суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка уроку за трагедією В.Шекспіра «Король Лір",8кл.

Випробування долею. За трагедією В.Шекспіра «Король Лір» 
     
М е т а: поглибити знання учнів творчості Шекспіра; розвивати вміння аналізувати драматичні твори та розмірковувати над проблемними питаннями; розвивати творчі здібності школярів; прищеплювати любов і повагу до батьків, уміння шанувати справжні загальнолюдські цінності.
Т и п  у р о к у: урок-роздум.
                                             Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
-         Яке враження справив на вас прочитаний твір?
-         Доля яких героїв схвилювала, збентежила, змусила замислитися над примхами долі і життям? Наведіть, будь ласка, приклади.
 Вікторина . «Пригадай , 
кому належать слова»:
·        … А тим часом наш
Ми задум оголосимо таємний.    (Король Лір)
·        Щоб виявити всю мою любов –
Бліді слова, безсилий голос людський,
Моїй любові жодних меж нема.   (Гонерілья)
·        Одно лише чуття мене щасливить:
До вашої величності любов. (Регана)
·        … за мій язик
Моя любов багатша і щедріша. (Корделія)
·        Дарую вам і владу я свою,
І першість у державі, і високі
Права мої. (Король Лір)
·        … Усім ти показав, королю,
Що тут – вигнання, а навколо – воля. ( Граф Кент)
·        … за таких умов
Я вибору свойого відрікаюсь. (Герцог Бургундський)
·        Корделіє прекрасна! Ти багата
Убогістю своєю, ти любові
Достойна, хоч кинута і гнана,
І я тебе дружиною назву. (Король Французький)
·        Час викриє затаєне лукавство,
І ваші хиби викриє ганьба. (Корделія)
Евристична бесіда:
-         Який таємничий задум оголосив король Лір?
-         Чому ще за життя король Британії вирішив розподілити свої землі?
-         Навіщо він примусив доньок привселюдно признаватися в повазі та любові?
-         Як ви особисто ставитися до красивих слів і обіцянок? Чому?
-         Яка з героїнь викликає у вас симпатію, а яка – осуд, недовіру? Обґрунтуйте свою відповідь.
-         На які роздуми наштовхує вас поведінка та рішення короля Ліра?
Проблемна ситуація. Король Лір отримав відповідь від дочок, та сталося не так, як гадалося. Наймолодша дочка Корделія не виправдала батьківських надій і сподівань. Серце батька розбите, ображене самолюбство і дала знати про себе гординя – і він приймає поспішне,  гарячкове і жорстоке рішення – вигнання дочки і позбавлення її усіх прав.
  Спробуйте повернутися у шекспірівську епоху і прийміть своє рішення за короля. Яким воно буде? Доведіть слушність свого рішення.
-         Розгляньте репродукцію картини Едвіна Остіна Еббі «Корделія покидає батька». Яким показаний королівський двір?
-         Опишіть кожну із сестер. Про що свідчить їхній одяг, їхні постаті і жести?
-         Яким кольорам віддає перевагу художник?  Що, на вашу думку, вони символізують?
-         Батьки і діти – вічне нерозривне коло… Як ви гадаєте, яку проблему піднімає автор у своїй трагедії?
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
 З а в д а н н я  та  з а п и т а н н я.
-         Порівняйте свої висновки і спостереження, які ви зробили, аналізуючи
картину Еббі.
-         Розкажіть, де яка з сестер знаходиться. Чи  відповідають ці образи вашій уяві та уяві В.Шекспіра?
-          
-    Як ви думаєте, наскільки добре батько знав своїх дітей?
-         Чому він так необачно відмовляється від королівства?
-         Чому батьківське серце збунтувалось після відповіді наймолодшої дочки і заглушило любов до неї?
-         Чи справедливим, по-вашому, було рішення короля?
-         Хто з героїв твору стає на бік правителя, а хто співчуває вигнанниці?
-         Наскільки пророчими виявилися слова Корделії: «Час викриє затаєне лукавство, І ваші хиби викриє ганьба»?
Проблемне завдання: на основі приведених цитат на початку уроку та прочитаного твору в цілому, окреслити проблеми, які порушує В.Шекспір у трагедії «Король Лір».
         ( У трагедії «Король Лір» В.Шекспір піднімає ряд  важливих проблем, серед яких проблема необмеженої влади, проблема боротьби добра і зла, вічна проблема стосунків батьків і дітей, справжніх загальнолюдських цінностей (любов, відданість, милосердя, гуманізм, почуття власної гідності і т. п.), проблема сутності людини, її місце в житті і її вага в суспільстві).
Проблема уроку. Коли тиран відчув в собі людину?
         С л о в о  в ч и т е л я. Світ сповнений зневаги і блюзнірства, і поруч ходять ненависть, любов… Хтось роздає красиві обіцянки, а хтось не вміє красно говорить… Хтось самовпевнений і владний, і багатий, і вірить, що нічого не змінить… Хтось підкоряється безмежній владі, а хтось порушує традиції земні.
         Так, герої шекспірівської драми порушують закони, за якими відбуваються усі суспільні зв’язки, за якими діти підкоряються батькам, а  батьки турбуються про них, за якими піддані підкоряються королю, а король турбується про них.
           Саме тому батько виганяє дочку, дві інші виганяють батька, одна сестра труїть іншу, найменша дочка йде війною на власну батьківщину. Те саме й з підданими. Глостер виганяє сина, а незаконний син катує батька…
           Король Лір був упевнений, що нічого не зміниться як віддасть дочкам владу. Це уявлення ґрунтується на вірі в цінність своєї особистості. Він вважав, оскільки в ньому нічого не зміниться без королівства, то й становище його не може змінитися.
           Та час іде… Ідуть невпинні зміни – і їх не може час вже зупинить.
П р о б л е м н і  з а п и т а н н я:
     -    Що несе з собою влада?Доведіть це на прикладі прочитаного твору.
-         Чи може врятувати влада від розрухи, нещастя, розбрату?
-          Хто з героїв і як саме скористався владою? Ваша оцінка їх поведінки.
-         Як ви думаєте, як ставився автор твору до влади?
(Вільям Шекспір був твердо переконаний, що влада псує людину, а необмежена влада руйнує її особистість).
-         Які два світи протиставляє автор у трагедії? Схарактеризуйте їх.
(Автор протиставляє світ вигнанців і світ багатства і влади. Вигнанці –  Корделія, Едгар, Кент, королівський блазень, згодом – Глостер – розумні, щирі, безкорисні, благородні, сповнені людських прав. Світ багатства і влади представляють хижаки, егоїсти, злочинці, без честі і совісті Гонерилья, Регана, Корнуел, Едмунд. Світ сильних і багатих не вибачає тим, хто повстає проти нього.)
-    А до якого світу віднесете образ короля Ліра? Доведіть свою думку.
-         Прагнути багатства – це ниций чи природний стан людини? Чим закінчилось це прагнення для шекспірівських героїв? Чому?
-         Які, на вашу думку, є шляхи досягнення багатства, влади? Наведіть приклади.
-         Чи завжди залежить і чи залежить взагалі прагнення бути владним і багатим від суспільних відносин, історичної епохи?
-         Що, по-вашому, потрібно людині, щоб за будь-яких обставин і епох лишатися людиною?
Творче завдання: дослідити еволюцію короля Ліра ( колективна робота).                Величний повновладний тиран à впевнений у непорушності моралі, віддає владу дочкам à вражений змінами старших дочок à проклинає зрадниць à блукає в степу під час бурі àопиняється в світі бездомних і скривджених «сіром голих» à прозріває і відкриває прості істини à страждає à визнає помилки à осягає несправедливість суспільства à збагнув: найцінніше в людині – людяність і співчуття до інших à перетворюється з гордовитого й деспотичного самовладця на ЛЮДИНУ à відчуває себе щасливим з Корделією à після смерті улюбленої дочки не хоче і не може жити à помирає, проклинаючи безсердечних людей.
-         Прокоментуйте, будь ласка, складену схему.
-         Чи виправдали надії і сподівання батька старші дочки? Як він пережив цю зраду?
-         Що відбувалося в природі, коли король Лір покинув будинок Регани? А що відбувалося з самим героєм?
-         Чи випадково Шекспір вводить в текст образ бурі? Як ви думаєте, символом чого є буря у трагедії?
(Буря – поетичний образ трагедії, символ катастрофи суспільного життя. Саме вона може зрівнятися зі стражданнями Ліра. Саме під час бурі відбулося прозріння і переродження Ліра).
-         Погляньте на репродукції картин художників В.Діка, С.Кобуладзе, Д.Маклайса, Ф.М.Брауна. Які моменти трагедії відображені на них?
-         Яким показаний Лір? Хто з героїв супроводжує його?
-         Які почуття викликає у вас образ короля Ліра? Обгрунтуйте свою відповідь, спираючись на текст та ілюстрації.
                                               Відеоряд уроку

Проблемне запитання. Що ж потрібно було Ліру, щоб перетворитися  із тирана на ЛЮДИНУ?
(Учнівські відповіді на проблемне питання уроку: Коли тиран відчув в собі людину?)
У з а г а л ь н е н н я. Ціною нестерпних страждань дісталась Ліру істина про світ і людину. Він усвідомив негідність і несправедливість світу, зрозумів, що зумовлені вони пануванням власності. Це вона породжує несправедливість, дає волю жорстоким інстинктам, убиває в людині гуманність.  Пройшовши жахливі кола пекла на землі, Лір очистився й морально піднісся до розуміння найвищих цінностей життя.
      «Дивлячись на нього, ми спочатку відчуваємо ненависть до цього безпутного деспота; але, стежачи за розвитком драми, все більше примиряємося з ним як з людиною і закінчуємо тим, що сповнюємося обурення і лютої злості уже не до нього, а за нього і за цілий світ – до того дикого, нелюдського становища, яке може доводити до такого безпутства навіть людей, подібних до Ліра» (Добролюбов Н.А.).           
            В.Шекспір підводить нас, читачів, до думки, що справедливий світ – справа майбутнього. Трагедія пробуджує почуття обурення світом жорстокості й зла. Автор пов’язав родинну історію з історичними конфліктами й соціальними протиріччями, і твір на тему невдячності дітей набув соціально-філософського характеру.
     І.Франко справедливо писав, що в «Королі Лірі» англійський драматург «дав нам не фамілійну трагедію в королівських костюмах, а трагедію самого королівства на фамілійнім тлі».
ІІІ. Рефлексія.
      Написання есе на одну з тем:
«Вічна проблема батьків і дітей», «Перевірка на людяність владою», «Ціна запізнілого прозріння»,  «Тільки випробування роблять людину Людиною».
Д о м а ш н є  з а в д а н н я. Закінчити творчу роботу. Індивідуальне завдання: створити малюнки до трагедії В.Шекспіра «Король Лір».

Л і т е р а т у р а.
1. К у ц е в о л О.М. Перегляд та обговорення театральної вистави за п’єсою В.Шекспіра «Король Лір».  // Зарубіжна література. – 1999. - №7
2. Ш а п о в а л о в а М.С. Література доби Відродження: Англія. – Історія зарубіж. літ.: Середні віки та Відродження. – Львів: «Вища школа», 1982.
3. Ш е к с п і р В. Трагедії; Сонети: Для ст..шк.віку: Пер. з англ.; Передм. Д.В.Затонського; Худ.оформл. А.О.Ливня. – К.: Веселка, 1993.


Комментариев нет:

Отправить комментарий