суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка за новелою О.Генрі та повістю В.Короленка "Сліпий музикант", 7кл.

      Т е м а.  Роль мистецтва у житті героїв новели О.Генрі «Заради любові до мистецтва» та повісті В.Г.Короленка "Сліпий музикант".

     М е т а: розкрити майстерність О.Генрі у розкритті людських стосунків(на прикладі  новели «Заради любові до мистецтва»); формувати навички порівняльного аналізу творів, що вивчаються; розвивати творче мислення, уміння висловлювати власну думку, давати оцінку вчинкам літературних героїв; виховувати ціннісні орієнтири – доброту, милосердя, любов, заняття улюбленою справою.
    О б л а д н а н н я: виставка книг і портрет письменника, відеоролик «О.Генрі» та відповідне обладнання для його показу, цитатна таблиця за змістом новели.
     Т и п   у р о к у: урок-роздум з елементами компаративістики.
   Мабуть, ніщо інше тут, на землі,не звеличує так
людину в самій прихованій її сутності, як любов.
Е.Гофман


Х і д   у р о к у
     І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
     С л о в о   в ч и т е л я. На попередніх уроках ми з вами опрацьовували тему «Людські стосунки».
-         З творами яких письменників ми познайомилися? Назвіть їх.
-         Складіть похвальне слово улюбленому твору з опрацьованої теми(виступ на 1-2 хвилини).
ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
-         А чи не входить і новела «Заради любові до мистецтва» до ваших улюблених? Хто її автор?
-         Спробуйте самостійно визначити завдання нашого уроку.
-         Чого ви очікуєте? Чого хотіли б навчатися?
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
     IV. Формування нових знань і способів дії.
·        Знайомство з життям та творчістю О.Генрі.
ü Перегляд відеоролика «О.Генрі».
ü Запитання за поданим матеріалом:
- Яким постав перед вами О.Генрі як особистість, як письменник?
- На які риси вдачі звертається увага авторами відео фрагменту?
- Чи можна назвати життя О.Генрі легким? А щасливим?
- В чому, на вашу думку, вбачав щастя письменник?
- В яких жанрах працював О.Генрі?
- О.Генрі – це справжнє прізвище письменника чи його псевдонім?
- Коли читачі дізналися, хто писав під прізвищем О.Генрі?
- Що залишив своїм шанувальникам митець?
·          Виявлення первинного сприйняття учнями тексту новели «Заради любові до мистецтва».
- Яке враження справила на вас новела «Заради любові до мистецтва»? Чому?
- Яку рису характеру Джо і Ділії ви поставили б на перше місце? Обґрунтуйте свій вибір.
- Філософ Сенека зазначав: «Зіштовхуються тільки ті, що йдуть одним шляхом». Чому зіштовхнулися на шляху долі Джо і Ділія? Яким був цей шлях?
- Що за професії опановували наші герої?
·        Інсценізація уривку новели.
    Д і л і я. Джо, любесенький мій, я знайшла урок! І, знаєш, такі милі люди! Генерал… генерал А.Б.Пінкні з донькою. У них свій будинок на Сімдесят першій вулиці. Розкішний будинок, Джо! Глянув би ти на їхній під’їзд!... Ой, Джо, я ніколи не бачила чогось подібного!
    Д ж о. Тобі легко говорити, ділі. А мені ж як? Ти, значить, будеш бігати на уроки й заробляти на життя, а я безтурботно витатиму у сферах високого мистецтва? Ні ж бо, клянуся останками Бенвентуно Челліні! Я. гадаю, теж можу продавати газети чи стелити вулиці й приносити в дім долар-два.
    Д і л і я. Джо, любий мій, ну який же ти дурненький! Ти не повинен кидати живопису. Ти зрозумій – коли б я кинула музику і почала займатися чимось іншим… а я сама навчаюсь, коли даю уроки. Я ж не прощаюся з моєю музикою. А на п'ятнадцять доларів на тиждень ми будемо жити, немов місіонери. І думку кидати містера Маестрі викинь з голови.
   Д ж о. Гаразд. Усе ж мені дуже прикро, що ти мусиш бігати по заняттях. Ні, це не мистецтво. Але ти, звичайно, справжній скарб і молодчина.
   Д і л і я. Коли любиш мистецтво, ніякі жертви не тяжкі.
Ø Робота над змістом новели.
·        Словникова робота.
В е л и к а   к и т а й с ь к а   с т і н а – фортечне укріплення протяжністю понад 6 тис. км., заввишки від 6 до 10 м, побудоване в ІІІ ст.. до н.е.
В а г н е р   Р і х а р д (1813 – 1883) – німецький композитор, реформатор оперного мистецтва.
Р е м б р а н д т  Х а р м е н с   в а н   Р е й н (1606 – 1669) – голландський художник.
В а л ь д т е й ф е л ь   Е м і л ь (1837 – 1915) – французький композитор.
Ш о п е н   Ф р і д е р і к (1810 – 1849) – польський композитор і піаніст.
У л о н г – сорт китайського чаю.
З о л о т і   в о р о т а – протока, яка з’єднує бухту Сан-Франциско з Тихим океаном.
Л а б р а д о р – півострів на північному сході Північної Америки в Канаді.
М і г р е н ь – напади головного болю, які супроводжуються запамороченням, нудотою.
Г е р – німецьке звертання до особи чоловічої статі, відповідає українському «пан».
Б е н в е н  у т о   Ч е л л і н і (1500 – 1571) – італійський скульптор, ювелір, письменник.
Ш і с т н а д ц я т і   й   т р и д ц я т ь   д р у г і – частини звучання цілої музичної ноти.
Г р а ф   М о н т е – К р і с т о – герой однойменного роману А.Дюма.
П е о р і я – місто в штаті Іллінойс (США).
Л і г н і н – спеціальний сорт тонкого зморшкуватого паперу, що має добрі властивості поглинача, завдяки чому використовується під час перев’язки.
-         Розкажіть, будь, ласка, про життя Джо і Ділії до моменту прибуття в Нью-Йорк.
-         Якими були перші дні подружнього життя Лерребі?
-         Знайдіть у тексті рядки, що визначають мету життя наших героїв. Зачитайте їх.
-         Чи справдилися надії молодих? Чому?
    У ч и т е л ь. Молоді люди, які понад усе любили мистецтво і мріяли все життя належати йому, не змогли здійснити свої задуми. Зв'язок людини і суспільства – нероздільний, їх взаємовплив – обов’язків. Та Ф.Гізо писав: «Світ належить оптимістам, песимісти – тільки глядачі».
-         Чи згодні ви з цим твердженням? Яких людей ми називаємо оптимістами, а яких – песимістами?
