суббота, 13 февраля 2016 г.

Розробка уроку за п’єсою Ф.Шиллера «Підступність і кохання», 9кл.

«Любов виникає з любові…» (Г.Сковорода)
Позакласне читання за п’єсою Ф.Шиллера «Підступність і кохання»
Мета: розглянути «Підступність і кохання» як завершальний твір штюрмерського періоду творчості Шиллера;
розвивати вміння аналізувати твір драматичного жанру; формувати творчу особистість з критичним мисленням; виховувати прагнення світлих справжніх почуттів.
Тип уроку: урок-бесіда.
Епіграф. Людина справді великої душі, не замислюючись, любить усе, гідне поваги.
                                               Люк Вовенарг, французький письменник  XVIIIст.


Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності.
Читання епіграфа уроку, робота над ним.
-         Як ви гадаєте, про що піде мова на уроці?
-         В яку добу жив Люк Вовенарг? Яке головне гасло цієї доби?
-         Кого ви вважаєте людиною великої душі?
-         Чи згодні ви з тим, що людина може «любити усе, гідне поваги», не замислюючись? Висловіть свої думки з цього приводу.
Оголошення теми, мети уроку.
Робота над темою уроку.
Вступне слово вчителя. Ми з вами закінчили вивчення народної драми Ф.Шиллера «Вільгельм Телль». А сьогодні звернемося до іншого за тематикою твору, пєси «Підступність і кохання», яка вийшла друком 1784 року й відтоді почалася її тріумфальна хода по театральних сценах світу. Твір належить до жанру психологічно-побутової драми. При розробці сюжету Шиллер використав сюжетні мотиви з драматургії Шекспіра, зокрема з трагедії «Ромео і Джульєтта» (кохання проти волі батьків) і «Отелло» (невмотивовані ревнощі).
       Пєса найбільш особиста в драматургії Шиллера. Власна доля автора, юнацькі враження, те, що він знав про придворне життя в державі Карла-Євгена, чого свідком був сам, – все це в художньому перетворенні було втілене в пєсі. Ця драма мала в німецькій літературі попередницю, п’єсу великого просвітника Готтольда Ефроїма Лессінга «Емілія Гольтрі».
Бесіда за запитаннями:
-         Яке загальне враження справив на вас прочитаний твір?
-         Як на вашу думку, чому автор дав йому підназву «міщанська трагедія»?
-         Виконайте завдання.
Встановіть відповідність «Хто є хто?»
1. Фердінанд                                                     а) президент
2. Фон Вольтер                                                б) гофмаршал
3. Софі                                                              в) дочка придворного музиканта
4. Фон Кальб                                                    г) майор
5. Мілфорд                                                       д) камеристка
6. Луїза                                                              е) князева фаворитка
7. Вурм                                                              є) міський музикант
8. Міллер                                                          ж) особистий секретар президента
(Відповідь. 1 – г, 2 – а, 3 – д, 4 – б, 5 – е, 6 – в, 7 – ж, 8 – є).
-         Доля яких героїв вас схвилювала? Чим саме?
-         Про що йдеться в пєсі? Визначте тему твору.
-         Прокоментуйте слова Міллерової дружини: «Риба шукає, де глибше, а людина – де ліпше, і не можна єдиній своїй дитині заступати шлях до щастя», «Моїй дочці судилося щось вище…». В чому вона вбачала щастя своєї дочки?
-         Якою постає Луїза перед читачами?
-         Про які риси характеру говорять такі слова героїні: «А я – проста, забута дівчина… Я не нарікаю на долю. Мені так мало треба… тільки думати про нього…»; «Коли якась пташка гріється в сонячному промінні, то хіба ж горде, величне сонце каратиме її за це?»; «Моє життя – така мізерна крапля часу, немов росинка…».
-         Чи можна віднести цей літературний образ до проголошеної просвітниками «природної людини»? Доведіть свою думку.
-         Схарактеризуйте образ майора Фердінанда, сина президента фон Вальтера. Що вас у ньому приваблює, а що – відштовхує? Чому?
-         Яку позицію зайняв президент фон Вальтер щодо душевних справ свого сина?
-         Чим керується президент, готуючи свого сина до одруження з леді Мілфорд? Чи типове це явище для того часу?
-         Як віднісся Фердінанд до звістки про своє небажане одруження? Як він повівся у даній ситуації?
Проблемне питання. Чи зумів Фердінанд відстояти своє справжнє кохання?
-         Що ви дізналися про леді Мілфорд, князеву фаворитку? Опишіть її загальнолюдські якості як позитивні, так і негативні.
-         Фердінанд при зустрічі з леді Мілфорд говорить про себе: «Я лицар». Згадайте образи лицарів, які знайомі вам зі сторінок роману В.Скотта «Айвенго», М.В.Гоголя  «Тарас Бульба», і порівняйте ці образи. Спростуйте або доведіть слова Фердінанда.
-         Леді промовила: «Ми всі троє не будемо щасливі». Хто ці троє? Жертвами кого і чого вони мали стати?
-         Фердінанд, відстоюючи своє кохання до Луїзи, заявив леді: «Моя надія тим більша, чим глибша прірва між природою й умовностями…  Побачимо, що переможе – забобони чи людяність».
Проблемне питання. Чи міг здолати майор згадану прірву? Що ж перемогло – забобони чи людяність?
Узагальнення. Фердінанд не вільний у своїх діях. Він став жертвою придворної політики, сліпим знаряддям у руках батька-карєриста. Так само він стає і жертвою придворного етикету. Про його шлюб з леді було оголошено, і він не мав права важити честю дами.
         В основу твору покладено глибоку філософську думку. Шиллер вважав, що Природа створила всіх людей рівними і наділила їх чистим серцем і високими духовними задатками. Люди близькі між собою від природи як споріднені душі. Так духовно близькі між собою Луїза та Фердінанд, незважаючи на глибоку соціальну прірву. Їхній духовний союз визначений світовою гармонією. Та все ж таки перемогли забобони.
- Як вплинула «цивілізація» на Фердінанда? Адже в переломний момент твору – сцена з підкинутим листом – все залежало тільки від нього.
Висновок. «Цивілізація» згубно вплинула на Фердінанда. Він не зміг ні зберегти, ні відстояти своє кохання. До того ж, сумніви, недовіра, ревнощі зробили свою чорну справу. Автор показав, що різних вад людині додають вимоги суспільства («цивілізації»). Ці хиби виявляються в поведінці незалежно від волі і бажання особи. Вони опановують людину, позбавляють її справжньої свободи. В цьому полягає трагізм людського існування.
-         Як закінчується історія кохання шляхетного ідеаліста Фердінанда і дочки придворного музиканта Луїзи? Які почуття вона викликає у вас?
Творче завдання. « Підбери музику до твору». (Учні описують, яку б музику вони підібрали до прочитаної п’єси, що у ній вони б передали. Називають музичні інструменти для виконання їхнього задуму тощо).
-         Якою Шиллер показав придворну верхівку? В якому вивченому нами творі уже звучала ця тема?
-         Який образ серед позитивних персонажів пєси є найбільш живим і переконливим? Висловіть особисте ставлення до нього.
«Пласт». Чи може «маленька людина» сама вирішувати свою  долю?  
Заключне слово вчителя. Трагедія «Підступність і кохання» закінчувала перший, штюрмерський, період творчості Шиллера. Починався новий етап в житті й світосприйнятті письменника. Попереду – нові твори, пристрасті, теми й проблеми, нові герої.
             Я ж усім бажаю щасливого кохання, щоб не прийшлося нівечити долю заради карєри. Кохайте заради кохання, бо воно або є, або його нема – і вдавати його дійсно неможливо.
Рефлексія. Скласти порадник «Як боротися з підступністю в коханні?»
Оцінювання.

Домашнє завдання. Твір-мініатюра за цитатою Г.С.Сковороди: «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».

Комментариев нет:

Отправить комментарий