пятница, 12 февраля 2016 г.

Розробка за комедією О.Грибоєдова "Лихо з розуму"

Два світи в комедії О.С.Грибоєдова «Лихо з розуму»
Мета: розкрити значимість і новаторство комедії російського драматурга; схарактеризувати представників двох світів; розвивати навички аналізу драматичного твору; виховувати почуття власної гідності.
Тип уроку: урок-портрет.
Епіграф. Знання – прекрасне, і само по собі варте зусиль людини, але воно в тисячу разів прекрасніше, коли стає силою і породжує доблесть.

                                                          Гізо,французький історик і державний діяч
                                                        Хід уроку
Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя. Кожна прочитана книга розкриває загадковий світ людини і суспільства . В кожну епоху філософи та митці намагалися донести до своїх співвітчизників, а також наступних поколінь свої думки і погляди на проблеми, що виникали за їхнього життя; зверталися до минулого та майбутнього, щоб нащадки знали, пам’ятали, прагнули зрозуміти.
      Так, наприклад, занепад рабовласницької демократії в Давніій Греції знайшов відображення в комедіях Арістофана. Занепад Давнього Риму викликав гостру сатиру Ювенала, насмішки Лукіана, сатиричну прозу Петронія. Монаство і рицарство середніх віків висміяне в епоху Відродження такими митцями, як Рабле, Роттердамський, Сервантес. Іронія Вольтера і сміх Бомарше готували революцію кінця XVIII ст. у Франції. Побут і манери придворних кіл і дворянської аристократії знайшли відображення в сатирі Свіфта і комедіях Шерідана. Князьків феодально-роздробленої Німеччини висміяв Шіллер, а за ним – Гейне. В Італії шаленим успіхом користувалися комедії Гольдоні.
Проблемне питання уроку. Завдяки чому комедія О.С.Грибоєдова «Лихо з розуму» увійшла до скарбниці світової літератури?
         З кінця XVIII ст.. почалася криза феодально-дворянського устрою  в Росії, що і знайшло відображення в розвитку її літератури. Сатира Новікова, комедії Фонвізіна і Капніста, комедії і  байки Крилова висміювали поміщиків-кріпосників і чиновників-бюрократів.  У сатирі пробує сили Д.В.Давидов, ліцеїст О.С.Пушкін. За ними в російську літературу приходить і Грибоєдов, який наніс своєю комедією «Лихо з розуму» сильний  удар по дворянсько-кріпосному устрою.
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Робота над  темою  уроку.
- Що ви дізналися про О.С. Грибоєдова? Що це за людина?
Видатний дипломат                  Грибоєдов                         геніальний драматург
                                   Талановитий поет і композитор
             Робота за портретом.
-         Перед вами портрет Олександра Грибоєдова роботи І.Крамського. Яким його зобразив художник?
-         Які риси характеру ви можете виділити, вдивляючись у це обличчя?
-         У чому, на ваш погляд, майстерність художника?
(Учні продовжують створювати словесний портрет Грибоєдова ).
ü Соціальне походження. Зі старовинного дворянського роду
ü Роки життя. 15.01.1794 – 11. 02.1829
ü Місце народження.   Москва.
ü Освіта. Отримав хорошу домашню освіту. Продовжив у Благородному пансіоні при Московському університеті. Став 12-річним студентом цього ж університету. За шість з половиною років закінчив три факультети і отримав звання кандидата словесних  і кандидата юридичних наук.
ü Захоплення. Науки, література, театр. Знав грецьку, латинську, французьку, англійську, німецьку, арабську, перську, італійську мови. Грав на фортепіано, органі, флейті. Писав музику (до нас дійшли два його вальси).
ü Погляди. Розділяв погляди декабристів, спілкувався з ними.
ü Літературна діяльність. Писав сатири та епіграми. Автор комедій у віршах «Молоде подружжя»(1815), «Своя сім’я, або Заміжня наречена»(1816, разом з Шаховським, Хмельницьким), «Удавана невірність»(1818), «Спроба інтермедії» (1819), «Лихо з розуму»(1824).
ü Сімейний стан. Одружений з Ніною Олександрівною Чавчавадзе(1828).
ü Професійна діяльність. Секретар російського посольства в Персії, дипломат на Кавказі. Домігся звільнення з полону і повернення з Персії на батьківщину  150 російських солдат(1818р.). Сприяв укладанню договору між Росією та персією(1828), за що отримав орден від царя Миколи I, чин статського радника і грошову винагороду. Був блискучим дипломатом. У Тегерані під час виконання дипломатичної місії був по-звірячому вбитий озвірілим натовпом. Похований У Тифлісі.
ü Внесок у літературу.  Започаткував розквіт російської реалістичної драматургії.
Бесіда за запитаннями:
- Яке враження справив на вас прочитаний твір?
- Які, по-вашому, два світи вивів О.С.Грибоєдов у своїй комедії? Хто до них належить?
- Кому з літературних героїв ви симпатизуєте? Чому?
- А кому симпатизує автор, кого зневажає, над ким сміється? Доведіть свою думку.
- Як відносяться герої твору до служби та науки? Наведіть цитати для підтвердження своєї відповіді.
- Яким зображене московське дворянство?
- Прокоментуйте монолог Фамусова « Петрушка, вечно ты с обновкой…» Що дає він для розуміння характеру Фамусова?
- З чим приходиться боротися передовій людині у фамусівському оточенні?
Виразне читання монологу Чацького «А судьи кто?..»
- На кого направлений даний монолог? Яка життєва філософія розкривається в ньому?
- Які  риси характеру ви б виокремили у Молчаліна, у Скалозуба?
- Чи можете уже зараз прокоментувати і пояснити назву комедії?
 - Порівняйте Чацького і Молчаліна. Назвіть головні риси характеру героїв.
- Схарактеризуйте гостей Фамусова. В чому заключаються їхні інтереси?
- В чому помилка Чацького? Чому він не бачить справжньої Софії?
- Хто і з якою метою поширив чутки про нездоровий глузд Чацького?
- Яку роль відіграє останній монолог Чацького в ідейному змісті комедії?
- Як ви думаєте, Чацький – переможений чи переможець? Доведіть свою думку.
- Завдяки чому він протистоїть фамусовському оточенню? В чому його сила?
Робота над епіграфом уроку. Чи можемо ми сказати, що саме знання зробили Чацького сильним і дали йому змогу отримати моральну перемогу над фамусовщиною?
 Проблемне питання. Розум – лихо чи благо людини?
Розв’язання проблеми методом   « Займи позицію ».
Узагальнення та висновки. Учні створюють словесні портрети-характеристики персонажів.
·        Чацький
Ø гуманіст, ненавидить рабство,
Ø захисник свободи і незалежності особистості,
Ø «високі думи», поривання вище за все,
Ø патріот (піклується про мову, культуру нації ),
Ø захоплюється літературою, громадською діяльністю,
Ø просвітник, який вірить у силу розуму, силу слова,
Ø романтик (це романтика декабриста, патріота, який мріє змінити життя на батьківщині ),
Ø в монолозі « А судді хто? » виступає як представник нового покоління.
Це типовий представник раннього періоду декабристського руху. Драма Чацького типова для того періоду російського життя, який почався в 1812-1815 рр.. і закінчився посиленням реакції на початку 20-х  років.
·        Софія
Ø розумна,
Ø недосвідчена,
Ø  сліпа,
Ø молода.
Це незвичайна дівчина, обманута фамусовщиною, яка губить все живе і переживає сердечну драму.
·        Фамусов
Ø кріпосник,
Ø цінує багатство, чин,
Ø негативно відноситься до науки, служби,
Ø не визнає прав простих людей,
Ø впевнений у своїй правоті,
Ø  зневажає слуг.
Це типовий представник реакційного московського панства.
·        Молчалін
Ø ровесник Чацького,
Ø бідний, безрідний,
Ø «блюдолиз», який має рабську мораль,
Ø кар’єрист,
Ø боягуз,
Ø нечесний у почуттях.
Став узагальненням таких людських вад, як підлість і лакейство; символом рабського мовчання, до якого привчали Росію Аракчеєв, Микола I.
·        Скалозуб
Ø карє’рист, мета – стати генералом,
Ø пліткар,
Ø ворог таких, як Чацький,
Ø мова бідна,
Ø  тупий шанувальник палочної муштри,
Ø ворог свободи і просвітництва.
Типовий представник аракчеєвського армійського середовища.
·        Фамусовське товариство
Ø Хлестова – владна пані.
Ø Загорецький – крадій, картяр, брехун.
Ø Репетилов – вітряний і тупий говорун.
Ø Платон Михайлович – слабохарактерний підкаблучник.
Ø Графиня Хрюміна-внучка – зла і всім невдоволена особа.
Ø Княжа сім’я Тугоуховських визнає в людях тільки знатність, багатство, чини.
У Чацького і фамусовського товариства різні погляди на суспільні порядки, виховання, освіту, громадянський обов’язок і службу, національну культуру і відношення до людей, розуміння мети і смислу життя. Пізніші чацькі будуть говорити, як він – і в цьому безсмертя образу, створеного Грибоєдовим.
- Давайте поміркуємо, чи можна комедію Грибоєдова вважати актуальною і сьогодні? Якщо так, то чому?
- Що хотів сказати і сказав автор?
·        Робота в зошитах. Новаторство Грибоєдова-драматурга.
Ø Представлена цілісна картина барської Москви.
Ø Зміна темпу дії. Раптова зміна події.
Ø Нове рішення позитивного героя. Грибоєдов розкрива психологію героя, яка обумовлена середовищем і духом часу.
Ø  Створив типові характери (що стало кроком вперед на шляху формування реалізму).
Ø Комічне переплітається з трагічним.
Ø Розширив місце дії і часу.
Ø Увів розмовну мову і зробив її літературною. Мова героїв афористична.
-         Наведіть, будь ласка, приклади афоризмів.
Молчалінство, фамусовщина, скалозубівщина перетворилися на загальні назви всього ницого і грубого, бюрократизму та солдафонства.
Відповідь учнів на проблемне питання уроку: Завдяки чому комедія О.С.Грибоєдова увійшла до скарбниці світової літератури ?
Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя. « Лихо з розуму » - плід патріотичних роздумів Грибоєдова про долю Росії, про шляхи її оновлення, перебудову її життя. В комедії порушені важливі політичні, моральні, культурні проблеми епохи: питання про
Ø кріпосне право;
Ø боротьбу з кріпосницькою реакцією;
Ø взаємовідносини народу і дворянської інтелігенції;
Ø виховання дворянської молоді;
Ø просвітництво і російську національну культуру;
Ø роль розуму та ідей у суспільному житті.;
Ø  проблеми обов’язку, честі, гідності людини.
Носієм усього кращого і передового є Чацький. Він завжди борець за любов до батьківщини, чесність і гуманність, непримиренний до всього ницого, грубого, чужого. Такі борці потрібні в усі часи.
          Саме про нього О.Гончаров у статті «Мильон терзаний» писав: « Чацкий сломлен количеством старой силы. Нанеся ей в свою очередь смертельный удар количеством силы свежей. Он вечный обличитель лжи, запрятавшейся в пословицу: «Один в поле не воин». Нет, воин. Если он Чацкий, и притом победитель, но передовой воин, застрельщик и – всегда жертва».
Оцінювання.
Домашнє завдання. Есе на тему: «І один у полі воїн». Опрацювати біографію Й.В.Гете.



Комментариев нет:

Отправить комментарий