Урок 50. Генрік Ібсен.«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма.


Т е м а. Генрік Ібсен (18281906). Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма.  
Ібсен – передовсім і найголовніше – митець.
О.Блок
З Ібсена почалася нова ера театру…
Б.Шоу
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Бесіда за змістом домашнього завдання.
   Поясніть особливості драми як літературного роду. Укажіть відмінності між драмою, епосом і лірикою.
   Розкажіть про особливості «нової драматургії» кінця ХІХ — початку ХХ століть.
   Дайте визначення понять «стара» драма, «нова» драма.
   Назвіть найвідоміших представників-новаторів «нової» драми. В чому суть їх новаторства?
   Що таке ібсенізм?
·        Представлення учнями цитат Ібсена та письмових робіт за цитатою.
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Цитатна доріжка.
   Драма народилася в давнину, коли поєдналися два бажання: бажання танцювати й бажання слухати історію. Танець перетворився на діалог, історія стала ситуаціє. Коли Ібсен почав створювати п’єси, мистецтво драматурга було зведено до вміння винаходити ситуації, що захоплюють. Уважалося, що коли ситуація дивовижна, то і пса буде цікавою. Шекспір вивів на сцену нас, але не наші ситуації… Ібсен доповнює Шекспіра. Він показує нам не тільки нас самих, але і у відповідних ситуаціях… його п’єси вміють і боляче ранити нас, і сповнювати надією на порятунок від ідеалістичної тиранії. (Б.Шоу)
   Наприкінці XIX ст.. роман кінчав уже втомлено шлях, так бадьоро початий на початку століття; поезія розпачливо побивалась, бажаючи змінити старі та давні теми в «нові, новітні, найновіші»; новела почала тратити свіжість барв, - але саме тоді драма розбила, нарешті, кайдани мертвої рутини, що то від них так довго та одважно намагався визволити її єдиний у своїм роді … талант «північного лицаря» Ібсена. (Л.Українка)  
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Хвилинка-цікавинка.
ü 1993 року в Норвегії був дуже популярним оригінальний плакат, виданий до 350-річчя вітчизняного книгодрукування. На ньому було зображено стрімкі гори уфіордах при світлі місяця, їх вершини увінчали чотири портрети – С.Унсет, К.Гамсуна, Б.Бєрнсона (лауреата Нобелівської премії з літератури) та Г.Ібсена. усі вони символізували славу й гордість Норвегії.
ü  З  1986 року в        Норвегії     вручають   національну        премію Ібсена за     внесок        у       драматургію,      а        з        2008 року — Міжнародну     премію       Ібсена.
ü 2001       року ЮНЕСКО  внесло        рукопис     «Лялькового       дому» у список     програми   «Пам’ять   світу».
ü На честь головної    героїні       п’єси Генріка      Ібсена         названо астероїд (783) Нора,     відкритий 1914 року.
·        Презентація таблиці «Художній світ Генріка Ібсена».
«Художній світ» Генріка Ібсена
Проблематика творів: пошук героєм власного «я», «п’єси про людську душу»
«Аналітична композиція»: вихідний пункт – певний факт минулого, його розкриття тісно пов’язане із вияскравленням особистості та її рушійних сил; інтелектуальні поєдинки героїв; ілюзія щастя, що зазнає руйнації
Особливість драматичного конфлікту: побудований на «колізії ідей», які виходять із сучасної сіменникові дійсності, прози життя
Головний герой: індивідуаліст, бунтар
Наскрізні мотиви: таємниця та фатальність
Специфіка розвитку головних героїв та використання його зображення: втілення ідейних програм героїв у їхніх вчинках та взаєминах одного з одним; перевага діалогів над монологами
Новаторство: значущість символіки, глибинний психологізм, відкритий фінал, дискусійність, аналітичність, багатоплановість драматичного конфлікту, виразність і точність мови, поєднання трагічного і комічного

·        Самостійна робота учнів з підручником у групах.
   Опрацювати матеріал підручника про творчість драматурга. Стисло представити результати своєї роботи.
Або
·        Робота з хронологічною таблицею.
   По закінченні скласти три цікаві запитання або три завдання на встановлення відповідності.
Дата
Подія
20.03.1828




народився  у норвезькому портовому містечку Шієні, в родині, що належала до кола місцевої купецької аристократії. Із п'ятнадцяти років юнак був вимушений працювати учнем аптекаря — саме тоді він починає писати вірші в сентиментально-романтичному дусі.
1849


