У р о к 9. Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Роль Й. В.
Ґете в історії Просвітництва. Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки
фольклору.
М е т а: ознайомити учнів з основними подіями життєвого і творчого шляху Гете, визначити
його роль в історії Просвітництва; розкрити ідеї кохання
й щастя у «Травневій пісні», розвивати
навички аналізу ліричних творів Й. В. Ґете; виховувати
інтерес до постатей діячів минулого.
О б л а д н а н н я: портрет,
хронологічна таблиця життя і творчості письменника, відеоскрайбінг «Гете як
поет і натураліст» і «Ідея кохання й щастя в «Травневій пісні» Гете».
Т
и п у р о к у: урок формування нових знань, умінь, навичок.
Чи можливо пізнати себе? Не шляхом споглядання,
а шляхом
діяльності. Спробуй виконати свій обов’язок,
і зрозумієш, що в тобі є.
Й.В.Гете
Образ коханої не може постаріти, бо кожна мить –
година його народження.
Й.В.Гете
Х і д у р о к у
І. Актуалізація опорних
знань, умінь, навичок.
Що ви дізналися про життєвий і творчий шлях
Й.В.Гете з різних джерел?
Які цікавинки відшукали, підготували?
Презентуйте їх перед класом.
ІІ. Підготовка
до сприйняття навчальної теми.
·
Читання та коментар учнями епіграфа уроку.
·
Запитання і завдання.
Намалюйте психологічний портрет Гете за його
першим висловлюванням. Визначте
провідні риси його характеру.
Що, судячи з висловлювання Гете, просвітник
вважав найголовнішим у житті людини?
Доповніть психологічний
портрет письменника за другою цитатою, взятою за епіграф о уроку.
Чи можна зробити висновок на основі поданої
цитати висновок про ставлення Гете до жінки? Обґрунтуйте свою відповідь.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
IV. Формування
нових знань і способів дії.
·
Самостійна робота учнів з хронологічною таблицею життя і
творчості Гете (посилання: http://metoduchna-palitra.blogspot.com/2017/06/blog-post_21.html).
Завдання:
по закінченню роботи сформулювати і записати в зошит три запитання за
опрацьованим матеріалом. Вибірково запитання задаються для аудиторії.
·
Запитання для колективного обговорення.
Що виявилося найцікавішим у житті Гете? Чим
привертає до себе увагу ця велична постать?
·
Повідомлення учнів «Роль Гете в історії
Просвітництва»
У 1770 – 1775 рр. Гете захоплювався
демократичною естетикою Гердера, був тісно зв’язаний з рухом «Буря і натиск»,
боровся за національну самобутність німецької літератури. Лірика цього періоду
життєрадісна, близька до народної поезії, сповнена пантеїстичних настроїв
(«Побачення і розлука», «Дика троянда», «Травнева пісня»). В уривку «Прометей»
(1773) виражений протест проти тиранії. Революціонери у мистецтві, штюрмери
прокладали шлях новому літературному напряму – романтизму.
За своє життя Й.В.Гете написав близько
1600 віршів. Багато з них стали народними піснями. Добре відома його збірка
поезій «Західно – східний диван». Залишив нащадкам і знамениті романи –
«Страждання молодого Вертера», «Роки науки Вільгельма Мейстера», епічну поему
«Герман і Дорофея», драму «Егмонт», автобіографію «Поезія і правда». Понад 60
років працював поет над своїм вершинним твором – трагедією «Фауст».
Творче життя Гете – це подвиг. Вимогливий
до себе, він так само прискіпливо ставився і до літератури. «Той, хто не
сподівається мати мільйон читачів, не повинен писати ані рядка», - говорив
поет. Нині його читають мільйони людей в усьому світі.
Учитель. В людині Гете найбільше цінував
цілеспрямований характер. Вивчав 6 мов, грав на клавесині та флейті, малював,
танцював, фехтував, їздив верхи, глибоко знав історію. Для численних праць з
природознавства характерне діалектичне уявлення про єдність рослинного і
тваринного світу, визнання поступального розвитку живої природи. Гете вперше
описав міжщелепну кістку людини, експериментально довів вплив середовища на
будову й забарвлення квітів, запровадив науковий термін «морфологія» - вивчення
про форму(«Про метаморфозу рослин», 1790; «Вступ до порівняльної анатомії»,
1795).
