вторник, 19 марта 2019 г.

Мовознавча гра "Сім ключових слів"


Мовознавча гра для учнів 6 класу

Тема. Розділи мовознавства

      Ведучий. Цифри, як і імена, мають своє значення. Так, наприклад, цифра 9 - це символ життя, а 8 означає подвійне життя. Сім – досить цікава фифра, яка присутня мало не всюди. Щоб
переконатися в цьому, я пропоную переглянути бук трейлер «Цікава вісімка».
   (Перегляд авторського відеоролика "Цікава сімка").
   Запрошую учасників!
  (Представлення учасників гри і журі. Ознайомлення з умовами і темою гри).

   Умови гри. Сім учасників. Кожен витягає номер свого запитання. За правильну відповідь – один бал. На виконання завдання дається одна хвилина. Якщо учасники не відповідають на запитання, допомагають глядачі, чим заробляють собі бали. Відзначити в кінці гри найактивніших. Після третього  туру з гри вибувають двоє, хто набрав найменше балів; після четвертого –  вибувають ще двоє; після п’ятого –  залишаються двоє найсильніших. «Супергра» визначає переможця.
        Тож до вашої уваги, шановні гравці, сім турів мовної гри «Сім ключових слів», здолавши які, ви станете переможцем.  Успіху!

I тур «Сім уривків – сім термінів»
Завдання. За уривком назвати термін.

1.     «У цій прекрасній країні було місто Значення. Воно ділилося на квартали термінів. Один з них називався Антоніми. У ньому жили злі істоти, які любили всім перечити. А в сусідньому кварталі жили Синоніми, вони завжди намагалися з усіма подружитися. Тут було ще багато різних термінів…» /Лексикологія/ .
2.     «В одному царстві жили різні частини мови. царівна вирішила вибрати собі чоловіка найзнаменитішого, найточнішого. Царські слуги оголосили: обранець має довести, що він найнеобхідніший. От і зійшлися всі частини мови у царському дворі» /Морфологія/.
3.     «Якось я завітала у пташине царство. мене привітав багатоголосий хор пташок. Одні співали дзвінко-дзвінко, голос інших нагадував шум дерев і шелест трави. І я уявила своє царство – царство …звуків» /Фонетика/.
4.     «Жили собі батько … , мати Мова, їхні сини Способи. одного звали Префіксом, іншого – Суфіксом. були у батьків і інші діти – Способи, але вони були ще малими. всю роботу, яку треба було виконувати, батько доручав старшим синам, а менші допомагали братам. жила сім’я дружно, весело» /Словотвір/.
5.     «М’який знак хвалився, що він такий лагідний,добрий. Бувало,стоїть приголосний, такий твердий (син), а підійде до нього М’який знак, і приголосний стає м’який (синь) . «Ех ти, хвалько! – зашепотіли Шиплячі , - ти навіть звука не можеш передати, а ще хвалишся». М’який знак відповідає: «Краще звука не передавати, ніж так шипіти, як ви». Відійшов М’який знак від Шиплячих і більше ніколи не ставав біля них» /Орфографія/.
6.     «Усі ми любимо жартувати. Але під час диктанту не до сміху. Та старанних учнів виручає друг Наголос. Е та И дуже люблять і поважають його. Тож коли Наголос приходить до них,вони радіють і вітають його так голосно, що легко їх розпізнати. Ніхто тоді не помиляється»  /Орфоепія/.
7.     «Вони роблять мовлення виразнішим, влучнішим, дотепнішим. Єдина з ними біда – не мають правил, їх можна вивчити лише один по одному. Смислове навантаження цих висловів ми отримуємо в буденному житті і користуємося навіть не замислюючись» /Фразеологія/.

II тур «Сім термінів – сім ключових слів»
   Завдання. До частини мови назвати сім ключових  слів, за якими можна було б визначити, про  яку частину мови йдеться.

1.     Орфоепія - ...                                    
2.     Фразеологія - ...                                
3.     Словотвір - ...
4.     Морфологія - ...
5.     Орфографія - ...
6.     Лексикологія
7.     Фонетика - 
  

III тур «Сім перекладів – сім розділів мовознавства»
Завдання. За перекладом назвати розділ мовознавства.

1.     «Деривація» - ... /Словотвір/.
2.     «Вираження» і «вчення» - ... /Фразеологія/.
3.     «Правильний» і «мова» - ... /Орфоепія/.
4.     «Словесний, словниковий» і «учення» - .../Лексикологія/.
5.     «Прямий, правильний, рівний» і пишу» - .../Орфографія/.
6.      «Форма» + «слово», «вчення» - ... /Морфологія/.
7.     «Звуковий» - .../Фонетика/.

ГРА З ГЛЯДАЧАМИ

«Сім термінів – сім ключових слів»

   Завдання. До частини мови назвати сім ключових  слів, за якими можна було б визначити, про  яку частину мови йдеться.

Числівник - ...
Прислівник - ...
Сполучник - ...
Прикметник - ...
Іменник - ...
Дієслово - ...
Займенник - 

СЛОВО ЖУРІ

IV тур «Тема – сім ключових слів»

1.      «Твір-опис» - ... (тема, план, уява, герої, образи, фарби, автор)
2.      «Текст» - ... (тема, план, ключові слова, герої, читання, цікаво)
3.      «Переказ» - ... (план, розуміння, читання, виписки, чернетка, чистовик)
4.      «Діалог» - ... (розмова, двоє, особи, дискусія, питання, привітання, прощання)
5.      «Повідомлення» - ... (тема, Інтернет, джерела, письмо, зошит, пам'ять, старання)
6.      «Проект» - ... (план, групи, продукт, збирання, інформація, творчість, компетентність).
7.      «Конкурс» - ... (учасники, журі, змагання, перемога, тур, активність, програма, заявка).

ГРА З ГЛЯДАЧАМИ

«Сім ключових слів – термін»

   Завдання. За ключовими словами назвати термін, розділ мовознавства.

1.     Префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, постфіксальний, безафіксний, складання - ... /Словотвір/.
2.     Лебедина пісня, намилити шию, передати куті меду - ... /Фразеологія/.
3.     Наголос, вимова, слово, звучання, літературна норма, правила - ... /Орфоепія/.
4.     Архаїзми, історизми, суржик, запозичені й просторічні слова, неологізми - .../Лексикологія/.
5.     Правопис, орфограма, апостроф, ненаголошені, знак м’якшення, чергування - .../Орфографія/.
6.      Рід, число, форми, відміни, відмінки, частини мови, -... /Морфологія/.
7.     Голосні, приголосні, тверді, м’які, сонорні, дзвінкі, глухі - .../Фонетика/.

СЛОВО ЖУРІ

V тур «Сім речень – сім загублених розділових знаків»
Завдання. За контекстом назвати і пояснити розділовий знак у реченні.
1.     Земля  це неоціненний дар.
2.     Вечорами збиралися поліщуки, господарі, а нерідко Леся та її старший брат Михайлик читали їм Гайдамаків, Катерину, розповідали про Тараса Шевченка.
3.     До речі Ярило мав і серед звичайних земних людей тезок.
4.     Тепер у бондарному виробництві застосовуються спеціальні верстати клепкостругальні, дновирізні, обрученасаджувальні тощо.
5.     Як же виразити мовними засобами точну кількість предметів
6.     – Ку-ку Ку-ку лунало в гущавині.
7.     О рідне слово що без тебе я

1.     Земля – це неоціненний дар. /Тире/
2.     Вечорами збиралися поліщуки, господарі, а нерідко Леся та її старший брат Михайлик читали їм «Гайдамаків», «Катерину», розповідали про Тараса Шевченка. /Лапки/
3.     До речі, Ярило мав і серед звичайних земних людей тезок. /Кома/
4.     Тепер у бондарному виробництві застосовуються спеціальні верстати: клепкостругальні, дновирізні, обрученасаджувальні тощо. /Двокрапка/
5.     Як же виразити мовними засобами точну кількість предметів? /Знак питання/
6.     – Ку-ку! Ку-ку! - лунало в гущавині. /Знак оклику, тире/
7.     О рідне слово, що без тебе я?! /Кома, знаки питання і знак оклику/

ГРА З ГЛЯДАЧАМИ

ЗАКІНЧИТИ ФРАЗЕОЛОГІЗМ
Аж за сьомим…(морем).
До сьомого…(коліна).
Сім разів відміряй, а…(один раз відріж).
До сього…(поту).
На сьомому…(небі).
Без сьомої…(клепки).
Сім мішків…(гречаної вовни).
Сім …на тиждень(п’ятниць).
Сім шкур…(спустити).
Сім смертних …( гріхів).
Сьома … на киселі (вода).
Мов сім … пошептало(баб).
Сім … під кілем(футів).
… одного не чекають(Семеро).
У семи … дитя без ока(няньок).

СЛОВО ЖУРІ


VI тур «Сім запитань»

1.     Правильно сказати «Збільшити в півтора раза» чи «Збільшити в півтора разу»?
2.     Плахта – це архаїзм чи історизм?
3.     Словосполука «Рада Європи» відноситься до офіційно-ділової чи суспільно-політичної лексики?
4.     «Канути в Лету» – це значить пропасти безслідно чи впасти в річку?
5.     Слово «горнята» належить до другої чи четвертої відміни?
6.     Червоногарячий пишеться разом чи через дефіс?
7.     У слові значеннєвий одна чи дві букви Н?

VII тур «Сім забутих слів»
Завдання. Вставити пропущені слова і відновити текст
«Ще не вмерла … і слава, і воля,
Ще нам, браття …, … доля.
Згинуть наші … , як роса на сонці.
… і ми, браття, у своїй сторонці.
Приспів:
Душу й тіло ми … за нашу свободу,
І …, що ми, браття, козацького роду».
   
                                                        Супергра     

Назвати якомога більше прислів’їв і приказок, у яких є цифра сім.

РОБОТА ЖУРІ
  
Слово ведучого.  Читання авторського вірша «ГРА»

у кожній грі мабуть є щось від Бога
чи то є сила мудрість чи краса
чи впевненість в собі здолати змога
суперника хоч пущена яса

на поміч йдуть твої найкращі риси
хоч трепетно і боязно чомусь
а йдеш угору ніби кипариси
щоб кронами мов крилами змахнуть

і у житті від гри барвисті тури
такі ж гравці і судді й глядачі
вікторія ж у того завжди буде
хто піднімається над морем камінців


СЛОВО ЖУРІ. ПІДСУМКИ ГРИ. НАГОРОДЖЕННЯ


Комментариев нет:

Отправить комментарий