суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка за романом В.Бєляєва «Людина-амфібія», 6кл.

         Т е м а. Іхтіандр у країні, «де боротьба і зажерливість обертають найвищі
винаходи на лихо, збільшуючи людське страждання»(за романом В.Бєляєва «Людина-амфібія»).
Коли вже потрапив до пекла,
треба жити у згоді з дияволами.
О.Бєляєв
     М е т а: продовжити знайомство з науково-фантастичною літературою, схарактеризувати головного героя у стосунках з іншими персонажами роману; розвивати вміння узагальнювати матеріал, робити висновки на основі прочитаного, розвивати вміння порівнювати різні види мистецтва; виховувати порядність, повагу до наукових пошуків і знахідок, вміння ставити меті і йти до її досягнення власними шляхами, а не за рахунок інших.
     О б л а д н а н н я: виставка книг письменників-фантастів, В.Бєляєва зокрема; ілюстративний матеріал до книги і однойменного кінофільму «Людина-амфібія», буктрейлер «Человек-амфибия».
     Т и п   у р о к у: урок засвоєння нових знань та розвиток на їх основі умінь і навичок.
    В и п е р е д ж а л ь н е   з а в д а н н я: переглянути однойменний фільм та відеоролик з мережі Інтернет «Тайные знаки. Книги, которые сбываются. Александр Беляев».


Х і д   у р о к у
    І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
·        Бесіда.
- Які пригодницькі, фантастичні книги вам знайомі? Які з них прочитали самостійно, а які вивчали на уроках в школі?
- Які з них закарбувалися в пам’яті? Чим саме?
·        Огляд книжкової виставки.
-                     Чим відрізняється книга О.Бєляєва від раніше прочитаних, вивчених творів письменників-фантастів?
    ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
   В ч и т е л ь. В.Г.Короленко якось проронив: «Людина народжена для щастя, як птаха для польоту».
·     Постановка проблемного питання уроку. Для якого щастя був народжений Іхтіандр, герой науково-фантастичного роману російського письменника О.Бєляєва «Людина-амфібія»?
    ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
    IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Перегляд бук трейлера до роману О.Бєляєва «Людина-амфібія».
·        Евристична бесіда.
- Які враження лишилися у вас після прочитання «Людини-амфібії»?
- Чи все вам зрозуміло?
- Що схвилювало більше всього?
- Що викликало занепокоєння?
- Долею яких героїв ви переймалися? Чому?
- Чи хотіли б ви щось змінити у сюжеті книги? Як саме?
- Хто з вас переглянув до уроку однойменний фільм?
- Порівняйте різні види мистецтва – книгу і кіно. Висловіть власну думку з приводу екранізації твору.
- Що сильніше вплинуло на ваші емоції – книга чи кінофільм?
·                   Дидактична вправа «Встанови відповідність» між героями роману і їх місцем у творі.
1)    Іхтіандр                                   1) робітник на фабриці, друг Гуттієре
2)    Бальтазар                             2) єпископ
3)    Педро Зуріта                       3) брат Бальтазара
4)    Сальватор                            4) океанограф
5)    Джим                                    5) індіанець, ловець перлів
6)    Крісто                                   6) негр, слуга Сальватора
7)    Гуттієре                                7) прийомна дочка Бальтазара
8)    Ольсен                                  8) доктор
9)    Долорес                                9) професор, експерт суду
10)                      Хуан де Гарсілассо    10) дельфін
11)                      Шейн                           11)  мати Педро Зуріта
12)                      Арман Вільбуа           12) «морський диявол»
13)                       Лідінг                          13)  власник шхуни "Медуза"

Відповідь. 1 – 12, 2 – 5, 3 – 13, 4 – 8, 5 – 6, 6 – 3, 7 – 7, 8 – 1, 9 – 11, 10 – 2, 11 – 9, 12 – 4, 13 – 10.
·        Робота в групах.
Група перша «Ловці перлин»
Група друга «Диявол» і «Бог»
Група третя «Помічники»
Ø Запитання для групи першої.
-         Хто такі Педро Зуріта, Бальтазар, Крісто?
-          Чим вони займалися? Який їх спосіб життя?
-         Яку мету поставив перед собою кожен з них? Які шляхи її досягнення?
-         У кого, на ваш погляд, була мета найбільш приваблива? Чим саме?
-         Яка роль кожного з вище названих героїв у життя «морського диявола»?
-         Намалюйте узагальнюючий портрет ловців за скарбами і багатствами.
ü досвідчені, не молоді;
ü вправні, знавці своєї справи;
ü мужні і сміливі;
ü наполегливі, терплячі;
ü готові йти на ризик, зраду, підступність заради досягнення своєї мети;
ü безцеремонні;
ü прагнуть розгадати таємниці, загадки, які стоять на заваді їхніх планів;
ü здатні на особисті, батьківські почуття;
ü обачні;
ü товариські.
Висновок. Ловці за перлинами хоч і прагнуть розбагатіти за чужий рахунок, проте і самі вони звичні до важкої праці. Мужні, сміливі. Кожен прожив важке життя. Автор показує їх не стільки жорстокими, як відводить роль земних людей, недалекоглядних, неосвічених, здатних зруйнувати життя іншої людини, не такої, як вони. А ця людина – Людина Майбутнього!    Автор дає зрозуміти читачеві, що мирно спів мешкати ловці за скарбами  не готові. Адже прояв звіриних інстинктів у них дуже сильний! Недарма Іхтіандр, рятуючись з лап ворогів, сказав собі: «Подалі від людей». Складається враження, що і Зуріта, і Бальтазар нічим не кращі за звірів. Вони є ловцями не тільки за перлинами, а й за людиною-амфібією, яку вони прагнули підкорити з корисливих мотивів. А Крісто як брат Бальтазара ввійшов у довіру доктора Сальватора і Іхтіандра і зраджував їх обох: доносив своїм поплічникам про все, що робиться у володіннях Сальватора. Хоча перед прийняттям на роботу до професора клявся і божився мовчати, як риба. Виникає закономірне питання: чого варте слово людини? Навіть такої, як Крісто…
-       Як склалася доля трійки після гучної судової справи доктора Сальватора?
     (Крісто залишився служити Сальватору. « Зуріта роздобув собі нову шхуну і виловлює перлини в Каліфорнійській затоці. І хоч він і не найбагатша людина в Америці, та все-таки не може поскаржитися на свою долю». А Бальтазар помішався розумом, весь час кликав з моря свого сина Іхтіандра).
Ø Запитання та завдання для групи другої.
-         Кого і чому називали «морським дияволом»? Опишіть його.
-         Що означає ім’я Іхтіандр? Чому юнак перетворився на людину-рибу?
-         Яка роль Сальватора у житті Іхтіандра?
-         Стисло розкажіть про діяльність Сальватора. Висловіть своє ставлення до героя та його діяльності.
-         Які цінності важливі для Іхтіандра?
-         Яка мета його життя і діяльності?
    (На думку старих індіанців, Іхтіандр – «морський бог, який виходить з глибини океану раз у тисячоліття, щоб встановити справедливість на землі». Причина його появи – «населення забуває святу католицьку церкву»(католицькі священики). Він допомагає біднякам добувати рибу, рятує їх у бурхливих водах від смерті. Обрізає у жадібних рибацькі сітки, які тяжіли від надмірного улову. Свої подвиги здійснює «протягом короткого часу в різних, розташованих далеко один від одного місцях». У нього була чиста кастильська вимова. Іхтіандр добре почувається як на воді, так і на землі. Він – захисник підводного царства. Має друга дельфіна Ледінга. Сильний, але не застосовує свою силу проти інших. Добрий,непідкупний, великодушний. Розуміє, що люди прагнуть збагатитися за рахунок морських багатств, яких у нього ціла купа. Проте ці багатства не мають ні найменшого значення для людини-амфібії. Він прагне бути в гармонії з природою і всесвітом. Цього ж бажає усім землянам. Однак, Іхтіандр розуміє, що він зовсім інший. Кохання до Гуттіере надає іншого сенсу життя. Він прагне захистити її і бути поруч з нею. Достойно виглядає і той факт, що Іхтіандр ні разу не дорікнув Сальватору за подаровану незвичайну долю. За життя, повне тривог, жорстокості, підступності, несправедливості і нерозуміння. Юнак проживає своє життя! Це рідко кому вдається з літературних персонажів. Поприп всі наукові експерименти, суди, звинувачення, автор залишає Іхтіандра і Сальватора людьми високої духовної культури, честі і гідності. Воістину, Людьми Майбутнього!)
-         Утворіть ланцюжок життєво шляху Іхтіандра. Запишіть його в зошити.
·        Робота в зошитах. Запис ланцюжка життєдіяльності Іхтіандра.
     (Частина перша: «Морський диявол» => слухи => дружба з дельфіном Лідінгом => пійманий у рибацьку сітку, втеча => життя у Сальватора => рятує дівчину у водах океану => дружба з Кріто => знайомство з Гуттіере і Ольсеном => пошуки дівчини на гасієнді у Зуріта => Частина друга: нелегка подорож у пошуках коханої => помилковий арешт, втеча => кинутий Зуріта в озеро на погибель => Гуттіере і новий полон => на затонулому кораблі «Мафальду» => втеча від Зуріта => Частина третя: знову у Сальватора => у в’язниці => остання зустріч Іхтіандра з Сальватором => втеча в інші краї до друга Сальватора).
·        Дидактична вправа «Обери позицію».
    Завдання. Обґрунтувати діяльність Сальватора. Виправдати чи засудити, навівши авторські аргументи на користь своєї точки зору.
- Поясніть образну назву уроку – «У затоці – «морський диявол» – над затокою – «бог».
·     Розв’язок проблемного питання уроку. Для якого щастя був народжений Іхтіандр, герой науково-фантастичного роману російського письменника О.Бєляєва «Людина-амфібія»?
Ø Запитання та завдання для групи третьої.
- Чим привабливий жіночиу образ Гуттіере? А Ольсена?
- Визначте основні риси характеру обох героїв. Ви їх віднесете до головних чи другорядних?
- Чи можна назвати Ольсена справжнім другом Іхтіандра? Доведіть свою думку.
·        Перегляд відеоролика «Прощання з Іхтіандром».
- Чи могли скластися стосунки між Іхтіандром і Гуттіере по-іншому?
- Прокоментуйте фінал роману. Чи міг він бути іншим?
- Змоделюйте свій фінал роману «Людина-амфібія».
    V.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        Творче завдання «Сценарист».
    Клас об’єднується у дві групи. Обидві команди отримують ілюстративний матеріал: перша – до книги О.Бєляєва «Людина-амфібія», друга – до однойменного кінофільму, після чого відновлюють сюжетну лінію. Яка команда швидше і правильніше розташує картинки, та і є переможцем. Кожна команда робить висновок на користь прочитання книги / екранізації твору.
·        Колективна робота.
     Відповідь на підсумкове проблемне питання теми уроку: яким виявилося життя Іхтіандра у країні, «де боротьба і зажерливість обертають найвищі винаходи на лихо, збільшуючи людське страждання»?
    У ч и т е л ь. А яким було життя автора науково-фантастичного роману «Людина-амфібія»?
·     Складання похвального слова письменнику за матеріалами переглянутого вдома відеоролика «Тайные знаки. Книги, которые сбываются. Александр Беляев».
·     Похвальне слово О.Бєляєву-письменнику.
ü мріяв  з дитинства про політ з допомогою сили думки;
ü різнопланові захоплення: малював декорації для театру; грав на скрипці; займався фотографією, любив театр;
ü хороший юрист;
ü мав велику домашню бібліотеку;
ü багато подорожував Європою;
ü вільно володів англійською;
ü мав дар ясновидця;
ü став успішним письменником, науковим фантастом;
ü мужньо переносив власні хвороби, тяжко пережив втрату улюбленої старшої дочки;
ü витримував критику, звинувачення у дискредитації вітчизняної влади;
ü за його часів визнавали і той факт, що Бєляєв пропагує вітчизняну науку, її досягнення;
ü всі проекти, викладені у творах письменника стали реальністю;
ü передбачив винаходи
-         ідіофон – винахід для зчитування людських думок;
-         штучні органи;
-         металошукач;
-         апарат для глибинного занурення;
-         космічні орбітальні станції;
-         акваланг, підводну камеру;
ü зазначимо і той факт, що невиліковна хвороба російського письменника М.Горького стала приводом до написання книги «Людина-амфібія»;
ü О.Бєляєва називали «радянським Жулем Верном».
    В цілому, життя Олександра Бєляєва було дуже важким. Те, що відбувалося з ним і навколо нього, лягало в основу нових сюжетів. Він дійсно і сам був ясновидцем, однак врятувати дочку від хвороби менінгіт не зміг, після чого впав у затяжну депресію. Робота врятувала… Письменник не раз рятував дружину і меншу доньку від смерті у роки Другої світової війни. Перед смертю у присутності дружини спалив усі щоденники, рукописи, величезну домашню бібліотеку, хоча дружина просила залишити її. Змучений письменник відповів, що все це уже нікому не буде потрібне. Він помер у січні 1942-го, як і передбачав. Дружина просила поховати чоловіка в окремій могилі, проте лише через десятиліття після війни, табірних поневірянь вона дізналася, що її воля не виконана… О.Бєляєв був похований у спільній могилі з іншими небіжчиками. Надто багато їх було у ті воєнні часи…
       Не лишилося людству ні могили, ні рукописів…
        Коли дружина Маргарита завернула до їхнього бувшого помешкання, вийшов сусід, який повідомив, що перед смертю її чоловік заходив до нього, прощався. До всього додав окуляри, які просив передати Маргариті. Жінка взяла їх до рук. До дужки окулярів був прикріплений пожовклий, скручений у трубочку, папірець. Розгорнувши його, Маргарита прочитала: «Мила, не шукай моїх слідів на цій землі. Їх не лишилось… я чекаю тебе на небесах. Твій Аріель». Зворушливо і боляче до сліз…
       Додамо, що Аріель – герой останньої книги О.Бєляєва, який став втіленням дитячої мрії письменника-фантаста. Аріель зміг піднятися в небо і літати.
        Зірка Олександра Бєляєва яскраво світить і сьогодні і для сучасних письменників-наукових фантастів, і для його шанувальників.
      Оцінювання.
     Д о м а ш н є   з а в д а н н я. Написати твір-мініатюру «Якою я бачу Людину Майбутнього?»

ЛІТЕРАТУРА
1.     Беляев А.Р. Человек-амфибия: Науч.-фантаст. Романы и рассказы: Для сред. и ст. шк. возраста / Худож. А.Л.Басс. – К.: Вэсэлка, 1988. – 352с.
2.     Звезда Александра Беляева. [ Електронний ресурс]. – Режим доступу:
3.     Тайные знаки. Книги, которые сбываются. Александр Беляев . [ Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=ALMRE7XAeMs

4.      

1 комментарий: