Мета: розкрити значимість і новаторство комедії російського
драматурга; схарактеризувати представників двох світів; розвивати навички
аналізу драматичного твору; виховувати почуття власної гідності.
Тип
уроку: урок-портрет.
Епіграф. Знання – прекрасне, і само по собі варте зусиль людини,
але воно в тисячу разів прекрасніше, коли стає силою і породжує доблесть.
Гізо,французький історик і
державний діяч
Хід уроку
Мотивація
навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя. Кожна прочитана книга розкриває загадковий світ людини
і суспільства . В кожну епоху філософи та митці намагалися донести до своїх
співвітчизників, а також наступних поколінь свої думки і погляди на проблеми,
що виникали за їхнього життя; зверталися до минулого та майбутнього, щоб
нащадки знали, пам’ятали, прагнули зрозуміти.
Так, наприклад,
занепад рабовласницької демократії в Давніій Греції знайшов відображення в
комедіях Арістофана. Занепад Давнього Риму викликав гостру сатиру Ювенала,
насмішки Лукіана, сатиричну прозу Петронія. Монаство і рицарство середніх віків
висміяне в епоху Відродження такими митцями, як Рабле, Роттердамський,
Сервантес. Іронія Вольтера і сміх Бомарше готували революцію кінця XVIII ст. у
Франції. Побут і манери придворних кіл і дворянської аристократії знайшли
відображення в сатирі Свіфта і комедіях Шерідана. Князьків
феодально-роздробленої Німеччини висміяв Шіллер, а за ним – Гейне. В Італії
шаленим успіхом користувалися комедії Гольдоні.
Проблемне
питання уроку. Завдяки чому
комедія О.С.Грибоєдова «Лихо з розуму» увійшла до скарбниці світової
літератури?
З кінця
XVIII ст.. почалася криза феодально-дворянського устрою в Росії, що і знайшло відображення в розвитку
її літератури. Сатира Новікова, комедії Фонвізіна і Капніста, комедії і байки Крилова висміювали поміщиків-кріпосників
і чиновників-бюрократів. У сатирі пробує
сили Д.В.Давидов, ліцеїст О.С.Пушкін. За ними в російську літературу приходить
і Грибоєдов, який наніс своєю комедією «Лихо з розуму» сильний удар по дворянсько-кріпосному устрою.
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Робота
над темою уроку.
- Що ви дізналися про О.С. Грибоєдова? Що це за людина?
Видатний
дипломат Грибоєдов геніальний драматург
Талановитий
поет і композитор
Робота за портретом.
-
Перед
вами портрет Олександра Грибоєдова роботи І.Крамського. Яким його зобразив
художник?
-
Які
риси характеру ви можете виділити, вдивляючись у це обличчя?
-
У
чому, на ваш погляд, майстерність художника?
(Учні продовжують
створювати словесний портрет Грибоєдова ).
ü Соціальне походження. Зі старовинного дворянського роду
ü Роки життя. 15.01.1794 – 11. 02.1829
ü Місце народження. Москва.
ü Освіта.
Отримав хорошу домашню освіту. Продовжив у Благородному пансіоні при
Московському університеті. Став 12-річним студентом цього ж університету. За
шість з половиною років закінчив три факультети і отримав звання кандидата
словесних і кандидата юридичних наук.
ü Захоплення. Науки, література, театр. Знав грецьку, латинську, французьку, англійську,
німецьку, арабську, перську, італійську мови. Грав на фортепіано, органі,
флейті. Писав музику (до нас дійшли два його вальси).
ü Погляди.
Розділяв погляди декабристів, спілкувався з ними.
ü Літературна діяльність. Писав сатири та епіграми. Автор комедій у віршах
«Молоде подружжя»(1815), «Своя сім’я, або Заміжня наречена»(1816, разом з
Шаховським, Хмельницьким), «Удавана невірність»(1818), «Спроба інтермедії»
(1819), «Лихо з розуму»(1824).
ü Сімейний стан. Одружений з Ніною Олександрівною Чавчавадзе(1828).
ü Професійна діяльність. Секретар російського посольства в Персії, дипломат на
Кавказі. Домігся звільнення з полону і повернення з Персії на батьківщину 150 російських солдат(1818р.). Сприяв
укладанню договору між Росією та персією(1828), за що отримав орден від царя
Миколи I, чин статського радника і грошову винагороду. Був блискучим
дипломатом. У Тегерані під час виконання дипломатичної місії був по-звірячому
вбитий озвірілим натовпом. Похований У Тифлісі.
ü Внесок у літературу. Започаткував
розквіт російської реалістичної драматургії.
Бесіда
за запитаннями:
- Яке враження справив на вас прочитаний твір?
- Які, по-вашому, два світи вивів О.С.Грибоєдов у своїй
комедії? Хто до них належить?
- Кому з літературних героїв ви симпатизуєте? Чому?
- А кому симпатизує автор, кого зневажає, над ким
сміється? Доведіть свою думку.
- Як відносяться герої твору до служби та науки? Наведіть
цитати для підтвердження своєї відповіді.
- Яким зображене московське дворянство?
- Прокоментуйте монолог Фамусова « Петрушка, вечно ты с
обновкой…» Що дає він для розуміння характеру Фамусова?
- З чим приходиться боротися передовій людині у
фамусівському оточенні?
Виразне
читання монологу Чацького «А судьи кто?..»
- На кого направлений даний монолог? Яка життєва
філософія розкривається в ньому?
- Які
риси характеру ви б виокремили у Молчаліна, у Скалозуба?
- Чи можете уже зараз прокоментувати і пояснити назву
комедії?
- Порівняйте
Чацького і Молчаліна. Назвіть головні риси характеру героїв.
- Схарактеризуйте гостей Фамусова. В чому заключаються
їхні інтереси?
- В чому помилка Чацького? Чому він не бачить справжньої
Софії?
- Хто і з якою метою поширив чутки про нездоровий глузд
Чацького?
- Яку роль відіграє останній монолог Чацького в ідейному
змісті комедії?
- Як ви думаєте, Чацький – переможений чи переможець?
Доведіть свою думку.
- Завдяки чому він протистоїть фамусовському оточенню? В
чому його сила?
Робота
над
епіграфом уроку. Чи можемо ми
сказати, що саме знання зробили Чацького сильним і дали йому змогу отримати
моральну перемогу над фамусовщиною?
Проблемне питання. Розум – лихо чи благо
людини?
Розв’язання проблеми
методом « Займи позицію ».
Узагальнення
та висновки. Учні створюють
словесні портрети-характеристики персонажів.
·
Чацький
Ø гуманіст, ненавидить рабство,
Ø захисник свободи і незалежності особистості,
Ø «високі думи», поривання вище за все,
Ø патріот (піклується про мову, культуру нації ),
Ø захоплюється літературою, громадською діяльністю,
Ø просвітник, який вірить у силу розуму, силу слова,
Ø романтик (це романтика декабриста, патріота, який мріє
змінити життя на батьківщині ),
Ø в монолозі « А судді хто? » виступає як представник
нового покоління.
Це
типовий представник раннього періоду декабристського руху. Драма Чацького
типова для того періоду російського життя, який почався в 1812-1815 рр.. і
закінчився посиленням реакції на початку 20-х
років.
·
Софія
Ø
розумна,
Ø
недосвідчена,
Ø
сліпа,
Ø
молода.
Це
незвичайна дівчина, обманута фамусовщиною, яка губить все живе і переживає
сердечну драму.
·
Фамусов
Ø
кріпосник,
Ø
цінує
багатство, чин,
Ø негативно відноситься до науки, служби,
Ø не визнає прав простих людей,
Ø впевнений у своїй правоті,
Ø зневажає слуг.
Це
типовий представник реакційного московського панства.
·
Молчалін
Ø ровесник Чацького,
Ø бідний, безрідний,
Ø «блюдолиз», який має рабську мораль,
Ø кар’єрист,
Ø боягуз,
Ø нечесний у почуттях.
Став
узагальненням таких людських вад, як підлість і лакейство; символом рабського
мовчання, до якого привчали Росію Аракчеєв, Микола I.
·
Скалозуб
Ø карє’рист,
мета – стати генералом,
Ø пліткар,
Ø ворог таких, як Чацький,
Ø мова бідна,
Ø тупий шанувальник
палочної муштри,
Ø ворог свободи і просвітництва.
Типовий
представник аракчеєвського армійського середовища.
·
Фамусовське
товариство
Ø
Хлестова
– владна пані.
Ø
Загорецький
– крадій, картяр, брехун.
Ø Репетилов – вітряний і тупий говорун.
Ø Платон Михайлович – слабохарактерний підкаблучник.
Ø Графиня Хрюміна-внучка – зла і всім невдоволена особа.
Ø Княжа сім’я Тугоуховських визнає в людях тільки знатність, багатство, чини.
У
Чацького і фамусовського товариства різні погляди на суспільні порядки, виховання,
освіту, громадянський обов’язок і службу, національну культуру
і відношення до людей, розуміння
мети і смислу життя. Пізніші чацькі будуть говорити, як він – і в цьому
безсмертя образу, створеного Грибоєдовим.
-
Давайте поміркуємо, чи можна комедію Грибоєдова вважати актуальною і сьогодні?
Якщо так, то чому?
-
Що хотів сказати і сказав автор?
·
Робота в зошитах. Новаторство Грибоєдова-драматурга.
Ø Представлена
цілісна картина барської Москви.
Ø Зміна темпу дії. Раптова зміна події.
Ø Нове рішення позитивного героя. Грибоєдов розкрива
психологію героя, яка обумовлена середовищем і духом часу.
Ø Створив
типові характери (що стало кроком вперед на шляху формування реалізму).
Ø Комічне переплітається з трагічним.
Ø Розширив місце дії і часу.
Ø Увів розмовну мову і зробив її літературною. Мова героїв
афористична.
-
Наведіть,
будь ласка, приклади афоризмів.
Молчалінство,
фамусовщина, скалозубівщина перетворилися на загальні назви всього ницого і
грубого, бюрократизму та солдафонства.
Відповідь учнів на проблемне питання уроку: Завдяки чому комедія О.С.Грибоєдова увійшла до скарбниці
світової літератури ?
Підсумки
уроку.
Заключне
слово вчителя. « Лихо з розуму »
- плід патріотичних роздумів Грибоєдова про долю Росії, про шляхи її оновлення,
перебудову її життя. В комедії порушені важливі політичні, моральні, культурні
проблеми епохи: питання про
Ø
кріпосне право;
Ø
боротьбу
з кріпосницькою реакцією;
Ø
взаємовідносини
народу і дворянської інтелігенції;
Ø
виховання
дворянської молоді;
Ø просвітництво і російську національну
культуру;
Ø роль розуму та ідей у суспільному житті.;
Ø проблеми обов’язку,
честі, гідності людини.
Носієм усього кращого і передового є Чацький. Він завжди
борець за любов до батьківщини, чесність і гуманність, непримиренний до всього
ницого, грубого, чужого. Такі борці потрібні в усі часи.
Саме про
нього О.Гончаров у статті «Мильон терзаний» писав: « Чацкий сломлен количеством
старой силы. Нанеся ей в свою очередь смертельный удар количеством силы свежей.
Он вечный обличитель лжи, запрятавшейся в пословицу: «Один в поле не воин».
Нет, воин. Если
он Чацкий, и притом победитель, но передовой воин, застрельщик и – всегда
жертва».
Оцінювання.
Домашнє
завдання. Есе на тему: «І
один у полі воїн». Опрацювати біографію Й.В.Гете.
Комментариев нет:
Отправить комментарий