суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка за трагедією Еврипіда «Медея», 8кл.

Від любові до ненависті…За трагедією Еврипіда «Медея»


Мета: поглибити знання учнів про давньогрецьких трагіків; на прикладі трагедії «Медея» розмірковувати над загальнолюдськими проблемами; розвивати образне мислення, творчу особистість учня; формувати вміння любити.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Форма уроку: усний журнал.
Епіграф. «…Еврипід – актор із серцем, що б’ється, з волоссям, що стало дибки; як сократичний мислитель він накреслює план, а як пристрасний актор – його здійснює».
  Ніцше Ф. Народження трагедії


Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності.
Читання та коментар епіграфа уроку.
Оголошення теми, мети уроку.
Робота над темою уроку.
Сторінка перша. « Життя, віддане сцені»
        Згідно з Пароською хронікою Еврипід народився на острові Саламін у 484 році до н. е. За іншою версією поет народився в день Саламінської перемоги (28 вересня 480 року до н. е.), коли на острів висадилися афіняни, під час війни проти персів. Його батько Мнесарх мав невелику земельну власність, але    спромігся дати синам освіту. За Арістофаном, його мати — зеленщиця Клейто, але пізніший біограф Філохор заперечує це. Відомо, що він навчався у видатних філософів Протагора й Анаксагора, дружив з Архілаєм, Продиком та Сократом, мав значну бібліотеку. Хлопчиком майбутній поет брав участь у щорічному вшануванні Аполлона в його делоському храмі, що вважалося привілеєм давніх аттічних родів. Як свідчать біографи, замолоду Еврипід здобував перемоги як атлет, захоплювався малюванням.
                 Участі в політичному житті Еврипід не брав, приятелював з філософами Сократом, Анаксагором, софістами, нікому не віддаючи переваги виробивши власне філософське світорозуміння. Еврипід сповнює свої драми філософськими роздумами про життя і людину, через що назвали «філософом зі сцени». Еврипід відзначався сором’язливістю, мрійливістю і схильністю до самотності. Часто любив складати свої вірші на березі моря на острові Саламіні, де у нього, за переказами, був улюблений грот. Однак Еврипід не відсторонився від життя. Свій громадянський обов’язок він бачив у поетичній творчості і в своїх трагедіях намагався допомогти людині пізнати життя, себе саму, застерегти її перед злом, що є у житті і в самій людині. Наприкінці життя Еврипід покинув Афіни і жив при дворі македонського царя Архелая, користуючись великим успіхом у македонської театральної публіки. В Македонії Еврипід і помер в 406 р. до н. Хр.
Сторінка друга. «Його твори – його багатство»
             Творчість Еврипіда, який сформувався в роки кризи афінської демократії, розкладу полісної моралі, посилення індивідуалізму, відрізняється різко критичним ставленням до міфології, етичних норм та інших традицій. Це викликало обурення сучасників і, цілком зрозуміло, що навколо нього склалася несприятлива атмосфера (відбита у творах Арістофана), внаслідок чого поет наприкінці життя залишив Афіни. Недобрі плітки розповідали і про його смерть: нібито він був розірваний псами, або навіть розтерзаний жінками.
     Написав Еврипід 90 драм, з яких збереглося 19. Світовими шедеврами стали його трагедії «Медея», «Іпполіт», «Алкеста», «Іфігенія в Авліді». Його творчість відобразила кризу афінської демократії і держави в умовах загострення соціальних суперечностей, поглиблення прірви між інтересами суспільства і особи, у складних перипетіях та нещастях Пелопоннеської громадянської війни.
              Є відомості, що Еврипід почав працювати над трагедіями вже у вісімнадцятирічному віці, але в змаганні драматургів він вперше взяв участь лише в 455 до н. е., коли йому було близько тридцяти років. В цьому змаганні драматург посів третє місце. За все життя йому вдалося здобути лише п'ять перемог (останню — посмертно). Еврипід, на відміну від Есхіла та Софокла, сам на сцені не виступав, а також, порушуючи традиції, не писав музику до своїх творів, доручаючи цю справу музикантам.
           Незрозумілий сучасниками, Еврипід набув слави великого трагіка, який підготував мистецтво нової драми. Він широко вводить до драматичної дії раціональні інтонації філософського диспуту (в дусі софістів) або судових розглядів, поєднуючи граничний раціоналізм з психологізмом.  Показові кінцівки драм.
           Творчість Еврипіда по-справжньому оцінили вже після його смерті; до падіння Римської імперії він залишався найвідомішим і найпопулярнішим драматургом античності. Простежується вплив на Менандра, трагедії Сенеки Молодшого та на європейську драматургію. Від трагедій «Медея», «Гіпполіт» та інших веде початок розвиток драми в бік патетичної, пафосної трагедії значних, часом патологічних пристрастей. Від трагедій «Іон», «Єлена» та інших, де вперше з'являються мотиви загубленої й знайденої дитини тощо — веде шлях в сторону побутової драми (через побутову комедію Менандра цей напрям веде до Плавта, а через нього до Мольєра). Трагедії Еврипіда час від часу з'являються і в репертуарі сучасного театру.
Сторінка третя. « До скарбнички мудрості»
Еврипіду належать крилаті вислови:
v «Ніколи не довіряй жінці, навіть якщо вона говорить правду»
v «Той кращий пророк, хто передбачає хороше»
v «Життя наше є боротьба»
v «Справжня мужність — обережність»
v «Немає гіршого зла ніж погана жінка і кращого добра ніж гарна»
v «Кого Юпітер бажає згубити, того позбавляє розуму» та інші.
Робота з крилатими висловами.
Сторінка четверта. «Боротьба почуттів»
       Слово вчителя.  У сюжетах трагедій Еврипід не порушував меж тематики, розроблюваної попередниками, але міфологія у нього зберігає суто зовнішнє значення, конфлікти завжди побудовані на зіткненні негативних людських пристрастей. Особливу увагу Еврипіда привертає людська душа, передусім – душа жінки, в її глибини Еврипід намагається проникнути, багато її таємниць розкриває.
-                     Що ви знаєте про міфологічну основу твору?
-                     Назвіть героїв трагедії. Де відбуваються події?
(Медея – Ясонова дружина, Ясон – провідник аргонавтів, Егей – фіванський цар, Креонт – цар Корінфу, няня, вихователь, вісник, сини Ясона і Медеї, хор корінфських жінок. Події відбуваються в Корінфі, перед будинком Медеї).
-                     Яке враження справив на вас твір? На які роздуми наштовхнув?
-                     У чому головний конфлікт «Медеї»?
-                     Зачитайте і прокоментуйте монолог Медеї «Ой, найпоганіший, та я не маю слів…».
-                     Якими емоціями переповнений монолог?
-                     Що стало причиною вагань, страждань і, врешті решт, вчинків Медеї, які викликають масу запитань?
-                     Які почуття борються в душі Медеї? Чому?
Проблемне питання. В чому трагізм жінки-матері?
-                     В чому вбачає свій батьківський обов’язок Ясон? Чи розділяєте ви його погляди?
-                     Чому Ясон порушив обітницю вірності, дану Медеї перед одруженням?
-                     Які злочини вчинила жінка заради кохання до Ясона?
Ø Убила рідного брата і розкидала шматки його тіла по березі.
Ø Підбила дочок царя Пелія зарізати його, щоб потім воскресити і омолодити.
Ø Передала своїми синами отруєне весільне вбрання новій дружині Ясона, що і стало причиною смерті царівни і її батька.
                Згідно міфу, корінфяни зненавиділи Медею. Вони з ненависті побили камінням її дітей. Що стало з Ясоном, невідомо. Корінфянам важко було жити з дурною славою дитиновбивць і нечестивців. За легендою, вони попросили афінського поета Еврипіда показати в трагедії, що не вони вбили ясонових дітей, а сама Медея, їхня рідна мати. Повірити в таке жахіття важко, але Еврипід змусив у це повірити.
-                     Якою показана Медея під час прощання з дітьми?
-                     Прокоментуйте слова Медеї: «… пожалію я вас – посміються мої вороги; не бути цьому! Гордість у мені сильна, а гнів сильніший за мене; вирішено!»
-                     Яке рішення і чому прийняла Медея?
 Проблемне питання. Чи може мати стати дітовбивцею? Обгрунтуйте свою точку зору.
Творче завдання. Створити психологічний портрет Медеї (записати головні риси характеру, вдачі у вигляді будь-якої схеми).
Дидактична гра «Одне запитання головному герою твору» (Учні озвучують одне запитання до Медеї або Ясона).
Сторінка пята. «Слід після себе»
Слово вчителя. Більше всього, що в трагедії «Медея» знайшла відображення боротьба між старим світом і новим, бронзовим віком, який наступав у Греції. В образі Медеї злилися наступні риси:
Ø Сонячної богині, яку шанували в Колхіді.
Ø Чарівниці фесалійських казок (Іолк, Фесалія – батьківщина Ясона і центр розповідей про нього).
Ø Героїні корінфського епосу, у якому Медея і її батько Ет вважалися вихідцями із Корінфа.
Робота в зошитах.

Образ Медеї в мистецтві




Література                                     Музика                                Живопис

       Софокл                                     Ф.Каваллі                                Веронезе
       Евріпід                                    М.-А.Шарпантьє                       Пуссен
       Сенека                                          Г.Бенда                                  Ванлоо
       Клінгер                                     Л.Керубіні                                 Гверчіно
       Мендес                                      С.Меркаданте                           Делакруа
                                
Медея і Ясон.                            Медея убиває                                Медея
Маккьєтті                          одного із своїх синів.                    Єжен Делакруа
Джироламо                            330 р. до н.е. Лувр                            1862 р.
Рефлексія. Сторінка шоста. «Памятай про мене»
Створення учнями асоціативних малюнків за трагедією Еврипіда «Медея».
Оцінювання.
Домашнє завдання. Прочитати поему Вергілія «Енеїда».




Додаток. І проситься перо до слова
ОДИН КРОК

Від любові до ненависті – один крок.
Спопеляється серце від кривих думок.
Заповзає в душу чорна гіркота.
Застилає очі вовча сліпота.

І нема притулку світлим почуттям:
Легко зруйнувався ваш любовний храм.
Друзки під ногами і важкі шматки.
Вітер розвіває рештки теплоти.

Стоптана й розбита святість і любов.
Ненависті повний спільний шлюбний трон.
В різні кінці світу – Він, Вона навік…
Вже вона –  Не жінка, він – Не чоловік…


Література
1.     А н т и ч н а   л і т е р а т у р а: Хрестоматія. 5-9 кл. / Укл. М.Борецький: Вид. 2-ге, випр. – Львів: Світ, 1988
2.     В і к і п е д і я. Евріпід. Медея./uk.wikipedia. org/wiki/Евріпід
3.     Все шедевры мировой литературы в кратком изложении. Сюжеты и характеры. Зарубежная литература древних эпох, средневековья и Возрождения/ Ред. И сост. В.И.Новиков. – М.: Олимп: АСТ, 1997
4.     Ф е с е н к о Д.В. Елементи естетичного сократизму в трагедії Еврипіда «Медея»./kniubestworks.blokspot.com/2008/10/bloj-post


Комментариев нет:

Отправить комментарий