Урок 24. "Євгеній Онєгін". Різні сфери життя. Образ автора.

Т е м а. Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо). Образ автора.
М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння тлумачити образи героїв роману та образ автора в романі «Євгеній Онєгін», розкривати мотиви вчинків героїв, формулювати проблеми, пов’язані з образами героїв; ключових – спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди про образи героїв роману), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання), інформаційно-цифрова компетентність(уміння складати план характеристики героя).
Т и п   у р о к у: урок аналізу художнього твору.
Урок сміливості. Урок гордості.
Урок вірності. Урок долі.
Урок самотності.
М.Цвєтаєва
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
   Літературний диктант
1.     Які напрями взаємодіють у романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»?
2.     Який літературний напрям характеризується правдивим відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ?
3.     Досягнення якого поета-романтика використав у романі «Євгеній Онєгін» О.Пушкін?
4.     Скільки років працював О.Пушкін над романом? Укажіть роки.
5.     Укажіть жанр роману «Євгеній Онєгін».
6.     Один із різновидів строфи, яка складається з 14 рядків чотиристопного ямба з перехресним, паралельним і кільцевим римуванням.
7.     Де народився Євгеній Онєгін?
8.     Як він опинився в селі?
9.     Хто чатував Євгенія на третій день на новому місці?
10.                       Які теми порушує автор у романі «Євгеній Онєгін»?
11.                       Укажіть проблематику твору.
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
   Пригадайте /зачитайте  висловлювання Л. Вишеславського, слова якого послужили нам на попередньому уроці за епіграф: «Колись, задовго до виникнення кібернетики,Ольга Кобилянська сказала, що поети моделюють людину. Пушкіну в цьому плані належить провідна роль». 
   Яку модель людини створював у своєму романі Пушкін? Які риси він хотів у ній бачити?
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Робота з художнім текстом.
Аналіз другої глави роману.
   Як характеризують головного героя його нововведення в поміщицькому господарстві? Чому це так збурило сусідів-кріпаків?
   Прочитайте опис портрета Ленського. Якими художніми засобами його створено?
   Що сказано про внутрішній світ цього героя? Які цінності він сповідував?
   Чому Онєгін вирішив заприятелювати з Ленським? Як він ставився до поета-романтика?
   Чому в розповіді автора про любов Ленського звучить іронія? Доведіть, що це романтична закоханість, ідеалізація, а не справжнє, глибоке почуття.
   Прочитайте опис зовнішності Ольги. Як ставиться автор до цієї героїні? Чому він одразу ж переводить розповідь на другу сестру?
   Якими художніми засобами створено портрет Тетяни? Які риси притаманні їй?
·        Словесне малювання.
   Якими ви уявляєте собі сестер Ларіних.
·        Бесіда-психологічне дослідження за змістом третьої глави.
   Як ви розумієте епіграф до цього розділу: Вона була дівчина, вона була закохана»?
   А чому ж не закохалася Ольга?
   Чому Онєгін вирішив відвідати дім Ларіних, хоча вони нічим не відрізняються від інших сусідів-поміщиків, котрих він відверто зневажав?
   Прокоментуйте діалог Онєгіна та Ленського після першого візиту до Ларіних. Як Євгеній характеризує обох сестер?
   Який резонанс набули ці відвідини серед сусідів? Як ставилась до цього Тетяна?
   Чому вона так швидко закохалася в Онєгіна? Це  кохання з першого погляду?
·        Читання «Листа Тетяни до Онєгіна».
   Як характеризує особистість та почуття Тетяни її лист до Євгенія?
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Літературний диспут «Сповідь чи проповідь?»
   Чи збереглися в душі Онєгіна високі почуття?
   Чому Євгеній зважився на «зізнання нелукаве, сповідь»?
   Чи можна назвати його вчинок благородним?
   Як оцінює це зізнання автор – як сповідь чи проповідь? Зверніть увагу на епіграф до цього розділу.
   Як відреагувала Тетяна на слова Онєгіна?
