Генріка Ібсена «Ляльковий дім» належить до типу соціально-психологічної драми. 
Працюємо над текстом твору
9. Якою постає родина Гельмерів на початку драми, а якою – наприкінці?
10. Розкажіть, які події привели подружжя до краху сімейного життя.
11. Чому Нора розчарувалася в коханій людині? Чого, на вашу думку, головна героїня чекала від свого чоловіка?
12. Як комерціалізація суспільної моралі відобразилася на стосунках головних героїв твору – Торвальда і Нори? 
13. Яким було ставлення Торвальда до дружини? У чому він помилявся щодо неї?
14. Схарактеризуйте образ Нори. Доберіть відповідні цитати.
15. Простежте, як внутрішні зміни, що відбулися у свідомості Нори, відобразилися на розвитку подій у «Ляльковому домі».
16. У чому Нора вбачає недоліки власного виховання і виховання своїх дітей? 17. Прокоментуйте слова Торвальда про те, що чоловікові «невимовно солодко і приємно усвідомлювати, що він простив своїй дружині... Це ніби вдвічі збільшує його усвідомлення, що вона його власність». 
18. Як сцена пробачення (дія ІІІ) характеризує подружжя?
19. Визначте тему та ідею твору Генріка Ібсена «Ляльковий дім».   Узагальнюємо і підсумовуємо
20. Як у драмі «Ляльковий дім» розкривається тема суспільної несвободи особистості і безправ’я жінки?
21. Що, на вашу думку, символізує  назва драми Герніка Ібсена «Ляльковий дім»?
22. Як у п’єсі повсякденні проблеми в житті жінки набули драматичного (високого) звучання?
23. Назвіть риси реалізму в драмі Ібсена «Ляльковий дім». 
24. Згадайте, що таке психологізм. Як ви вважаєте, у чому полягає прихований психологізм зображення героїв драми «Ляльковий дім»?  Застосовуємо теоретичні поняття
25. Знайдіть ознаки дискусійності у творі. 
26. Визначте зовнішній і внутрішній конфлікти твору. 
27. Поясніть сутність внутрішнього конфлікту Нори.
28. Доведіть, що внутрішній конфлікт визначив розвиток зовнішнього конфлікту драми «Ляльковий дім».
29. Як норвезький драматург застосував «принцип кокона» у драмі «Ляльковий дім»?
30. У чому полягає «відкритість фіналу» драми Генріка Ібсена? 
Висновки
·        «Ляльковий дім» — соціально-психологічна п’єса, у якій соціальні питання переведені в психологічну площину засобами внутрішньої дії.
• Інтелектуально-аналітична композиція спрямована на розкриття таємниць минулого, які впливають на вчинки та долю персонажів у теперішньому й майбутньому.
• Г. Ібсен порушив у «Ляльковому домі» проблему боротьби й незалежності жінки в суспільстві (у різних аспектах — родинному, фінансово-юридичному, професійному та ін.).
• Образи персонажів п’єси «Ляльковий дім» є багатозначними, вони відображають духовний світ сучасної людини, драматизм її життя під впливом суспільства й існуючих норм моралі. 
• Автор наголошує на необхідності пошуку істини в умовах складного реального життя (через дискусії, підтекст, символіку).
• Відкритий фінал спрямований на продовження дії п’єси в часі.  

Матеріали підготовлені за підручниками
О.Ніколенко, Н.Міляновської, В.В.Паращич

Комментариев нет:

Отправить комментарий