-         До якої категорії людей ви віднесете Джо і Ділію? А героїв повісті В.Г.Короленка «Сліпий музикант»? поясніть свою точку зору.
-         Яка атмосфера панувала в сім’ї Лерребі? Чим було заповнене життя в маленькій квартирі? Зачитайте відповідні рядки з тексту.
-         У новелі зустрічаємо чимало фраз, які можна назвати афоризмами. Відшукайте їх і випишіть в зошити.
-         Прокоментуйте, будь ласка, один з афоризмів О.Генрі: «Якщо в домівці панує щастя, вона не може бути тісною».
-         А що таке щастя у вашому розумінні?
(Учнівські відповіді-роздуми).
·        «Мудрі» – про щастя.
     У ч и т е л ь. І в минулому чимало мудрих людей прагнули збагнути, що таке щастя. Прислухаємося до їх роздумів.
    Англійський філософ XVIIст. Джон Локк написав: «У своєму повному вияві щастя є найвищою радістю, а горе – найвищим душевним болем, на які ми здатні». Німецький автор життєписів славетних людей Еміль Людвіг думав інакше: «Не небо дарує щастя, а сама людина готує його собі… Хто не носить його в собі, марно шукати його по всьому світу». Це саме підтверджує і французький письменник XVIIІст. Л.Шамфор: «Щастя – річ не проста, важко знайти його в собі і неможливо знайти його деінде». А народна мудрість учить: «Щасливий випадок допоможе тільки тому, хто добре підготовлений до нього».
    Висновок. Отже, щастя ми готуємо собі самі і воно в нас. Щоб бути щасливим, треба вчитися творити добро і дарувати його людям, постійно бути в пошуку, не впадати у відчай, а боротися і перемагати. А всі перемоги в житті, як відомо, починаються з нелегкої перемоги над собою.
·          Цільове спостереження за цитатною таблицею «Від любові до Мистецтва – до просто Любові».
Етапи життя Джо і Ділії
Дії і відчуття героїв
Приїзд. «Джо Лерребі, палаючи пристрастю до образотворчого мистецтва…вирушив до Нью-Йорка». Ділія приїхала з метою «завершення музичної освіти».
 «Джо і Ділія зустрілись у студії, де молодь, що вивчала живопис і музику, збиралась бувало, щоб побалакати про світлотінь, Вагнера, музику…»
Одруження. «Джо та Ділія покохали одне одного..і незабаром одружились…»
«Містер і місіс Лерребі почали хазяйнувати у квартирі, яку вони найняли».
Помешкання. «Це була відлюдна квартира, загублена десь далеко…»
«Вони були щасливі: Мистецтво належало їм, а вони одне одному».
Заняття. «Джо вивчав живопис…», а «Ділія навчалась у Розенштока…»
«Вони були надзвичайно щасливі, доки мали гроші».
Зміни в житті. «Одначе час минав, і прапор Мистецтва схилився… Все йшло з господи і нічого – до неї».
«…Ділія заявила, що вона даватиме уроки музики, щоб заробити на прожиток». Джо: «Я, мабуть, зможу продавати газети або брукувати вулиці».
Роль мистецтва. «Мистецтво – вимоглива кохана».
Весь наступний тиждень подружжя Лерребі снідало рано.
Досягнення. «Тридцять три долари! У нас ніколи раніше не було стільки грошей».
«Наступної суботи ввечері Джо прийшов першим…і змив щось із рук». «Через півгодини повернулась і Ділія. Її права рука, обв’язана ганчірками та бинтами, нагадувала якийсь незграбний пакуночок».
Жертви Мистецтву. «А це що? - спитав Джо, ніжно беручи її руку…»
«Якусь мить вона храбрилась, дивлячись на чоловіка очима, повними любові та упертості… а потім схилила голову і назовні разом з потоком сліз вилилась правда».
Правда життя. «Мій покупець з Пеорії… і твій генерал Пінкні – лише твори мистецтва, яке не назвеш ні живописом, ні музикою».
Джо: «Коли любиш Мистецтво, ніякі жертви не…».
Ділія: «Ні…Просто, коли любиш…»
-         Поясніть, будь ласка, чому Джо і Ділія вдалися до обману? Де правда і де вигадка у їхніх розмовах, вчинках?
-         За яких обставин розкривається обман? Як почувалися молоді люди?
-         А що відчували ви, читачі? Як оцінюєте вчинки Джо і Ділії?
-         Яку роль відіграло Мистецтво у подружньому житті Лерребі? Як ви гадаєте, чи досягнуть вони своєї мети у майбутньому?
-         Схарактеризуйте образи Джо і Ділії.
-         Що саме викликає у вас почуття поваги, захоплення, симпатії?
-         Чи можна назвати проблеми, порушені О.Генрі у новелі «Заради любові до мистецтва» актуальними для нашого часу?
-         Як наша молодь вирішує проблеми становлення професії, малозабезпеченості, житлові проблеми?
-         Які засоби виразності використовує автор у новелі? Наведіть приклади.
    У ч и т е л ь. Одним із найвиразніших засобів є гумор. Дякуючи йому, твір набирає оптимістичного, життєстверджуючого характеру. Невдачі героїв у досягненні мети видаються короткочасними, не такими трагічними, а їх майбутнє – не безнадійне.
·        Словесне малювання «Яким я уявляю майбутнє Джо і Ділії?»
·        Повторення відомостей з теорії літератури новела.
-       Перечитайте ще раз перший абзац твору. Що називає О.Генрі його передумовою? («Якщо любиш мистецтво, жодна жертва не буде тягарем»).
-       Поясніть, чому ця передумова, за словами, письменника, була неправильною?
-         Яку ж несподівану розв’язку підготував автор для своїх читачів?
·        Визначення композиції новели:. Експозиція – приїзд Джо і Ділії до Нью-Йорка;
    Зав’язка – зустріч молодих людей;
    Розвиток дії – одруження, навчання живопису і музиці, безгрошів’я, пошуки роботи, перші заробітки;
    Кульмінація – обв’язана рука Ділії;
    Розв’язка – Джо і Ділія розповідають одне одному правду.
    V.  Застосування знань, умінь, навичок.
- Зробіть самостійно висновок: за яких умов «жодна жертва не буде тягарем»?
·        Повторний коментар епіграфа уроку учнями.
·     Проблемне завдання. Визначте, в чому полягає схожість і відмінність новели О.Генрі «Заради любові до мистецтва» і повісті В.Г.Короленка «Сліпий музикант».
·     Проблемне питання. Як розкривають тему мистецтва у своїх творах американський і російський письменники?
-         Висловіть свої враження від прочитання обох творів.
·        Розв’язок тематичного кросворда.
      Завдання. Розв’яжіть кросворд, і у виділеній колонці ви прочитаєте те, що єднає героїв згаданих творів – Джо, Ділію, Петра Попельського і Евеліну.

1










2






3






4






5









6








7











8







9








10







11




12






13









14










15








16






1.     Автор повісті «Сліпий музикант».
2.     Перший виступ музиканта, або…
3.     Музичний інструмент Федора Кандиби.
4.     Як звати чоловіка, до якого щовечора приходив малий Петрусь?
5.     Що саме було для Петруся «головним безпосереднім виявом зовнішнього світу»?
6.     Що було «справжнім даром ласкавої долі» для Петруся і Евеліни?
7.     До чого, зо словами В.Г.Короленка, була готова Евеліна в ім’я любові?
8.     Чим повинна була оволодіти Ділія?
9.     Що вивчав Джо?
10.                       Предмет, яким Ділії обпекли руку.
11.                       Що малював Джо?
12.                       Прізвище польського композитора, про якого говорили молоді люди.
13.                       О.Генрі радить багатим молодим людям продати усе майно і віддать бідним або… Кому?
14.                       Прізвище голландського художника з новели О.Генрі.
15.                       Ділія стверджувала, що «брат генерала Пінкні був колись послом у…» якій країні?
16.                       На думку О.Генрі, що «не буде тягарем», «Якщо любиш мистецтво»?
Відповідь. 1. Короленко. 2. Дебют. 3. Кобза. 4. Йохим. 5. Звуки. 6. Дружба. 7. Подвигу. 8. Музикою 9. Живопис. 10. Праска. 11. Етюд. 12. Шопен. 13. Швейцару. 14. Рембрандт. 15. Болівія. 16. Жертва.
Ключові слова. Любов до мистецтва (І, звичайно, один до одного).
·        Оцінювання.
    Д о м а ш н є   з а в д а н н я. Написати твір-мініатюру «Що може здолати любов?»


Комментариев нет:

Отправить комментарий