суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка уроку за «Віршами у прозі» І.С.Тургенєва, 6кл.

          Т е м а. Бачення світу і людини в ньому у віршах І.С.Тургенєва «Собака», «Горобець», «Жебрак».
   М е т а: пов’язати тему «Поетичне бачення світу» з «Віршами у прозі» російського письменника І.С.Тургенєва, формувати вміння поетичного бачення і сприйняття світу;
розвивати вміння знаходити у текстах віршів у прозі художні деталі, виявляти їх роль у розкритті картин природи, станів ліричного героя; розвивати вміння визначати провідні теми, мотиви, ідеї прочитаних творів; виховувати філософське сприйняття світу.
   О б л а д н а н н я: виставка книг та ілюстративний набір «Життя і творчість І.С.Тургенєва»; аудіозаписи «Віршів у прозі» І.С.Тургенєва «Собака», «Горобець», «Жебрак»; музика для релаксації, дидактичний матеріал.
   Т и п   у р о к у: урок-співпереживання.


Х і д   у р о к у
    І. Підготовка до сприймання.
·          Коротке вступне слово вчителя чи заздалегідь підготовлених учнів  та огляд і коментар до ілюстративного матеріалу з життя і творчості І.С.Тургенєва. Огляд і презентація його книг.
·          Поглиблення знань з теорії літератури.
    Вірш у прозі – невеликий ліричний твір, наближений за формою до прози і водночас за ритмомелодикою, настроєвим характером, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом – до поезії.
    Уперше до цього межового жанру звернувся французький письменник Ш.Бодлер(«Малі поезії у прозі», 1869). Згодом його розробляли А.Рембо, І.Тургенєв, М.Горький, М.Коцюбинський, В.Стефаник, М.Черемшина, О.Кобилянська, Ю.Липа та інші. У вірші в прозі поєднуються миттєве враження і філософські узагальнення. Це надзвичайно гнучка і пластична форма, що дає можливість виразити внутрішні переживання, настрої і водночас передати суб’єктивне сприйняття світу, тобто сумістити внутрішнє та зовнішнє. Йому притаманна фрагментарність, спонтанність, відкритість сюжету тощо. Відомі такі різновиди віршів у прозі, як «акварелі», «етюди», «шкіци» тощо.
      У ч и т е л ь. «Вірші в прозі» створювалися протягом 1877 – 1882 років. Письменник планував дати дозвіл на їх публікацію лише після смерті. Однак, давши дозвіл на друк, автор з великим хвилюванням очікував відгуків на них. Одним із перших відгукнувся П.В.Аннєнков: «…Общий их характер просто ослепил меня: темные кружки пошли в глазах. А из этих кружков стал выделяться удивительно симпатичный образ автора – что за гуманность, что за теплое слово, при простоте и радужных красках, что за грусть, покорность судьбе и радость за человеческое свое существование».
       Жанр віршів у прозі був запозичений автором у західноєвропейських письменників. Спираючись на традиції французької літератури, Тургенєв вводить в російську літературу новий жанр: ліричний роздум (прозову елегію) чи коротку історію (маленьку новелу, анекдот з моральним висновком). Так з’явився новий прозовий жанр малої форми у російській літературі.
      Тургенєвській манері «Віршів у прозі» наслідували такі російські поети і письменники, як К.Д.Бальмонт, І.А.Бунін, В.М.Гаршин, Я.П.Полонський. В архіві І. Анненського зберігся цикл (як і у Тургенєва), який складався з 26-ти невеликих віршів в прозі під заголовком "Autopsia".
·        Оголошення теми, мети уроку.
        В чому особливість «Віршів в прозі» І.С.Тургенєва? Що робить написане у прозі віршами?
        Робота з таблицею «Вірш у прозі як межове жанрове утворення».
Зв'язок із прозою
Зв'язок із поезією
Відсутність рим, віршового розміру, строфічної організації
Внутрішня ритмомелодика, чергування довгих та коротких відтинків ритмізованого тексту, тяжіння до фонетичної впорядкованості, регулятивності мовлення
Оповідний характер
Вираження переживань, настроїв, почуттів
Присутність розповідача
Розповідач – ліричний герой
Сюжетність
Основний сюжет становлять процеси внутрішнього життя особистості: плин думок, настроїв, почуттів(ліричний сюжет)

      Глибокий ліризм, емоційність оповіді, стислість форми зближують їх з ліричною поезією. Емоційно-ліричний зміст і організуючий його прозаїчний ритм і утворюють оригінальний жанровий сплав: вірші у прозі.
      У передчутті наближення смерті згадуючи минуле і роздумуючи про теперішнє, Тургенєв ніби ще раз задумується над тим, що ж він залишає тут, на землі. Давні роздуми про смисл людського життя і смерті, любові і мистецтва, молодості і старості заволодівають письменником.
    Вони якнайкраще і найсильніше відбилися у віршах «Собака», «Горобець», «Жебрак».
    ІІ. Сприймання.
·        Слухання аудіо записів віршів «Собака», «Горобець», «Жебрак».
·        Читаннями учнями віршів І.С.Тургенєва.
    ІІІ. Підготовка до аналізу.
·        Запитання та завдання за змістом прочитаних віршів.
-         Хто є героями вірша «Собака», а «Горобець»?
-         Порівняйте образи оповідача і образи собаки та горобця. Автор їх протиставляє чи показує одним цілим?
-         Які емоції переживають герої обох віршів? Підтвердити свою відповідь рядками з тексту.
-         Яким настроєм пронизаний вірш «Собака», а «Горобець»?
-         Опишіть своє переживання, які ви пережили під час слухання віршів І.С.Тургенєва.
-         Визначте тему та ідею вірша «Собака».
-         Назвіть ключові слова у даному вірші.
-         Спробуйте створити пантоміму на героїв обох віршів(ліричний герой і собака, молодий і старий горобець, оповідач, собака Трезор).
-         Що уславлює автор в образі горобця-захисника?
-         Що пережив господар собаки? Чим він був найбільше вражений?
-         Як ви розумієте слово «благоговіти»?
-         Який висновок робить автор? У яких рядках міститься головна думка твору «Горобець»?
·        Релаксаційна вправа «Політ птаха».
(Звучить тиха музика – голоси птахів).
    Уявіть, що ви знаходитесь на літньому пахучому лузі. Над вами тепле літнє сонце і високе голубе небо. Ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, дихаєте легко і вільно. Високо в небі ви бачите птаха, який парить у повітрі. Птах вільно буяє в повітрі. Крила його розпростерті в сторони. Уявіть, що ви – птах. Уявіть, яку ваше тіло і як повільно ви парите в повітрі. Ваші крила – ваші руки, легкі і нерухомі. Насолоджуйтеся свободою і прекрасним відчуттям паріння в повітрі. Насолоджуйтеся дотиком легкого, ніжного вітерцю…(прогладжування дітей). вітерець пестить…(ім’я дитини), погладжує…(ім’я дитини). А тепер, повільно змахнувши крилами, наближайтеся до землі. Ось ми і на землі.
     Потягніться і на рахунок «три» скиньте крила і відкрийте очі. Ви добре відпочили. У вас бадьорий настрій і прекрасне відчуття польоту, яке зберігається на весь день. 
-         Чи відчули ви себе птахом?
-         Чи змогли б вчинити так, як дорослий горобець з вірша І.С.Тургенєва?
-         А чим відрізняється вірш «Жебрак» від двох попередніх?
-         Визначте тему і головну думку цієї мініатюри.
-         Порівняйте образи жебрака і оповідача. Що у них спільного, а що відмінного?
-         Яким настроєм пронизаний вірш у прозі «Жебрак»?
-         Чи бачили ви у реальному світі жебраків? Які вони? Чому і яких людей називають жебраками?
-         А чи можна назвати людину без будь-яких духовних цінностей жебраком? Доведіть свою думку.
-         Тепер давайте узагальнимо наші знання, скориставшись допоміжним матеріалом літературознавців і критиків. 
      IV. Аналіз.
·        Робота в групах. Аналіз віршів з опорою на дидактичний матеріал.
Ø Перша група аналізує вірш «Собака».
    Вірш «Собака» займає важливе місце в збірнику. В ньому Тургенєв роздумує про життя і  смерть, про смисл людського існування, про його швидкоплинність, про спільність  людини з усім живим навколо нього, про тотожність світосприйняття живих істот.
     Буря, що розігралася за вікном,  символізує  у вірші  бурю самого життя, його стихійність, непередбачуваність, беззахисність перед нею всього живого. Ця буря страшна. Дивляться один на одного людина і собака, і в очах у них світиться один і той же тремтливий вогник, думка про те, що «смерть налетит, махнет... своим холодным широким крылом... И конец!» А стільки прожито, стільки всього в душі и в пам’яті, і все це піде в нікуди абсолютно  безслідно. Думка ця «жмется пугливо к другой». Страшно усвідомлювати, що всім нашим шуканням, устремлінням, надіям раптом прийде кінець, і «кто потом разберет, какой именно в каждом из нас горел огонек».  У цій беззахисності людина нічим не відрізняється ні від собаки, ні від інших істот, тому що все живе нерозривно зв’язано.
      Думки і почуття в цьому вірші, як і в інших творах збірки, передані емоційно і яскраво. Тургенєв не використовує розбивку віршів на рядки, не використовує рими, але будь-кому, хто прочитає цей твір, уже з перших слів стає ясно, що перед ним справжня лірика.
     Літературознавець Л. П. Гросман у своїй статті «Остання поема Тургенєва», присвяченої «Віршам у прозі», писав: «Это строго согласованное, сжатое тисками трудной, искусной и совершенной формы, отшлифованное и законченное создание представляет в своем целом поэму о пройденном жизненном пути...».
Ø Друга група аналізує вірш «Горобець».
       Проте мотив смерті, самотності не являється єдиним і головним настроєм циклу. Звучить у «Віршах в прозі» і тема вічно відродженого життя, молодості, торжества любові. Приклад цьому – вірш «Горобець», де любов є силою, яка перемагає своєю самовідданістю смерть. Захоплений любовним пориванням маленької героїчної пташки, автор приходить до глибокого філософського осмислення побаченого епізоду, концентруючи свою думку в заключній фразі вірша: «Тільки нею, тільки любов’ю тримається і рухається життя». Емоційне переживання конкретного, приватного випадку породжує таким чином у кінцівці мініатюри підсумкове узагальнення.
Ø Третя група аналізує вірш «Жебрак».
       Такий ж багатозначний вірш «Жебрак», у якому йде мова про дряхлого, вбогого старого, який просить милостиню. Автор дає цьому герою дуже виразну портретну характеристику:  «воспаленные, слезливые глаза», «посинелые губы», «шершавые лохмотья», «нечистые раны». Дієслова  «стонал», «мычал», «вздрагивал» доповнюють  обтяжливу картину. Тургенєв знайшов досить точну  метонімічну конструкцію – старого «безобразно обглодала бедность».
         Далі оповідач говорить про те, що не знайшовши нічого у себе в карманах, він просто простягнув руку і міцно потис долоню старого. Це не просто яскраво намальована художником драматична картина з життя. Вірш має глибокий підтекст. Жебрак – це не тільки той, хто не має матеріальних благ. Жебраком, нещасним, бідним може бути людина з повними карманами, але пустою душею. Тому спочатку, коли герой хотів механічно подати милостиню, автор називає старого «несчастным существом». Але потім, зупинившись і задумавшись, він говорить, що це його «брат».
     V. Узагальнення вивченого.
    У ч и т е л ь. Таким чином, у тургенєвському циклі в своєрідній жанровій формі отримують своє рішення найрізноманітніші філософські, морально-естетичні і суспільно-соціальні питання. Досягнення і творчі пошуки письменника минулих літ знаходять у «Віршах в прозі» своє підсумкове завершення.
·          Повторне виразне читання віршів І.С.Тергенєва «Собака», «Горобець», «Жебрак» учнями.
-         Чи є актуальними питання, підняті російським письменником XIX -го століття І.С.Тургенєвим для нас, жителів  XXІ століття? Наведіть приклади.
   VI. Рефлексія.
·        «Штрихи» до віршів І.С.Тургенєва.
Вірші
Філософські, багатозначні
Вражаючі, вистраждані, народжені
Зачіпають, хвилюють,  переповнюють, повчають
Невимушено, по-справжньому, мистецьки, стиха, сповна.
Вірші у прозі І.С.Тургенєва актуальні і сьогодні, так як порушують загальнолюдські проблеми і утверджують моральні цінності доброти, милосердя, гуманності, духовності. 
·        Оцінювання.
   Д о м а ш н є   з а в д а н н я. Спробувати написати свій вірш у прозі.
  
ЛІТЕРАТУРА
     Т у р г е н е в И.С. Собрание починений. В 12-ти томах. Ред. Коллегия: М.П.Алексеев, Г.А.Бялый. Т.8. Повести и рассказы 187- - 1883. Стихотворения в прозе. Примеч. Л.М.Долотовой и Л.Н.Сарбаш.  – М.: «Худож. Лит.», 1978. – 527с.


Комментариев нет:

Отправить комментарий