Т е
м а. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. (ТЛ) Портрет.
М е т
а(розвиток компетентностей): предметних – уміння переказувати окремі розділи (фрагменти) повісті,
знаходити у тексті портрети персонажів;
характеризувати образи персонажів, оцінювати їхні моральні якості,
вчинки; уміння порівнювати образи Тома
Сойєра і Гекльберрі Фінна, визначати
схожість і відмінність між ними (на рівні рис характеру); ключових – уміння
характеризувати героїв творів щодо їхньої винахідливості, підприємливості та
кмітливості (НЛ-4).
Т и п
у р о к у: урок
засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Зберегти своє дитинство –
означає залишитися безсмертним.
М.Пришвін
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
·
Літературна
вікторина «Про кого йдеться?»
1. «Як
і багато хто з простодушних людей, вона тішила себе марнославною думкою, ніби
має неабиякий хист до таємничої дипломатії, і вважала свої наївні хитрощі за
чудеса винахідливості й підступності» (тітка
Поллі).
2. «…то
був слухняний хлопчик, який не любив пустощів і нікому не завдавав клапоту» (Сід).
3. «…у
цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися» (Том).
4. «Наближаючись
… сповільнив швидкість, вийшов на середину вулиці і, нахилившись на правий
борт, повернув до узбіччя – неквапливо, старанно й з належною солідністю, бо «вдавав
«Велику Міссурі», що мала осадку в 9 футів» (Бен Роджерс).
5. «Із
хвіртки, наспівуючи «Дівчата у Буффало», підстрибцем вибіг … з бляшаним відро у
руці» (Джім).
6. «…право
білити придбав … за дохлого пацюка на мотузці, щоб крутити ни над головою» (Джонні Міллер).
7. «…
знов непростимо схибив! Він як міг намагався не дати наздогад старому, хто був
насправді той іспанець, а проте, попри всі хлопцеві виверти, язик таки затяг
його в халепу. Він пробував якось виплутатися, але під пильним поглядом
господаря щоразу бовкав дурницю за дурницею» (Гек Фінн).
Пригадайте,
що таке сюжет.
Назвіть
складники сюжету.
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
Розвиток
подій сюжеті повісті «Пригоди Тома Сойєра» відбуваються в різних напрямках:
-
життя Тома
в родині;
-
дружба Тома
і Гека;
-
Том
Сойєр і Гек Фінн – індіанець Джо і Мефф Поттер;
-
Том Сойєр
– Беккі Тетчер;
-
Шкільне життя;
-
Перебування
хлопців на безлюдному острові.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Евристична
бесіда.
Поясніть,
як ви розумієте епіграф уроку.
Чи можуть
ці слова стосуватися головних героїв твору М.Твена – Тома та Гека? Поясніть свою
думку.
Як ви
гадаєте, чому ці бешкетники стали улюбленими героями багатьох поколінь читачів
усього світу?
А як
ви ставитися до цих персонажів? Розкажіть про свої враження.
·
Робота над
характеристикою Тома і Гека.
Схарактеризуйте
героя за схемою: риси характеру героя /ситуації, у яких вони проявляються.
ü Веселий, життєрадісний
ü Великий фантазер
ü Кмітливий та винахідливий
ü Добрий, щирий
ü Бешкетник та задирака
ü Вірний друг
ü Лицар
ü Інтерес до навколишнього світу
ü Гострий розум та язик
Пригадайте,
які незвичайні події сталися з Томом Сойєром і його другом Гекльберрі Фінном.
·
Поглиблення
знань з теорії літератури.
Портрет
– зображення зовнішності героя (обличчя, фігури, одягу, манери поведінки) як
засіб його характеристики; різновид опису.
·
Опрацювання
статті підручника про портрет(с.160).
Письменники
по-різному створюють портрети. Митці можуть описувати персонажів стисло (лише
кількома штрихами), або докладно, укрупнено (немовби зблизька), або віддалено.
Портрет може бути створений словами автора або висловлюваннями інших персонажів
(можливе поєднання різних точок зору), у другому випадку портрет стає
багатограннішим, бо подається з різних ракурсів. У портреті зображують зовнішні
або внутрішні риси героя (або ті й ті одночасно). Портрети можуть бути
незмінними (сталими) або мінятися протягом твору, у ході розвитку подій, а
зміна портрета засвідчує зміни в характері персонажа. Через портрет автор
висловлює ставлення до героя, визначає моменти, які є важливими для розуміння
його характеру і подій.
·
Порівняльна
характеристика героїв.
Порівняйте
цих персонажів за таким планом:
1.Портрет.
2. Сімейний
стан героїв.
3.
Матеріальний достаток Тома і Гека.
4.
Ставлення до освіти і виховання.
5.
Риси характеру Тома і Гека (спільні та відмінні).
6.
Ставлення до інших персонажів (дорослих і дітей).
7.
Їхнє ставлення один до одного.
8.
Роль дружби в їхньому житті.
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Хвилина роздумів.
Польський
педагог Януш Корчак вважав, що «діти – поети та філософи». Чи погоджуєтеся ви з
таким твердженням? Доведіть свої міркування, використовуючи текст повісті «Пригоди
Тома Сойєра».
·
Переказ улюблених
фрагментів повісті, в яких розповідається про пригоди друзів – Тома і Гека.
VI. Домашнє завдання. Підготувати власні малюнки /кросворди /
комікси /інші (за власним бажанням) ігрові завдання за повістю М.Твена. Бути
готовити презентувати їх у класі.
VII. Самооцінка.
Комментариев нет:
Отправить комментарий