·
Перегляд відеороскрайбінгу «Гете як поет і натураліст» (посилання: https://www.youtube.com/watch?v=MyeF2-VEzjc&feature=youtu.be)
·
Повідомлення «Фредеріка Бріон. Епізод із життя поета»
Жовтень 1770 р. Село Зезенгейм поблизу
Страсбурга. Юний гете знайомиться з Фредерікою Бріон, молодшою дочкою священика
, і закохується в неї. Фредеріка була струнка та легка, «немовби й зовсім не
мала ваги, а довгі важкі світлі коси … здавались надто важкими для її шийки. Її
блискучі голубі очі сміливо дивилися у світ, гарненький кирпатий носик так мило
та швидко втягував повітря, немовби на світі й не існувало жодних турбот».
Через кілька тижнів закохані були заручені.
Гете-батько не дуже радів з втбору сина, але після однієї з сімейних сцен
змушений був поступитися. Здавалось, уже ніщо не зможе стати на заваді щастю
молодих, але… Вольфганг раптово покидає свою наречену і їде до Франкфурта.
Чому?
Кожен із дослідників творчості митця
намагається дати своє морально-етичне тлумачення дивного вчинку Й.В.Гете з
позиції власних суджень та переконань, та всі вони досить суб’єктивні. Одні
змальовують картину сільської ідилії, інші – переконують у праві генія на
«заряд» енергії для творчості. Хоч як би там було, розрив з нареченою виявився
малоприємним, про що свідчить «література про Фредеріку».
Багато віршів поета присвячено Фредеріці
Бріон, один із них – «Травневе свято» (1771), який згодом був перейменований на
«Травневу пісню».
·
Перегляд відеоскрайбінгу «Ідея кохання й щастя в
«Травневій пісні» Гете»
V. Застосування знань, умінь, навичок.
·
Бесіда за переглянутим скрайбінгом.
Що лягло в основу написання поезії «Травнева
пісня»?
Які мотиви присутні у вірші?
В чому своєрідність «Травневої пісні»?
В чому новаторство Гете-просвітника?
Якою постає закохана людина в поезії
«Травнева пісня»?
Виведіть формулу щастя за Гете.
·
Виразне читання вірша «Травнева пісня» ланцюжком.
·
Бесіда за прочитаним.
Яким настроєм пройнятий
вірш?
Про що у ньому
розповідається?
Чи можемо ми адресувати
даний вірш тільки Фредеріці Бріон?
Чому автор замінив назву вірша,
перенісши акцент зі слова «свято» на слово «пісня»?
Які фольклорні образи ви
виокремили б у «Травневій пісні»? Назвіть їх.
Як вплинув фольклор на
пісенність віршів поета?
Як Гете розумів «музику в
поезії»? Чи відчули її ви, читаючи вірш-гімн весні, коханню, молодості?
Висновок.
Гете був переконаний, що його поезії пісенні за своєю суттю, тому до кінця
можуть бути зрозумілими тільки тоді, коли читач про себе наспівуватиме їх.
Часто він писав вірші, сподіваючись, що колись їх покладуть на музику. Мабуть,
ми не помилимось, якщо спробуємо почути музику творця, втілену у безсмертних
віршованих образах. Адже Гете намагався вловити мить людського буття, яке
постійно змінюється…
·
Повторне повернення до епіграфа уроку.
·
Проблемне запитання.
Співвіднесіть опрацьовану інформацію під
час уроку, первинне враження від поезії «Травнева пісня» з цитатами Гете
(епіграф уроку). Чи внесли б ви якісь
зміни у намальований на початку уроку психологічний портрет поета? Чи залишили
б все без змін? Зважте свої враження і дайте відповідь на поставлене питання.
VI. Домашнє
завдання. Опрацювати
матеріал підручника про Й.В.Гете. Підготувати виразне читання балади «Вільшаний
король» і малюнки до неї (за власним бажанням).
VII. Оцінювання.
Дякую, колего, за гарний урок. Дужевдало підібрані посилання
ОтветитьУдалитьЗі святом!Натхнення, щастя, тепла!Дякую за коментар.
ОтветитьУдалитьДякую! Чудово!
ОтветитьУдалитьЩастя і кохання всім нам...
ОтветитьУдалитьЗ вдячністю...
Дякую за дуже цікавий матеріал до уроку!
ОтветитьУдалить