революційні потрясіння 1848 року в Європі впливають і на нього: Ібсен створює свою першу бунтарсько-романтичну п'єсу «Катіліна».
1850

переїздить до Кристіанії (сучасне Осло) і стає професійним літератором.
1851 –  1857


1857

керує першим норвезьким національним театром, заснованим у Бергені й послідовно виступає за відродження національного мистецтва.
Ібсен так визначив своє творче завдання — зробити драму серйозною, примусити глядача мислити разом із автором і героями, перетворивши його на «співавтора драматурга».
Створив дві п'єси: побудовану на матеріалі давніх саг драму «Воїни у Хельгеланді» і народно-історична драму «Боротьба за престол» (1863).
1862


у віршованій п'єсі «Комедія любові» Ібсен ущипливо висміяв романтичні ілюзії, вважаючи більш прийнятним світ тверезої практики.
5.04.1864

від'їжджає із Норвегії й перебуває за кордоном із короткими перервами майже двадцять сім років.
1865






в Італії драматург створив дві монументальні філософсько-символічні віршовані драми — «Бранд» (1865) і «Пер Гюнт» (1867), які знаменували його відмежування і прощання із романтизмом і поставили Ібсена в перший ряд сучасної скандинавської літератури. Основна проблема цих драматичних творів — доля людини, особистості в сучасному суспільстві.
1868

у комедії «Союз молоді» письменник звертається до прямої політичної сатири.
1873

свої роздуми Ібсен втілює у філософсько-історичній трилогії «Кесар і галілеєць» і в кількох великих поезіях.
1879



перша група, у якій особливо чітко й прямо визначена соціальна проблематика,— це «Стовпи суспільства», «Ляльковий дім» (1879), «Привиди» (1881), «Ворог народу» (1882).
1884



до другої, яка також відображає обставини реального життя, але більше зосереджена на конфліктах у душі людини, належать «Дика качка» (1884), «Росмерсхольм» (1886), «Жінка з моря» (1888), «Гедда Габлер» (1890).
1892-1899


п'єси третьої групи досліджують глибини людської душі в певній експериментальній абстрагованості. Це «Будівничий Сольнеє» (1892), «Маленький Ейольф» (1894), «Йун Габріель Боркман» (1896) і драматичний епілог «Коли ми, мертві, пробуджуємося» (1899).
1891
повернувся до Норвегії.
23.05.1906
помер Генрік Ібсен у після виснажливої хвороби.

