Автор-розробник: - С.Подмазін.
Суть. Мета
особистісно орієнтованої освіти полягає у створенні
оптимальних умов для розвитку й становлення особистості як суб'єкта діяльності
та суспільних відносин, яка будує свою діяльність та стосунки відповідно до
стійкої ієрархічної системи гуманістичних і буттєвих (екзистенціальних)
особистісних цінностей. Для того, щоб стати суб'єктом навчальної діяльності,
учень повинен оволодіти її етапами: орієнтація — цілепокладання — проектування —
організація — реалізація — контроль — корекція — оцінка.
Учні опановують структуру діяльності завдяки
педагогові, який допомагає їм: орієнтуватися в матеріалі, що вивчається
(предметний курс, тема, блок, навчальне заняття), визначати або брати участь у
формуванні мети певної навчальної діяльності, реалізувати план діяльності,
маючи можливість варіювати цей процес у межах визначених норм, самостійно або
спільно з іншими учнями й педагогом оцінювати результати своєї діяльності,
порівнюючи п з еталоном (критеріями досягнення мети). При цьому саме суб'єктне
ставлення до мети діяльності, привласнення і породження цієї мети учнями й
педагогом у діалоговій взаємодії є першим відправним пунктом у реалізації
особистісно орієнтованого навчання: немає мети — немає суб'єкта.
Технологічні етапи особистісно орієнтованого уроку такі:
Етап
орієнтації:
·
мотивація
подальшої діяльності вчителем, позитивна настанова на роботу;
·
орієнтація
учнів про місце певного заняття в цілісному курсі, розділі, темі (схеми, опори,
словесна настанова тощо);
·
опора
на особистий досвід учнів із проблеми заняття.
Етап
ціле покладання:
·
учитель
спільно з учнями визначає особистісно-значимі цілі наступної діяльності на
уроці (що може дати це заняття школяреві зараз, для здачі підсумкового заліку,
екзамену, майбутнього життя);
·
визначення
показників досягнення поставлених цілей (які знання, уявлення, способи діяльності
свідчитимуть про це).
Етап
проектування:
·
залучення
учнів (за можливістю) до планування подальшої діяльності через попередню роботу
(випереджувальні завдання, повідомлення, реферати, підготовку наочності,
самостійні завдання);
·
складання
плану очікуваної роботи;
·
1
обговорення складеного плану.
Етап
організації виконання плану діяльності:
·
надання
варіативності у виборі способів навчальної діяльності (письмово чи усно; індивідуально
чи в групі; виклад опорних положень чи розгорнена відповідь; узагальнено чи на
конкретних прикладах тощо);
·
вибір
учнями способів фіксації пояснення нового матеріалу (конспект, схема, таблиця,
опора, план, тези, висновки та ін.);
·
вибір
учнями (за можливістю) завдань і способів їх виконання при закріпленні знань,
формуванні умінь та відпрацюванні навичок;
·
варіативність
у завданні домашньої роботи (диференціація за рівнем складності та способом
виконання).
Контрольно-оцінювальний етап:
·
залучення
дітей до контролю за ходом навчальної діяльності (парні й групові форми взаємоконтролю, самоконтроль);
·
участь
учнів у виправленні зроблених помадок,
неточностей, осмисленні їх причин (взаємо- і самоаналіз);
·
надання
вихованцям можливості самостійно або за допомогою вчителя, інших учнів порівнювати
отриманий результат із критеріями еталона (мети);
·
використовування
механізмів «цінування» (позитивного ставлення до успіхів школярів) і
«оцінювання» (виставлення оцінок, поурочного бала, рейтингових оцінок тощо) не тільки кінцевого результату, але
й процесу навчання.
Прогнозовані результати: створення умов для розвитку суб'єктності, пізнавальних
мотивів учіння, вільного вибору та відповідальності особистості школяра за результати власної діяльності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий