Автор. Джованні Боккаччо (1313 – 1375) – італійський письменник.
Твір. «Декамерон».
Дата написання. 1351 – 1353.
Історія написання. Задум написати
збірку н о в е л про сучасне письменникові життя виник під час епідемії чуми у
Флоренції. Грецька назва «Декамерон» перекладається як «десятиденник» і з’ясовує
композицію збірника: упродовж десяти днів десятеро молодих людей розважають
одне одного цікавими оповідками.
Жанр. Збірка новел.
Композиція. Цілісність твору забезпечує чітка
композиція: д е с я т ь розділів (днів) , кожен з яких уміщує по десять
оповідок. Боккаччо застосував прийом о б р а м л е н н я. Усі сто новел
обрамлені ліричними «Переднім словом» та «Одавторською післямовою», в яких
автор розмірковує про вміння співчувати чужому горю і розповідає про своє
кохання. За його словами, книга призначена для закоханих. Зокрема жінок,
письменник вирішив дотепним словом розрадити і втішити слабку стать.
Десяти новелам кожного розділу передує
і н т р о д у к ц і я, в якій також виразно звучить голос автора. В
інтродукціях Боккаччо переважно описує ідилічні ранкові пейзажі кожного нового
дня, розваги товариства тощо.
Теорія літератури. Інтродукція – вступ до
літературного твору або вистави.
Тематика. Вісім із десяти днів збірки мають
визначені теми, які оповідачі по-різному трактують у своїх розповідях. Протягом
2-го дня товариство розповідає про тих, хто, «всякого лиха набравшись, негадано
знаходять добру долю». Увагу оповідачів на 3-й день присвячені нещасливому
коханню. Наступного дня «говорять про те, як після різних сумних і нещасливих
пригод закохані зазнають нарешті щастя». 6-го дня прославляють дотепників і
винахідників, 7-го і 8-го розповідають про витівки жінок і чоловіків. Про
доблесні і благородні вчинки говорять упродовж 10-го, останнього дня.
Отже, головним об’єктом авторської
уваги в «Декамероні» є кохання. Людська енергія, і, зрештою, сама людина,
здатна на шляхетні й високі почуття. Боккаччо свято вірить, що природа створює
прекрасну і гармонійну людину, а суспільство спотворює її. Симпатії письменника
на боці сильних і розумних, дотепних і сміливих, хоробрих і спритних.
Ідея. Прославлення людської винахідливості і
дотепності, здатності на шляхетні вчинки й високі почуття.
Образи. Оповідачі новел – семеро дам і троє
кавалерів. Автор показує їх освіченими і дотепними. Юнаків письменник наділяє
іменами Панфіл, Філострат і Діоней. У
ранніх творах під цими іменами Боккаччо зображував самого себе. Усі юнаки
«гарні на вроду і добрі на звичай», але різні за вдачею. Панфіл – розсудливий,
Філострат – меланхолійний, а Діоней – веселий жартівник. Справжні імена жінок
автор приховує з етичних міркувань і наділяє їх вигадиними: Пампінея, Фямметта, Філомена, Емілія,
Лауретта, Неїфіла, Еліза.
Письменник не намагається творити
яскраві індивідуалізовані портрети оповідачів. Розмаїття фарб береже для
зображення життєрадісного світу їхніх розповідей. Боккаччо створює галерею образів
сеньйорів і купців, ремісників і селян, художників і мореплавців. Чільне місце
посідають служителі церкви: попи й ченці.
Традиції і новаторство. Боккаччо
вважають творцем р е н е с а н с н о
ї н о в е л и, а його книгу – класичним
зразком новелістики доби Відродження. Від «Новеліно» (зб. новел в Італії 13-го
ст..) запозичив небагато: подеколи анекдотичну сюжетну основу, побутовість
ситуацій, намагання прославити винахідливих і кмітливих.
До традиційної для його часу форми
письменник додав ідилічні описи природи і портретні характеристики персонажів.
В основі окремих новел – реальні випадки з життя флорентійців, місцеві
анекдоти.
Більшість сюжетних схем письменник
запозичував із середньовічних латинських оповідань, східних притч, французьких
ф а б л і о – невеличких гумористичних оповідань. Дослідники творчості
встановили 85 джерел оповідок, і лише походження 15-ти лишилося невідомим.
Однак письменник не просто збирав і
переказував відомі сюжети, він майстерно обробляв їх, домальовував згідно з
новими гуманістичними ідеалами. Тому запозичена сюжетна канва набувала нового
значення – філософії людяності, любові й гармонії. Ідеї, мова і стиль
«Декамерона» започаткували н о в у і т а
л і й с ь к у п р о з у .
Висновок. 1. «Декамерон» містить в собі широку
картину італійського життя.
2. В показі
людської любові Боккаччо – незворушний реаліст, який позитивно вплинув на
розвиток європейського Відродження.
3. Боккаччо
виступив на захист людської плоті, що в середні віки було небезпечно. Малюючи
еротичні сцени, він відвертий, інколи грубий, але завжди далекий від розпусти,
не смакує і не акцентує на еротиці. Навпаки – намагається за допомогою стилю
пом’якшити ці еротичні сцени, передати їх природність.
4. Розхоже
уявлення про «Декамерон» потребує уточнення. Це не «негативна» книга, і
зачисляти її в цей розряд нема потреби.
5. Гуманістичний
пафос «Декамерона» - захист земної любові, необхідної, як саме життя.
Наслідування. Книжка новел, яку спочатку
холодно сприйняли освічені читачі, згодом стала не лише найпопулярнішою в
Італії, а й викликала низку наслідувань. В Італії часів Відродження новели
писали Франко Саккетті, Маттео Банделло та багато інших, у Франції – королева
Маргарита Наваррська («Гептамерон»), в Іспанії – Мігель де Сервантес Сааведра
(«Повчальні новели»)…
У XVIII ст.. ренесансну новелу з успіхом розвивають
Вольтер, Дідро. У XIX ст.. новела змінює свій характер і в
такому вигляді залишається одним з найулюбленіших читацьких жанрів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий