М е т а: поглибити знання учнів творчості Шекспіра; розвивати
вміння аналізувати драматичні твори та розмірковувати над проблемними
питаннями; розвивати творчі здібності школярів; прищеплювати любов і повагу до
батьків, уміння шанувати справжні загальнолюдські цінності.
Т и п у р о к у: урок-роздум.
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
-
Яке враження справив на вас прочитаний твір?
-
Доля яких героїв схвилювала, збентежила, змусила
замислитися над примхами долі і життям? Наведіть, будь ласка, приклади.
Вікторина . «Пригадай
,
·
… А тим часом наш
Ми задум оголосимо таємний. (Король
Лір)
·
Щоб виявити всю мою любов –
Бліді слова, безсилий голос
людський,
Моїй любові жодних меж нема. (Гонерілья)
·
Одно лише чуття мене щасливить:
До вашої величності любов. (Регана)
·
… за мій язик
Моя любов багатша і щедріша. (Корделія)
·
Дарую вам і владу я свою,
І першість у державі, і високі
Права мої. (Король Лір)
·
… Усім ти показав, королю,
Що тут – вигнання, а навколо –
воля. ( Граф Кент)
·
… за таких умов
Я вибору свойого відрікаюсь. (Герцог Бургундський)
·
Корделіє прекрасна! Ти багата
Убогістю своєю, ти любові
Достойна, хоч кинута і гнана,
І я тебе дружиною назву. (Король Французький)
·
Час викриє затаєне лукавство,
І ваші хиби викриє ганьба. (Корделія)
Евристична
бесіда:
-
Який таємничий задум оголосив король Лір?
-
Чому ще за життя король Британії вирішив розподілити свої
землі?
-
Навіщо він примусив доньок привселюдно признаватися в
повазі та любові?
-
Як ви особисто ставитися до красивих слів і обіцянок?
Чому?
-
Яка з героїнь викликає у вас симпатію, а яка – осуд,
недовіру? Обґрунтуйте свою відповідь.
-
На які роздуми наштовхує вас поведінка та рішення короля
Ліра?
Проблемна
ситуація. Король Лір отримав відповідь від
дочок, та сталося не так, як гадалося. Наймолодша дочка Корделія не виправдала
батьківських надій і сподівань. Серце батька розбите, ображене самолюбство і
дала знати про себе гординя – і він приймає поспішне, гарячкове і жорстоке рішення – вигнання дочки
і позбавлення її усіх прав.
Спробуйте повернутися у шекспірівську епоху і прийміть своє рішення за
короля. Яким воно буде? Доведіть слушність свого рішення.
-
Розгляньте репродукцію картини Едвіна Остіна Еббі
«Корделія покидає батька». Яким показаний королівський двір?
-
Опишіть кожну із сестер. Про що свідчить їхній одяг, їхні
постаті і жести?
-
Яким кольорам віддає перевагу художник? Що, на вашу думку, вони символізують?
-
Батьки і діти – вічне нерозривне коло… Як ви гадаєте, яку
проблему піднімає автор у своїй трагедії?
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
З а в д а н н я та з а п
и т а н н я.
-
Порівняйте свої висновки і спостереження, які ви зробили,
аналізуючи
картину Еббі.
-
Розкажіть, де яка з сестер знаходиться. Чи відповідають ці образи вашій уяві та уяві
В.Шекспіра?
-
- Як ви думаєте, наскільки добре батько знав
своїх дітей?
-
Чому він так необачно відмовляється від королівства?
-
Чому батьківське серце збунтувалось після відповіді
наймолодшої дочки і заглушило любов до неї?
-
Чи справедливим, по-вашому, було рішення короля?
-
Хто з героїв твору стає на бік правителя, а хто співчуває
вигнанниці?
-
Наскільки пророчими виявилися слова Корделії: «Час викриє затаєне лукавство, І ваші хиби
викриє ганьба»?
Проблемне
завдання: на основі приведених цитат на
початку уроку та прочитаного твору в цілому, окреслити проблеми, які порушує
В.Шекспір у трагедії «Король Лір».
( У
трагедії «Король Лір» В.Шекспір піднімає ряд
важливих проблем, серед яких проблема необмеженої влади, проблема
боротьби добра і зла, вічна проблема стосунків батьків і дітей, справжніх
загальнолюдських цінностей (любов, відданість, милосердя, гуманізм, почуття
власної гідності і т. п.), проблема сутності людини, її місце в житті і її вага
в суспільстві).
Проблема уроку.
Коли тиран відчув в собі людину?
С л
о в о в ч и т е л я. Світ сповнений зневаги і блюзнірства, і поруч ходять ненависть,
любов… Хтось роздає красиві обіцянки, а хтось не вміє красно говорить… Хтось
самовпевнений і владний, і багатий, і вірить, що нічого не змінить… Хтось
підкоряється безмежній владі, а хтось порушує традиції земні.
Так, герої шекспірівської драми порушують закони, за якими відбуваються
усі суспільні зв’язки, за якими діти підкоряються батькам, а батьки турбуються про них, за якими піддані
підкоряються королю, а король турбується про них.
Саме тому батько виганяє дочку, дві інші
виганяють батька, одна сестра труїть іншу, найменша дочка йде війною на власну
батьківщину. Те саме й з підданими. Глостер виганяє сина, а незаконний син катує
батька…
Король Лір був упевнений, що нічого не зміниться як віддасть дочкам
владу. Це уявлення ґрунтується на вірі в цінність своєї особистості. Він
вважав, оскільки в ньому нічого не зміниться без королівства, то й становище
його не може змінитися.
Та час іде… Ідуть невпинні зміни – і їх не може час вже зупинить.
П р о б л е м н і з а п и т а н н я:
- Що несе
з собою влада?Доведіть це на прикладі прочитаного твору.
-
Чи може врятувати влада від розрухи, нещастя, розбрату?
-
Хто з героїв і як
саме скористався владою? Ваша оцінка їх поведінки.
-
Як ви думаєте, як ставився автор твору до влади?
(Вільям
Шекспір був твердо переконаний, що влада псує людину, а необмежена влада руйнує
її особистість).
-
Які два світи протиставляє автор у трагедії?
Схарактеризуйте їх.
(Автор
протиставляє світ вигнанців і світ багатства і влади. Вигнанці – Корделія, Едгар, Кент, королівський блазень,
згодом – Глостер – розумні, щирі, безкорисні, благородні, сповнені людських
прав. Світ багатства і влади представляють хижаки, егоїсти, злочинці, без честі
і совісті Гонерилья, Регана, Корнуел, Едмунд. Світ сильних і багатих не вибачає
тим, хто повстає проти нього.)
- А до якого світу
віднесете образ короля Ліра? Доведіть свою думку.
-
Прагнути багатства – це ниций чи природний стан людини?
Чим закінчилось це прагнення для шекспірівських героїв? Чому?
-
Які, на вашу думку, є шляхи досягнення багатства, влади?
Наведіть приклади.
-
Чи завжди залежить і чи залежить взагалі прагнення бути
владним і багатим від суспільних відносин, історичної епохи?
-
Що, по-вашому, потрібно людині, щоб за будь-яких обставин
і епох лишатися людиною?
Творче завдання: дослідити еволюцію короля
Ліра ( колективна робота). Величний повновладний тиран à впевнений у непорушності
моралі, віддає владу дочкам à вражений змінами старших
дочок à проклинає зрадниць à блукає в степу під час бурі àопиняється в світі
бездомних і скривджених «сіром голих» à прозріває і відкриває прості
істини à страждає à визнає помилки à осягає несправедливість
суспільства à збагнув: найцінніше в
людині – людяність і співчуття до інших à перетворюється з гордовитого й
деспотичного самовладця на ЛЮДИНУ à відчуває себе щасливим з
Корделією à після смерті улюбленої
дочки не хоче і не може жити à помирає, проклинаючи безсердечних людей.
-
Прокоментуйте, будь ласка, складену схему.
-
Чи виправдали надії і сподівання батька старші дочки? Як
він пережив цю зраду?
-
Що відбувалося в природі, коли король Лір покинув будинок
Регани? А що відбувалося з самим героєм?
-
Чи випадково Шекспір вводить в текст образ бурі? Як ви
думаєте, символом чого є буря у трагедії?
(Буря –
поетичний образ трагедії, символ катастрофи суспільного життя. Саме вона може
зрівнятися зі стражданнями Ліра. Саме під час бурі відбулося прозріння і
переродження Ліра).
-
Погляньте на репродукції картин художників В.Діка,
С.Кобуладзе, Д.Маклайса, Ф.М.Брауна. Які моменти трагедії відображені на них?
-
Яким показаний Лір? Хто з героїв супроводжує його?
-
Які почуття викликає у вас образ короля Ліра? Обгрунтуйте
свою відповідь, спираючись на текст та ілюстрації.
Відеоряд
уроку
Проблемне
запитання. Що ж потрібно було Ліру, щоб
перетворитися із тирана на ЛЮДИНУ?
(Учнівські
відповіді на проблемне питання уроку: Коли тиран відчув в собі людину?)
У з а г а л ь н е н н я. Ціною нестерпних страждань дісталась Ліру істина про світ і
людину. Він усвідомив негідність і несправедливість світу, зрозумів, що
зумовлені вони пануванням власності. Це вона породжує несправедливість, дає
волю жорстоким інстинктам, убиває в людині гуманність. Пройшовши жахливі кола пекла на землі, Лір
очистився й морально піднісся до розуміння найвищих цінностей життя.
«Дивлячись на нього, ми спочатку
відчуваємо ненависть до цього безпутного деспота; але, стежачи за розвитком
драми, все більше примиряємося з ним як з людиною і закінчуємо тим, що
сповнюємося обурення і лютої злості уже не до нього, а за нього і за цілий світ
– до того дикого, нелюдського становища, яке може доводити до такого безпутства
навіть людей, подібних до Ліра» (Добролюбов Н.А.).
В.Шекспір підводить нас,
читачів, до думки, що справедливий світ – справа майбутнього. Трагедія
пробуджує почуття обурення світом жорстокості й зла. Автор пов’язав родинну
історію з історичними конфліктами й соціальними протиріччями, і твір на тему
невдячності дітей набув соціально-філософського характеру.
І.Франко справедливо писав, що в «Королі Лірі» англійський драматург «дав нам не фамілійну трагедію в
королівських костюмах, а трагедію самого королівства на фамілійнім тлі».
ІІІ. Рефлексія.
Написання есе на одну з тем:
«Вічна проблема батьків і дітей», «Перевірка на
людяність владою», «Ціна запізнілого прозріння», «Тільки випробування роблять людину Людиною».
Д о м а ш н
є з а в д а н н я. Закінчити творчу роботу. Індивідуальне завдання: створити
малюнки до трагедії В.Шекспіра «Король Лір».
Л і т е р а
т у р а.
1. К у ц е в о л О.М. Перегляд та обговорення
театральної вистави за п’єсою В.Шекспіра «Король Лір». // Зарубіжна література. – 1999. - №7
2. Ш а п о в а л о в а М.С. Література доби
Відродження: Англія. – Історія зарубіж. літ.: Середні віки та Відродження. –
Львів: «Вища школа», 1982.
3. Ш е к с п і р В. Трагедії; Сонети: Для
ст..шк.віку: Пер. з англ.; Передм. Д.В.Затонського; Худ.оформл. А.О.Ливня. –
К.: Веселка, 1993.
Комментариев нет:
Отправить комментарий