Урок. Багатогранність образу Гобсека

2 години
   Т е м а. Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.). (ТЛ) Поглиблення понять про образ (типовий), художню деталь (психологічна). Психологізм, інтер’єр.
   М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.), інтерпретувати вчинки персонажа, давати їм власну оцінку, аргументувати свою позицію прикладами, цитатами з тексту; ключових – спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична компетентність.
   Т и п   у р о к у: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
І до такого нікчемства, дріб’язковості, гидоти
могла дійти людина? Могла та змінитися? І
схоже це на правду? Все схоже на правду,
все може статися з людиною
М.Гоголь
Х і д  у р о к у
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
   Що відомо про дитинство та юність головного героя?
   Розкажіть про заняття Ґобсека, його фінансову діяльність.
   Як жив старий лихвар? Із ким, крім своїх клієнтів, спілкувався?
   Якої теорії він дотримувався, що вважав найголовнішим у житті? На вашу думку, чому?
   Змалюйте портрет Гобсека.
   Чи відповідає портрет Гобсека його суті? Яка вона, на вашу думку?
   Яким постає цей герой перед читачем на сторінках повісті?
   ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Створення проблемної ситуації.
    Спробуйте визначити, Гобсек вас більше приваблює чи відштовхує? Результати своїх роздумів оформіть у вигляді простої таблиці приваблює / відштовхує.
·        Слово вчителя.
   Зрозуміти        неоднозначність          лихваря     допоможуть        ілюстрації  багатьох художників         —      М.     Майофіса,  В.      Тарасова,  Р.      Синельникова, Д.         Штеренберга      та      інших,        на      яких  зображено Ґобсека.
   (Перегляд ілюстрацій художників до повісті Бальзака «Гобсек»).
     О. де Бальзак відкрив епоху реалізму у французькій та європейській прозі, у його творчості використано й здобутки романтизму.  «Гобсек» — багатоцентрова повість, у якій використано прийом «розповідь у розповіді», що дає можливість подивитися на події й персонажів із різних точок зору. У «Гобсеку» взаємодіють елементи реалізму й романтизму, а також різновиди жанру повісті (соціально-побутова, соціально-психологічна, філософська).
   ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
   IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Аналіз ІІ умовної частини повісті Бальзака «Гобсек».
   Описи кімнат графині де-Ресто та Фанні Мальво побудовані на принципі антитези. Визначте, що саме протиставляє оповідач у цих описах. Як характеризують жінок їхні оселі?
 Порівняйте портрети графині де-Ресто та Фанні Мальво. Як у них відбиваються характери героїнь? Кому з жінок симпатизує Гобсек? Чому? Доведіть свою думку цитатами з твору.
   У яких деталях розмови з «клієнтками» лихвар виявляє тонке розуміння людської психології?
·        Порівняння історій життя Анстазі де-Ресто та Фанні Мальво.
   С п і л ь н е: Гобсек обом пропонує краще майбутнє, але обидві стають заручницями глитая, намагаються врятуватися від влади «золотого мішка».
   В і д м і н н е:
   Анастазі де-Ресто звертається до послуг Гобсека заради розваг; ця світська дама погана дочка, дружина, мати, здійснила страшний злочин перед людьми і і перед совістю; рятується від влади глитая у світі штучних світських почуттів.
   Фанні Мальво звертається до послуг Гобсеа заради роботи та життя; це фея самотності; працелюбна гарна господиня; рятується від влади глитая у світі чистих подружніх почуттів; стає дружиною Дервіля.
   Чому навіть для свого приятеля Дервіля лихвар не зробив знижки під час позики? Пригадайте його власне пояснення й висловіть свою думку щодо цього.
·        Поглиблення знань з теорії літератури.
   Художня деталь (психологічна) – деталь, що виражає істотну рису в характері, поведінці, вчинках героя. 
    Психологізм –  передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками; заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію. У психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього (подієвого) сюжету на внутрішній (психологіч­ний), він відслідковує всі порухи душі своїх героїв, намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків, показати нелегкий шлях внутрішніх колізій. Психологізм почав входити в літера­туру в добу реалізму з його аналітичністю, а в час модернізму він набув популярності.
    Інтер’єр – опис внутрішнього вигляду приміщення, де відбувається дія.
    Образ (типовий) –  це яскравий персонаж, індивідуальні вла­стивості якого поєднані з найхарактернішими рисами людей певної групи (за соціальним станом, характером тощо); художнє узагальнення, подане у вигляді цілком конкрет­ної особи. Образ вважається типовим, коли він відповідає історич­ним обставинам певного часу.
·        Коментоване читання ІІІ умовної частини повісті (від слів «Через три місяці я став повіреним» і до кінця).
·        Аналіз ІІІ частини повісті «Гобсек».
   Схарактеризуйте стосунки графині де-Ресто та Максима де-Трая. Які моральні вади цих персонажів розкриваються під час їхнього візиту до Гобсека?
   Як графиня де-Ресто сприйняла смерть чоловіка? Розкрийте психологічні мотиви її поведінки.
   На яких деталях наголошує автор у розповіді про смерть Гобсека? Про що думав лихвар в останні години життя?
   Що побачив Дервіль у кімнатах Ґобсека після його смерті?
   Яке враження справило побачене в помешканні Ґобсека на Дервіля, коли старого не стало?
   Розкрийте символічний зміст картини зіпсованих «скарбів».
   Про що свідчать останні розпорядження Гобсека: про скупість чи про щедрість? Відповідь поясніть.
   Чи згодні ви з характеристикою, яку дає Гобсеку Дервіль: «В ньому живуть дві людини: скнара і філософ, підлий – і високий. Якби я вмер, лишаючи сиріт, Гобсек став би їм опікуном». Відповідь обґрунтуйте.
   Який з ваших прогнозів розвитку сюжету (романтичний чи реалістичний) виправдався?
  Сформулюйте головну «пристрасть» Гобсека і поясніть її зв'язок з умовами суспільного життя.
   Як змінилася думка віконтеси де Ґранльє про молодого графа де-Ресто після розповіді адвоката? Як це характеризує тогочасний вищий світ?
   Зробіть висновок щодо головного героя повісті. Назвіть негативні й позитивні, реалістичні та романтичні риси його характеру.
   Які художні засоби Бальзак використовує для розкриття своїх персонажів? Проілюструйте відповідь конкретними прикладами.
   V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Цитатна доріжка. Робота в групах.
   Учні зачитують підібрані вдома (доповнені на уроці) цитати з тексту повісті, які характеризують Гобсека як…
   - філософа
   - психолога
   - капіталіста-накопичувача
   - художника, поета, романтика
   - скнару
·        Узагальнення.
Перегляд відеоскрайбінгу «Багатогранність образу Гобсека».
   В и с н о в о к. Образ Гобсека є художнім втіленням влади золота над людиною. Всі художні засоби створення цього образу підпорядковані головному завданню – показати, як золото руйнує душу непересічної особистості. Перш за все – це новаторський метод «бальзаківської пристрасті», саме влада золота стає згубною для Гобсека, перетворює його життя на суцільну гонитву за багатством. Гіперболічно зображена скупість старого скнари. Портрет Гобсека, його дії, його спосіб життя аскета, що, володіючи мільйонами, у всьому відмовляє собі, навіть його мова як спосіб заощадження життєвої енергії – усе підтверджує, що Гобсек – раб золота, й це зруйнувало його душу, зробило. Його черствим, холодним, безжальним і жорстоким.
     VI. Домашнє завдання. Повторити вивчене за повістю. Перечитати статтю підручника, в якій дається характеристика Гобсека. Підготуватися до уроку розвитку мовлення – відповідь на питання за повістю Бальзака «Гобсека».
     VII. Оцінювання.


1 комментарий:

  1. Щиро дякую за цікавий урок! А Ваші відеоскрайбінги просто суперові! З Вашого дозволу використаю на уроці, звісно , з посиланням на джерело. Здоров'я Вам, шановна, і творчого натхнення!

    ОтветитьУдалить