Т е
м а. Поняття про реалізм та історія його
формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму. Взаємодія
реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).
М е т а(розвиток компетентностей): предметних
– уміння давати визначення поняття «реалізм», називати його провідні ознаки,
виявляти їх у прочитаних творах, розуміти особливості взаємодії реалізму з
іншими напрямами XIX
століття (романтизмом, натуралізмом); ключових
– уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види
читання під час роботи зі статтею підручника про реалізм), математична
компетентність (уміння чітко формулювати визначення; уміння перетворювати
інформацію з однієї форми в іншу: складання таблиць за темою уроку),
інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати інтернет-ресурси
для отримання нових знань), основні компетентності в природничих науках і
технологіях (уміння проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати
результати досліджень).
Т и п
у р о к у: урок
засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Протягом XIX ст.. митці мінімізували естетику
і прагнули будувати художні твори майже
цілковито на зображенні реальності. У цім
сенсі
все тогочасне класичне мистецтво було
реалістичним.
Х.Ортега
– і Гассет
Х і
д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
·
Цитатна
доріжка «Романтики про романтизм»
Завдання:
виразно прочитати висловлювання митців про романтизм. Розкрити його розуміння на
прикладі вивчених творів, у І семестрі 9 класу зокрема.
«Ми мріємо про подорож у Всесвіті, але хіба
він не є в нас самих? Ми не знаємо ще глибин нашого духу. Саме туди веде нас
таємничий шлях. У нас самих міститься вічність з її світами, минуле й майбутнє»
(Новаліс).
«Поезія
— це дзеркало, яке дивовижно перетворює все, що довкола» (Г. Гейне).
«Звичайні
речі з повсякденного життя набувають дивних відтінків неповторної романтичної
своєрідності, що викликає надзвичайну гармонію душі, відкриту всьому
фантастичному» (Е. Т. А. Гофман).
«Людська
уява —
цілий світ, який звучить на різні голоси й розмальований різними барвами
й відтінками. У цьому світі відбуваються найзапекліші битви та драми» (Дж.
Байрон).
«У
віршах не вчинки й ситуації надають почуттям значущості, а самі почуття надають
значущості вчинкам і ситуаціям» (В. Вордсворт).
«Процес
пізнання світу починається з пізнання людини» (С. Колрідж).
«Мистецтво
— наука про життя, у центрі якої — учення про прекрасне, яке можна осягнути
лише інтуїтивно» (Р. Шатобріан).
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
Демонстрація мотиватора на тему: романтик /
реаліст / натураліст.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань і способів дії.
·
Слово
вчителя.
В
епоху середньовіччя реалізмом називали один із напрямів середньовічної
філософії, який приписував абстрактним поняттям реальне існування. У 18 ст. під
реалізмом розуміли тип мислення і поведінки (практичний), який відрізняється
від типу мислення мрійника, «ідеаліста». Реалістами називали таких людей, які
ставили перед собою таку мету, яку можна було досягти.
У
20-х рр.. 19-го ст.. французькі критики називали реалізмом «нову школу» в
літературі, яка відрізнялася від «літератури ідей» (класицизм) і літератури
образів (романтизму). Основною для реалізму стає проблема взаємин людини і
середовища, впливу соціально-історичних обставин на формування духовного світу
(характеру) особистості. Замість інтуїтивно-почуттєвого світосприйняття на
перше місце в літературі висувається пізнавально-аналітичне начало, а типізація
дійсності утверджується як універсальний спосіб художнього узагальнення. Першим
теоретиком реалізму вважається художник Ж.-Д.-Г. Курбе, який у передмові до
каталогу виставки своїх творів під назвою «Реалізм» (1855), обґрунтував
програмові засади напряму. Розробку теоретичної бази продовжили письменники Ж.Шанфльорі
та Л.-Е.-Е. Дюранті, які виступили з деклараціями на сторінках журналу
«Реалізм» (1856—1857).
·
Поглиблення
знань з теорії літератури.
Реалізм – літературний напрям, який характеризується правдивим і
всебічним відображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ.
·
Порівняльна
характеристика романтизму та реалізму.
Романтизм
|
Реалізм
|
Загальні відомості
|
|
Філософська
основа – німецька ідеалістична філософія.
|
Наукова
основа – філософія позитивізму, природознавчі науки, соціологія, психологія.
|
Неприйняття
буденності, утеча від неї.
|
Детальне
зображення реального життя.
|
Абсолютизація
творчої уяви митця.
|
Домінування
наукових методів до зображуваного: дослідження та пояснення явищ і
закономірностей реального життя.
|
Заперечення
раціоналізму, прагнення до всього ірраціонального, містичного.
|
Логічність,
«раціоцентризм», детальне дослідження та майже науковий аналіз забражуваного.
|
Романтична
умовність, ідеалізація, надмірне згущення фарб.
|
Принцип
життєподібності, аналіз суспільних, зокрема економічних аспектів і їх роль у
житті у розвитку особистості.
|
Історизм
романтизму – це переважно пишна декорація, розкішне тло твору.
|
Історизм
реалізму – засіб дослідження першовитоків та історичних коренів певних
суспільних явищ.
|
Романтизація
минулого.
|
Увага
до проблем сучасності.
|
Ігнорування
буденності.
|
Естетичне
«узаконення» раніше «неестетичних» тем,образів, мотивів.
|
Акцент
на всьому ексклюзивному, несхожому, неповторному.
|
Пошук
спільного й типового навіть у неподібному.
|
Домінування
естетико-гедоністичної функції мистецтва.
|
Домінування
когнітивної і дидактичної функції мистецтва.
|
Герой літературного
твору
|
|
«Винятковий
характер у виняткових обставинах»
|
«Типовий
характер у типових обставинах»
|
Загадковий
одинак-індивідуаліст, який перебуває в полоні фатальних пристрастей.
|
Людина
конкретної професії, яка займається своєю буденною роботою: селянин,
робітник.
|
Носій
однієї незмінної пристрасті
|
Складна
суперечлива особистість, яка постійно змінюється
|
Самотня
людина, вигнанець суспільства
|
Взаємодія
людини і суспільства
|
Герой
має загадкове минуле, часто це людина без минулого.
|
Життя
персонажа описане надзвичайно детально
|
Художній
час і простір
|
|
Зображення
далеких епох
|
Зображення
добре знайомої читачам сучасності.
|
Незвичайно,
екзотично-далекі краї.
|
Реальні, добре знайомі читачам місця
|
Система
жанрів
|
|
Перевага
ліричних жанрів
|
Перевага
епічних жанрів
|
Поміж
жанрів епосу-домінування історичного роману
|
Поміж
жанрів епосу – домінування соціально - психологічного роману.
|
XIX
ст. дало світовій літературі таких видатних письменників-реалістів, як
Стендаль, П. Меріме, О. Бальзак (Франція); Ч. Діккенс, У. Теккерей, Т. Гарді,
Ш. Бронте (Англія); Ф. Достоєвський, Л. Толстой, А. Чехов (Росія).
Серед українських реалістів — Марко Вовчок, І. Нечуй-Левицький, Панас
Мирний, І. Франко.
У
живописі реалізм раніше представляли Мікеланджело, Рембрандт, Рубенс. У
середині XIX ст. він став художньою системою зі своїм методом, найраніше виявився
у пейзажі, потім у портреті: Теодор Руссо і Франсуа Добіньї, Жан Франсуа Мілле
і Каміль Коро, Густав Курбе й Оноре Дом’є, Ілля Рєпін і Ісак Левітан.
Першим
українським живописцем-реалістом вважають Тараса Шевченка. Розмірковував Тарас
Шевченко над естетичними принципами нового мистецтва і в літературних творах
(«Музикант», «Художник», «Прогулянка із задоволенням і не без моралі»). Його
цікавило, передовсім, як мистецтво впливає на життя суспільства та формування
особистості, як позначається використання різних видів мистецтва на становленні
світогляду людини. Подальший розвиток реалізму в українській літературі значною
мірою пов’язаний із творчістю Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського,
Івана Нечуя-Левицького, Панаса Мирного та інших.
·
Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст.
Опрацювання статті підручника(с.103 – 104).
Аналітичне спостереження за таблицею (с.104,
за О.Ніколенко)
Подібність реалізму й натуралізму
|
|
1.
Науково-філософська основа.
|
|
2.
Настанова на відображення реального життя й людських стосунків.
|
|
3.
Правдивість, достовірність.
|
|
4.
Увага до середовища.
|
|
5.
Аналітичне дослідження дійсності.
|
|
Відмінності реалізму й натуралізму
|
|
1. Типовість персонажів і обставин.
|
1.Конкретність
персонажів і обставин, фіксація «шматка дійсності», «моменту життя».
|
2. Зображення
суспільного середовища, формування та життя особистості.
|
2.
Велика увага до проблем спадкового, фізіологічного (у зв’язках із
соціальним).
|
3. Художня
обробка життєвих фактів.
|
3. Максимально «оголена правда», документальність,
точність стилю.
|
4. Герої — суспільні типи.
|
4.
Герої — звичайні люди «з маси» і буденного життя.
|
5.
Автор не втручається в хід подій, але інколи коментує, висловлює власні
роздуми, оцінки.
|
5. Автор «безособовий», не висловлює оцінок,
коментарів, займає «безпристрасну» позицію.
|
V.
Застосування знань, умінь, навичок.
·
Робота з
підручником.
Опрацювання рубрик підручника (залежно від автора підручника), які
розвивають уміння і навички учнів:
-
виразне
читання цитатного матеріалу науковців і письменників про реалізм з послідуючим
учнівським поясненням / розумінням
-
опис
картин художників-реалістів
-
опис
якоїсь події чи якогось явища природи у романтичному / реалістичному стилі
-
робота в
групах. На основі прочитаних творів визначте в них романтичні й реалістичні
елементи: 1) «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя; 2) «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса;
3) «Євгеній Онєгін» О. Пушкіна; 4) «Герой нашого часу» М. Лермонтова.
·
Проблемні
питання на виявлення ініціативності і практичності.
1.
Письменники-реалісти прагнули досліджувати життя й характери людей. Як ви
вважаєте, що стало об’єктом дослідження у творах, які ви читали («Полліанна» Е.
Портер, «Товстий і тонкий», «Хамелеон» А. Чехова, «Сліпий музикант» В. Короленка,
«Жага до життя» Дж. Лондона, «Хатина дядька Тома» Г. Бічер-Стоу)?
2.
Які явища реального життя, на ваш погляд, варто було б дослідити письменникам у
наш час? Поясніть.
·
Спіч про
прочитану книгу, яку можна віднести до
літератури реалізму.
·
Рефлексія.
Створення
учнями мотиватора на тему: романтик / реаліст / натураліст.
VI. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника про реалізм
(с.99 – 107). Закінчити мотиватор. За допомогою Інтернету підготувати
повідомлення про визначних реалістів у Франції, Англії, Росії та США.
VII. Оцінювання. Самооцінка.
спасибо!
ОтветитьУдалитьДякую!
ОтветитьУдалитьзробіть мені майндакрту, благаю
ОтветитьУдалитьв обмін на презентацію за 50 грн
ОтветитьУдалитьабсолютно безкоштовно, лише за 50 грн
ОтветитьУдалить