   Чому після розповіді про страждання Тетяни автор розповідає про «щасливу любов» Ленського та Ольги? У них справжнє кохання?
·        Слово вчителя.
   Епіграф четвертої глави дає ключ до розуміння описаних у ньому подій: слова французького аристократа Неккера «Мораль у природі речей» має подвійне значення. По-перше, стверджує думку, що у своїх вчинках людина має керуватися не власним зиском, хитрістю чи обманом, а тільки законами моралі. Для Пушкіна дуже важливо, що ці слова належать знатній особі, яка добре знала лицемірство світського життя. По-друге, слово «мораль», що має два значення – а) моральність, Б) повчання, проповідь моральності, на думку Ю.Лотмана, породжує можливість двозначності, коли моральність, що керує світом, сплутується з повчанням, котре читає в чаду молодій героїні Онєгін. Автор за допомогою епіграфа оцінює сповідь Євгенія як повчання, що увиразнюється його бездушними словами: «Учіться володіть собою». Вони не лише боляче ранять Тетяну, а й принижують її щирість та довірливість.
    Таким чином, Онєгін дав своїй героїні урок, за словами М.Цвєтаєвої, і Тетяна дала нам усім урок сміливості, гордості, вірності. Багато дівчат наступних поколінь звіряли свої почуття, думки і вчинки з биттям серця пушкінської героїні.
·        Евристична бесіда за змістом п’ятої – шостої глав роману.
   Чому за епіграф до п’ятої глави автор бере цитату з балади В.Жуковського  «Світлана»? Що спільного мають ці героїні?
·        Порівняння творів різних видів мистецтва (про зиму – музика П.Чайковського «Пори року»; святочні гадання тощо).
   Яку роль у творі відіграють описи зими та святочних ворожінь? Як вони увиразнюють образ Тетяни, її близькість до народу?
   Чому героїні приснився дивний сон? Чому вона змогла передбачити безглузду сварку Онєгіна та ленського?
   Якими постають на іменинах Ольги гості Ларіних?
   Як розгорталися події на цьому родинному святі? Як ви оцінюєте залицяння Онєгіна до Ольги, а також реакцію Ленського?
·        Робота з підручником.
   Опрацювання рубрики «Літературна прогулянка»: Чому посварилися Ленський з Онєгіним (с.82).
   Яку функцію виконує епіграф шостої глави? Як він допомагає висловити авторську оцінку образу Онєгіна?
   Чому Онєгін не відмовився від дуелі? Чим він керувався?
·        Робота з підручником.
   Опрацювання рубрики «Літературна прогулянка»:  Дуель у російському суспільстві XIX ст.(с.83).
   Порівняйте почуття і поведінку Євгенія перед поєдинком, під час нього та опісля.
·        Узагальнення.
   Доведіть, що в романі представлені різні прошарки суспільства, зображені різні сфери життя. Стисло схарактеризуйте їх.
    Яку роль у творі відіграє образ автора? У чому він подібний до Онєгіна, а чим відрізняється?
·           Робота з підручником. Опрацювання статті «Образ автора»(с.84).
   О. Пушкін у «Євгенії Онєгіні» створив образ автора, який є цілком самостійним художнім образом, веде розповідь, висловлює власні оцінки, вступає в діалоги з персонажами. Однак автор у романі у віршах зображений уже не як романтик, а як реаліст. Він дає реальні характеристики та тверезі оцінки, бачить набагато ширше й глибше за своїх героїв, прагне зрозуміти причини трагедії їхнього життя, осягнути культуру й історичний рух суспільства.  Реалістичний погляд обумовлюється багато в чому авторською іронією. Автор у О. Пушкіна націлений на дослідження різних аспектів суспільного життя, його хвилює доля людей із різних верств, життя столиці й провінції, мистецтво.
   VI. Домашнє завдання. Прочитати 7 – 8 глави роману. За допомогою Інтернету знайти 3 – 4 висловлювання критиків і літературознавців про роман у віршах «Євгеній Онєгін».
   VII. Оцінювання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий