Позакласне читанняя як складова формування літературної компетентності школярів
... саме в
позакласних читаннях найбільш виразновиявляються творчі здібності дітей, їх індивідуальні
нахили і смаки, які треба обережно і дбайливо розвивати
Т.Ф.Бугайко.
Проблемами позакласного читання цікавились методисти
здавна.
Благотворний вплив на розвиток проблеми мали В.Острогорський, Т.Ф.Бугайко, М.Рибникова. Так, М.Рибникова
вчила йти від життєвих вражень до книжки, до художнього образу і потім, будучи
збагаченим образами і почуттями письменника, знову звертатися до життя, бачити
його повніше і глибше.
Є.Пасічник у своїх
дослідженнях зазначає,
- активізує читацький досвід;
- розвиває інтерес до
самостійного спілкування з книгою.
Учений зазначає, що мета уроків
позакласного читання, виходячи із найважливіших завдань вивчення літератури в
школі – «прищепити учням любов до художньої книжки, виробити правильні критерії
оцінки творів мистецтва», адже від того, що читають і як читають наші діти,
залежить і загальний розвиток, їх естетичні критерії і смаки, їх моральні
якості.
Учений проводить думку, що
уроки позакласного читання передбачені з метою спрямовувати і розвивати
читацькі інтереси учнів. Тому вони повинні бути своєрідним святом для учнів,
викликати в них природну потребу обмінятися думками з приводу прочитаного.
Психолог А.А. Леонтьєв виділяє
такі основні напрямки керівництва читанням з соціально-психологічної точки
зору: 1) виховання потреби в читанні, 2) розширення змісту читання і
спрямованості читацьких інтересів; 3) удосконалення культури читання; 4) організація
інформаційного потоку, цільова орієнтація певного типу книги на певну категорію
читачів. На кожному етапі літературної освіти реалізуються всі ці напрямки,
проте кожен етап має і свої специфічні завдання.
У середніх класах(6 клас зокрема), коли інтенсивно
розширюється коло читання школярів, коли в їх читання вливається величезний
потік «дорослої» літератури, коли складається диференціація читацьких
інтересів, на перший план висувається завдання формування різнобічних читацьких
інтересів, а також вдосконалення читацького сприйняття, розвитку художнього
смаку.
За О.О.Ісаєвою, позакласне
читання – це «вид самостійного читання учнів, що здійснюється під керівництвом
учителя-словесника на основі рекомендованих списків творів, запропонованих
чинними програмами з літератури».
У новій програмі зі світової
літератури реалізовано нову структуру літературної освіти. 5-7 класи –
прилучення до читання. Для нас, учителів-філологів, 2014 – 2015н.р. – це робота за новою
програмою у шостому класі.
Відомо, що програма містить обов’язковий
і варіативний компоненти (відповідно 80% : 20%). Варіативний компонент
забезпечується можливістю вибору (вчителем і учнями) творів у межах
обов’язкових тем, а також для уроків вивчення сучасної літератури, розвитку
мовлення, позакласного читання і для уроків із резервного часу. Вибір учнів (в
окремих розділах і темах програми) вимагає від учителя відповідного планування
уроків, творчості, врахування читацьких інтересів молоді, здатності йти поруч
зі своїми вихованцями, допомагати формуванню їхніх духовних потреб та
естетичних смаків у сучасний період.
Шостий клас продовжує знайомство
з перлинами світової літератури. Діти
дізнаються про стародавні міфи та їх героїв, детальніше познайомляться з
байками, засвоять світові шедеври художньої літератури для школярів – оповідання
та романи про подорожі, людські долі та характери. Художні твори містять
своєрідну шкалу духовних і моральних цінностей, накопичених людством упродовж
тисячоліть, ознайомлюють дітей із життям, побутом, звичаями, світоглядом і
культурою різних народів.
До програми доданий список
творів для додаткового читання для уроків позакласного читання і уроків
резервного часу (за вибором учителя).
Отож кожен з нас має право
власного вибору. А вибір цей, вважаю, буде залежати не тільки від вимог
програми, а, в першу чергу, від специфіки класу, школи, можливостей навчального
закладу надати вчителеві необхідні освітні послуги(мається на увазі
бібліотечний фонд, наявність інформаційних і технічних засобів навчання тощо),
від бажання не просто читати, а читати активно, пізнавати щось нове. Одним із
важливих чинників вважаю також об’єм художнього твору, який повинен бути
доступним для шестикласника.
Учитель сам вирішує, коли який
твір включити до уроку позакласного читання. Тому будь-які рекомендації
залишаються рекомендаціями.
Я ж пропоную, скоріш за все, свій
досвід роботи з даної проблеми: твори, які близькі мені як учителю і як особистості.
Адже кожен твір має свою жанрову специфіку, тематику і проблематику тощо. І ми
повинні це також враховувати. Таким чином, плануючи систему уроків позакласного
читання, необхідно передбачити наступне:
• тематичну різноманітність;
• оптимальне
співвідношення творів різних жанрів;
• різноманітність
форм організації уроків позакласного читання (бесіда, огляд, композиція,
концерт, семінар, вікторина тощо) і прийомів активізації читацької
самостійності учнів (групові та індивідуальні завдання, використання інших
видів мистецтва, міжпредметних зв’язків, ТЗН і т. ін.);
• систематичність
і послідовність у виробленні навичок роботи з книгою.
Виходячи з вище сказаного, уроки
позакласного читання у шостому класі намагалася і намагаюся складати і організовувати
не фантазійні, а реальні. Такі, які можу провести зі своїми вихованцями. Адже
діти у нас різні, що б ми там не говорили. Завдання-то тільки для всіх однакове
– прилучення до читання і т.д., і т.п.
Згідно програми уроків
позакласного читання – чотири. Якими вони бачаться? Різними… Хай їх буде трохи
більше, щоб у кожного було право вибору.
Отож, що пропоную до уроків
позакласного читання у 6 класі?
Тема, яка вивчається
|
Запропонований твір до
уроку позакласного читання
|
Обґрунтування обраного
твору
|
Вступ. Міфи
народів світу
|
Р.Бредбері.
«Прощавай, літо!», «Усе літо в один день»
|
Прощання з літом – початок
осені. Стосунки дітей у колективі, родині.
|
Мудрість байки
|
К.Нестлінгер.
«Геть огіркового короля!»
|
Викриття вад сімейного
виховання через алегоричний образ огіркового короля.
|
Пригоди і
фантастика
|
О.Бєляєв.
«Людина-амфібія»
Д. Дефо.
«Робінзон Крузо»
|
Духовні випробування людини.
Роль науки у долі майбутнього всього людства.
Пригоди і виживання в
екстремальній ситуації.
|
Людські стосунки
|
Г.Сенкевич.
«Янко-музикант»
Е.-Е.Шмітт.
«Оскар і рожева пані»
|
Тема мистецтва.
Про тих, хто поруч у важку
хвилину невідворотності долі…
|
Поетичне бачення
світу
|
І.С.Тургенєв.
Вірші у прозі («Собака», «Горобець», «Жебрак»)
|
Гармонія людини і природи.
Сенс людського життя.
|
Образ майбутнього
у літературі
|
М.Енде. «Момо»
|
Духовне чи матеріальне – що
переможе у людини Майбутього?
|
Значення позакласного читання
вагоме – це підвищення інтересу до літератури, формування потреби в читанні
художніх творів; протидія негативному впливу масової культури; активізація та
гармонізація літературного розвитку школярів; формування читацької культури,
художніх смаків школярів; уміння орієнтуватися в безмежному книжковому морі;
уміння критично оцінювати прочитане; ефективне вирішення освітніх завдань.
Нехай ці уроки дійсно
подарують хвилини насолоди від спілкування зі справжніми перлинами художнього
слова. Успіхів вам, шановні колеги, у новому навчальному році!
Комментариев нет:
Отправить комментарий