пятница, 30 июня 2017 г.

В.Г.Короленко. «Діти підземелля». Опорна схема-конспект

Автор. Володимир Галактіонович Короленко (1853 – 1921) – російський письменник.
Твір. «Діти підземелля» (повна назва «В поганому товаристві»)
Дата написання. 1885
Жанр. Повість.
Тема. Показ світу міської бідноти, людей «дна», яким немає місця в суспільстві. Розповідь про бездомних дітей, які гинуть від страшних злиднів.
Ідея / Ідейний зміст. Звеличення справжньої дружби, показ її впливу на життя героїв повісті.
Сюжет. Події відбуваються в м. Княже-Вено. Вася спостерігає за мешканцями дивного замку і старої каплиці (р. І –  ІІІ – експозиція), куди він невдовзі потрапив з нудьги і там же познайомився з Валеком і Марусею (р.IV – зав’язка). Далі Вася розповідає про міцну дружбу, яка поєднала його з цими дітьми. День і час, коли він дізнався, що його друзі жебраки – кульмінація твору (р. VI). Так зіткнулися два різних світи. Вася прозрів. Розв’язка (р. IX) сумна: Маруся помирає через голод, сирість, злидні; члени «поганого товариства» «розвіялись у різні сторони». Кінцівка оптимістична: діти провідували могилку Марусі, біля якої давали свої обітниці.   
Композиція. Назва «В поганому товаристві» має підзаголовок (З дитячих спогадів мого приятеля). Твір носить автобіографічний характер: Княже-Вено нагадує Рівне, де автор провів частину дитинства,а в образі судді втілені деякі риси батька письменника.
     Розповідь ведеться від імені Васі, сина судді. Повість складається з 9-ти розділів. І р. «Руїни», в якому автор знайомить з місцем продій; ІІ р. «Проблематичні натури», де читачам представлено мешканців замку та каплиці, спосіб існування людей «дна»; ІІІ р. «Я і мій батько» піднімає важливі питання стосунків батьків і дітей; IV р. «Я заводжу нове знайомство» знайомить Васю з Валеком і Марусею; V р. «Знайомство триває» показує, як зростала дружба між дітьми; VI р. «Серед сірих каменів» розкриває жалюгідне існування мешканців підземелля. Вася зрозумів, що його друзі – жебраки; VIІ р. «На сцену з’являється пан Тибурцій» підкреслює мотив прозріння Васі, який за допомогою пана Тибурція по-іншому подивився на батька і світ в цілому; VIІІ р. «Воени» - розвиток стосунків Васі з мешканцями підземелля; IX р. «Лялька» підкреслює жертовність в імя дружби, показує героїв з нових сторін; «Закінчення» інформує про долю головних героїв.
     В скороченому вигляду «Діти підземелля» розміщення розділів дещо інше.
Проблематика. Зіткнення двох різних світів; стосунки батьків і дітей; місце людини в суспільстві.
Образи. Люди «дна»: пан Тибурцій Драб, діти Валек і Маруся. Світ багатих: пан суддя і його діти, Вася та Соня.
Висновок. Герої Короленка, які потрапили на соціальне «дно», зображені гордими, незалежними, наділені почуттям власної гідності і свободолюбства. Особливо в цьому плані виділяється пан Тибурцій. Під його впливом Вася прозрів. В «поганому товаристві» йому відкрилася справжня трагедія.
      Автор звеличує дружбу, яка внесла багато змін в життя дітей і дорослих. Вона витримала всі випробування. Ставши дорослими, Вася й Соня на могилі Марусі клялися допомагати бідним і знедоленим. Віриться, що так воно і буде.
Зв'язок з іншими видами мистецтва. Образотворче мистецтво. В.Перов. «Сплячі діти». П.Пікассо. «Старий жебрак із хлопчиком». Театр і кіно. Х/ф «Діти підземелля» (СРСР, реж.К.Муратова). міжлітератрні зв’язки. Тема знедоленого дитинства в оповіданнях Б.Грінченка («Грицько», «Украла»), М.Коцюбинського («Харитя», «Маленький грішник»), В.Винниченка («Федько-халамидник»).


Комментариев нет:

Отправить комментарий