Мета: розглянути психологічні новели Е.По, звернути увагу на
майстерність автора; формувати вміння учнів аналізувати вказаний вище вид
новел, уміння розмірковувати над загальнолюдськими проблемами; виховувати в
учнів почуття людяності, доброти і милосердя.
Тип уроку: урок-роздум.
Епіграф. Скарбниця поезії і прози американського генія багата і
щедра, з неї, мов з казкової невичерпної скрині, можна сміливо брати, позичати,
не боячись, що побачиш дно.
Кіра
Шахова
Хід уроку
Підготовка до сприйняття
навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Едгар По – перший
американський поет і прозаїк США, який зажив світової слави і справив значний і
тривалий вплив на численних митців різних культур. Нам добре відоме його ім’я як
основоположника детективного жанру світової літератури, і про це ми говорили з вами в 7 класі. Проте Едгар По – майстер і
психологічних оповідань, і пародійних, і сенсаційних з іронічним присмаком,
оповідань пригодницьких і містичних, лірико-романтичних, філософських ,
науково-фантастичних та розповідей про
подорожі. Усі ці групи оповідань є романтизмом з усією щедрою і барвистою
палітрою його прийомів. Недарма Кіра Шахова у своєму літературному дослідженні
зазначала: (зачитується епіграф уроку ).
Оголошення теми, мети
уроку.
Робота над темою уроку.
Вчитель. Ф.М. Достоєвський, сучасник По, писав: « У По якщо і є фантастичність, то якась
матеріальна, якщо тільки можна так сказати. Видно, що він цілком американець
навіть у найфантастичніших своїх творах». А цей американець був нервової
вдачі, непокірливий, непосидючий, ворог усього банального й ницого. Часто міняв
помешкання і роботу, розходився з приятелями, конфліктував з видавцями, прагнув
свободи, був категоричним у висловлюваннях. Усе це ускладнювало йому життя,
додавало переживань, призводило до нервових зривів і депресій. Адже Едгар По
був високоосвіченою людиною, знав класичні мови, добре орієнтувався в давній та
новітній історії, вивчав філософію, був усебічно обізнаний зі світовою та вітчизняною
літературою. Тож не дивно, що він досяг таких висот у житті.
Робота за
портретом.
-
Порівняйте щойно почуте
про Едгара По з його портретом.
-
Що залишило відбиток на
його зовнішності?
-
Який він, цей загадковий
новеліст?
Продовження слова вчителя. Так, Едгар По
дійсно загадковий і неперевершений як поет і новеліст, критик, основоположник
жанру світової літератури. Що ж до
літературної майстерності , багатства палітри, то хочеться ще додати слова того
ж таки російського письменника Ф.М. Достоєвського, який так характеризував уяву
По: « У здатності його уяви є така особливість, якої ми не зустрічали ні
в кого, - це сила подробиць… У повістях По ви до такого ступеня яскраво бачите
всі подробиці змальованого ним образу чи події, що врешті начебто переконуєтеся
в їхній можливості, реальності, тоді як ця подія або зовсім неможлива, або ще
ніколи не відбувалася на світі».
- Як на
вашу думку, чи можливі ті події, про які ви прочитали у новелах письменника?
-
Які враження від
прочитаного?
-
Яка тема новели «
Вільям Вілсон »?
-
Про що хотів
розказати герой напередодні своєї смерті?
-
Яким виріс Вільям?
Чому?
-
З чим і ким пов’язані його
спогади з шкільного життя? А що
значить школа для вас?
-
Розкажіть і
поясніть, чому Вілсон ненавидів свого двійника?
-
Чи вдалося йому
розправитися з ним? Чому?
-
Е.По пише, що герой
«тікав світ за очі, - але тікав надаремне». Останні слова він
виділив. Як ви думаєте, навіщо?
-
Чи можна втекти від
самого себе?
Проблемна ситуація. Невдоволена собою і всім людина – небезпечна людина. Як вибратися з такого
важкого психологічного, депресивного стану? В чому знайти розраду? Знайдіть,
будь ласка, свій вихід. Хай ви ще юні, але ваш вік теж складний – це вік
формування і становлення особистості – і
важливо тримати себе в руках, мати завжди підтримку.
Проблемне питання. Чи завжди ви подобаєтесь собі? І чи зажди в дзеркалі ви бачите те, що
хочете бачити?
-
Оповідання закінчується словами: «Ти
переміг, і я здаюсь. Але віднині ти теж мертвий – мертвий для Світу, для Небес
і для Надії! В мені було твоє життя, і у смерті моїй ти бачиш – у цьому образі,
котрий є твоїм, - як ти згубив сам себе».
Прокоментуйте слова Вільяма. Що ви відчуваєте до героя?
Учитель. « Вільям Вілсон» відноситься до групи психологічних оповідань.
В ньому Е.По піднімає теми страху смерті, повільного розкладу особистості під
впливом жаху і невдоволення. Е.По – один з перших, хто глибинно розкрив
хворобливу психіку, те, про що згодом багато писатимуть різні художники від
Золя до Фолкнера. В цьому По близький до Гоголя.
Варто сказати, що притаманні романтизму
потяг до меланхолії та інтерес до душевних розладів схиляли до трагічного і
смерті. До того ж, тема двійників – одна з поширених тем романтиків, у чому ми
переконуємось на прикладі оповідання «Вільям Вілсон». А « Едгар По – романтик у найповнішому, ба навіть абсолютному значенні
цього слова. Вся його творчість
наскрізь романтична». (К.Шахова).
Якось Едгар По промовив: «Не можна вигадати того, чого нема». І
дійсно, хіба нема таких людей, як Вілсон? Чи таких самотніх, як герой
оповідання «Людина натовпу»? Автор піднімає у своїх творах важливі
загальнолюдські проблеми – і це не може не зачіпати, не хвилювати нас, читачів.
-
Чи зустрічали ви
самотніх людей? Які вони? Чи схожі на героя Е.По?
-
Як виглядає людина
натовпу у новеліста? Чому вона привернула увагу оповідача?
Переказ новели
«Людина натовпу» учнями. Обмін враженнями.
-
Е.По почав і закінчив новелу згадкою про
німецьку книгу, яка не дається прочитати. Що, на вашу думку, завжди залишається
непрочитаним?
-
Як ви розумієте
слова «садочок душі»?
Проблемне питання. Як самотність впливає на людину?
Едгар По за епіграф
до « Людини натовпу » взяв слова Лабрюйеля:
«Велике нещастя – коли ми не
вміємо залишатися наодинці». Слушні
і дуже важливі слова. Так і проситься перо до рук, щоб вилити свої думки. Я
запрошую вас це зробити.
Проблемне завдання. Твір-мініатюра на тему: «Ліки від самотності».
Учитель. Ми розглянули з вами лише дві психологічні новели Е.По.
Новелістика його різнопланова, цікава, захоплююча. Можливо, тому, що героям
притаманні загальнолюдські, а не конкретно-історичні чи національні риси; тому,
що писав про те, що цікавило і хвилювало саме його співвітчизників; тому, що
сюжети його незвичні, а образи – загадкові; тому, що на сторінках вирують
шалені пристрасті, напружені почуття, приваблює психологізм і таємничість
героїв.
Підсумки уроку.
- Що ви
взяли для себе з прочитаних новел та уроку?
Оцінювання.
Домашнє завдання. Письмова відповідь на запитання.
1.
Чи здатні ви до
самоаналізу та самокритики?
2.
Чи вмієте боротися
з власними вадами? Хто вам у цьому допомагає?
3.
Як жити у злагоді з
собою та людьми?
4.
Прагнення до
усамітнення – це вада чи, можливо, щось зовсім інше?
Комментариев нет:
Отправить комментарий