·        Слово вчителя.
Якби укладався список усіх часів і народів, що викликали найбільший резонанс не лише в мистецьких колах, а й у суспільстві, то драма Г.Ібсена «Ляльковий дім» увійшла б до першої десятки. Одразу після публікації в 1879 році п’єса спричинила гостру полеміку стосовно свого ідейного спрямування. На німецькій і російській сценах вона йшла під нейтральною назвою «Нора», а на вимогу німецької акторки Г.Німан-Раабе Г.Ібсен змінив фінал: Нора усе ж таки залишилася вдома. Здавалося б, сюжет п’єси зовсім не криваво-фатальний, по суті, навіть банальний, то що ж у ній так лякало глядача? Що за сила прихована в цьому творі?
·        Творча історія п’єси Г.Ібсена «Ляльковий дім».
   П’єсу      «Ляльковий        дім»  написано    1879 року. В       основу драми Ібсен         поклав       реальну     подію. Прототипом     Нори,         головної   героїні твору,         стала норвезько­данська      письменниця       Лаура        Кілер. Під  впливом п’єси         Ібсена         «Бранд»     19­річна     дівчина      написала книгу   «Дочки Бранда»,         яка    вийшла      друком      1869 року під псевдонімом. З нею        познайомився         драматург і        порадив авторці розпочати літературну         творчість.  Вони         потоваришували.         Після смерті батька Лаура з матір’ю    переїхала   до         Данії,         де      1873 року  вийшла заміж за ад’юнкта   Віктора     Кілера.         1876­го      Віктор захворів, і його потрібно   було лікувати     на      Півдні.       Він         не захотів звертатися по допомогу         до     свого багатого    батька,       хоч   як його  Лаура        не просила.         Тоді  вона  таємно       взяла позику       в банку. За неї поручився її       впливовий багатий      друг. Чоловік      зцілився від хвороби.  На         зворотному         шляху        в        Мюнхені    Кілери відвідали Ібсенів.      Лаура         по     секрету      все    розповіла  Сюзанні, дружині Ібсена.     Після         повернення         до    Данії знову         потрібні    були гроші         для переїзду         до     іншого       міста.         Лаура       знову         взяла позику у формі векселя.         За      неї     поручився далекий      родич,        комерсант. Поки спливав     термін         погашення векселя,      Лаура        нездужала після пологів       і        не      мала         грошей.     Родич         теж    перебував  у складному        матеріальному    становищі         і        не      зміг   викупити    вексель.  Лаура   в        розпачі      зважилася  видати         підроблений       вексель, але         передумала         та     знищила    його. Усі    її         дії     стали          відомі чоловікові.        Спочатку   він     їй      глибоко         поспівчував,       але    під упливом        сім’ї  та      друзів        змінив        своє         ставлення   до     неї     та почав     вимагати   розлучення,        яке    незабаром і         оформили. Дітей у Лаури     забрали,    її       визнали      психічно    хворою,         шахрайкою. Через       деякий       час    чоловік      передумав, перепросив         у         дружини    й повернув її       додому.     Вона розпочала літературну        діяльність         та поступово       виплатила  всі     борги.        Саме її       життя         стало основою для    сюжету       «Лялькового       дому».       Нора і        її       прототип мали багато         спільного,  але    була  й       істотна       відмінність:         Нора сама пішла         з         сім’ї, сама  протиставила      себе   суспільству              це      її свідоме   рішення. 
·        Поглиблення знань з теорії літератури.
   Соціально-психологічна дрàма — драматичний твір, у якому відображено зіткнення внутрішніх прагнень героя із соціальними обставинами, глибоко розкрито психологію персонажів, мотиви їхніх учинків, роздуми, почуття, що свідчить про стан суспільства взагалі та його вплив на духовний світ людей. 
·        Робота над змістом І дії п’єси.
   Як би ви назвали І дію драми? Чому?
   Де і коли відбувається дія п’єси?
   Чому автор не дає назви містечка?
   Як ви думаєте, чому дія розгортається напередодні Різдва? Що символізує Різдво? Про що зазвичай розповідається у різдвяних оповіданнях?
   Як до цього свята готується родина Хельмерів?
   Назвіть ключове слово для характеристики Нори та Хельмера на початку І дії.
   Чи можна цю родину вважати щасливою? Що є щастям для кожного з героїв? Що є головною цінністю для них? Якими словами можна охарактеризувати їхній дім і стосунки?
   Скільки років подружжя живе разом? Як вони одружилися? Чи можна стверджувати, що основою шлюбу була тільки любов?
   Що ми дізнаємося про дитинство та юність Нори, її виховання?
   Чим пишається Нора? Підтвердьте відповідь рядками з тексту.
   Чому Нора здійснила такий вчинок? Чи розуміє вона, як у суспільстві ставляться до таких дій?
   Чому жінка змушена замовчувати скоєне? Чому не зізналася чоловікові?
   На чому ґрунтувалося подружнє життя Хельмерів? Доведіть свою думку.
   Який епізод І дії можна вважати зав’язкою сценічної дії?
   Що робила і робить жінка, аби зберегти свою таємницю? Чи таким уже безтурботним і веселим є її життя?
   Висновок. «Ляльковий дім» — соціально-психологічна п’єса, у якій соціальні питання переведені в психологічну площину засобами внутрішньої дії.
   Переклади українською –  О.Новицький, О.Сенюк.
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Робота в зошитах.
  Образна назва –  І дія. «Лялька в небезпеці»
·        Створення таблиці «Психологічно-емоційний стан Нори»
Весела, жвава, усміхнена
Серйозність, моменти самозакоханості
Сміх, веселощі, захоплення
Стурбована, напружена
Переживання, безвихідь
Спів жайворонка
Зустріч з подругою дитинства
Спілкування з дітьми
Розмова з Крогстадом
Розмова з Хельмером
·        Цитата в подарунок.
    «Генрік Ібсен був “батьком” нової драматургії, яка впритул наблизилася до проблем сучасної людини та її душі». (Б. Шоу)
   VI. Домашнє завдання. Прочитати ІІ дію п’єси та придумати їй назву.
   VII. Оцінювання.

1 комментарий: