среда, 26 июля 2017 г.

Урок 1. Віктор Гюго (1802 – 1885). Короткі відомості про автора. «Собор Паризької Богоматері» – історичний роман.

«Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює життя» (В.Симоненко)
     Урок 1. Віктор Гюго (1802 – 1885). Короткі відомості про автора. «Собор Паризької Богоматері» – історичний роман.
     Мета: ознайомити учнів з основними фактами життя і творчості
французького письменника-романтика, засвоїти поняття історичний роман; розвивати вміння виголошувати реферативні повідомлення, вдосконалювати вміння відбирати найголовніше з прочитаного; прищеплювати інтерес до літератури доби романтизму.
     Тип уроку: урок-знайомство.
     Обладнання: портрет письменника, книжкова виставка.
Він учив усіх людей любити життя,
красу, правду і Францію.
М.Горький
Хід уроку
   І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
   Слово вчителя. Сьогодні ми познайомимося ще з однією видатною особистістю, французьким романтиком XIX ст.., ім’я якого добре відоме у світі, перш за все завдяки роману «Собор Паризької Богоматері». Адже проходять століття, а ця книга хвилює все нові і нові покоління людей, надихає на нові твори. За мотивами цієї книги створений досить цікавий сучасний мюзикл «Нотр-Дам». Історія кохання Квазімодо до юної танцівниці зворушила серця мільйонів жителів планети. Недарма творчість В.Гюго відноситься до доби романтизму. Якими ще книгами уславився письменник?
   ІІ. Вивчення нового матеріалу.
·        Реферативне повідомлення учня «Творча спадщина В.Гюго» (з використанням книжкової виставки).
ü Протягом життя Віктор Гюго створив величезну кількість віршів, видав десятки поетичних збірок.
   Поетичні збірки: «Оди й різні вірші» (1882)   «Східні поезії» (1827)
   «Осіннє листя» (1831)                       «Грізний рік» (1872)
  «Пісні сутінок» (1835)                        «Мистецтво бути дідом» (1876)
 «Відплата» (1852)                                 «Всі струни ліри» (80-ті рр..)
Романи: «Ган Ісландець», «Бюг Жаргаль». «Собор Паризької Богоматері», « Знедолені», «Трудівники моря», «Людина, яка сміється». «Дев’яносто третій рік.
Драми: «Кромвель» (1827), «Маріон Делорм» (1829), «Ернані» (1829), «Король бавиться» (1832), «Марія Тюдор» (1833), «Руї Блаз» (1838).
Герої драм Гюго – сміливі, сильні люди, що вступають у конфлікт.
-         Якою була Франція часів Гюго і «Собору…»?
·        Реферативне повідомлення учня «Франція Часів Гюго і «Собору..».
ü Юнацькі роки В.Гюго припали на період Реставрації королівської влади після падіння Наполеона.
ü Липнева революція 1830 р. покінчила з монархією Бурбонів. Новим королем під ім’ям Луї Філіпа став герцог Орлеанський.
ü Режим Реставрації стримував розвиток Франції і викликав обурення у народу. Про наближення революції можна було судити і з реакції глядачів на п’єси В.Гюго.
ü Протягом 30-х рр.. у Франції спалахували повстання прихильників республіканського ладу.
ü Драми В.Гюго мали великий успіх, так як відображали настрої французів і були написані на тему дня.
ü Почалася доба шаленої гонитви за грішми, доба збагачення зухвалих і безпринципних людей.
ü У 40-ві рр.. відбувається офіційне визнання поета. Гюго стає членом Французької академії, одержує звання пера Франції.
ü Шедевром, який увічнив ім’я Гюго у світовій літературі став історичний роман «Собор Паризької Богоматері», задуманий ще напередодні липневих подій 1830р. і завершений у січні 1831 р.
·        Поглиблення знань з теорії літератури.
   Роман історичний – побудований на історичному сюжеті епічний твір, який у художній формі відтворює якусь епоху, певний період історії.
   Ознаки історичного роману:
Сюжет: поєднання історичних фактів з художнім вимислом.
Герої: історичні особи і вигадані персонажі.
Конфлікти: історичні, соціальні, національні, моральні тощо.
Історизм: зумовленість подій і характерів соціально-сторичними обставинами, використання історичних фактів.
Мова, стиль: наближення мови й стилю до епохи, використання історизмів, екзотизмів тощо.
·        Постановка проблемного завдання уроку. Довести, що «Собор…» В.Гюго - історичний роман.
   Учитель. В. Симоненко писав «Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює життя». Як співвідносяться слова українського письменника з особистістю французького письменника? На це питання спробуйте дати відповідь по закінченні виступу наступного учня.
·        Реферативне повідомлення учня «Політична боротьба і вшанування пам’яті великого романтика».
ü Час великих перетворень у Франції привів Гюго до республіканських переконань, яким він не зраджував уже до кінця життя.
ü В.Гюго стає кумиром усіх, хто прагне оновлення. Його драми, романи, поетичні збірки, численні виступи – вклад у справу боротьби Франції за нове життя.
ü У 1846 р. стає мером 8-го округу Парижа, а 1848 р. з головою поринає в громадську роботу. Його обрано депутатом Установчих, а потім і Законодавчих зборів.
ü Звертається до депутатів з палкими промовами, в яких відстоює незалежність освіти від церкви, таврує церковну цензуру.
ü Наприкінці 1851 р. Гюго з друзями організував комітет республіканського порятунку і закликав співвітчизників чинити опір владі Луї Бонапарта (племінник Наполеона), який проголосив себе імператором.
ü Із чужим паспортом цього ж року таємно залишає батьківщину.
ü В 60-ті рр.. стала активною і громадська діяльність Гюго. Він листується з легендарним Джузеппе Гарібальді, борцем за національне об’єднання Італії; підтримує поляків, які повстали проти російського самодержавства (1863), і мексиканців у їхній боротьбі проти смертельного вироку борцю за громадянські права негрів в Америці Джону Брауну.
ü 1870 р. повертається на вільну батьківщину; на гонорар за збірку «Відплата» виливають гармату, якій дають ім’я «Віктор Гюго».
ü Під час проживання у Брюсселі (Бельгія) оголосив своє помешкання притулком для французьких комунарів (1880).
ü Його життя – це історія всього XIX ст..
ü В останню путь великого французького письменника (22.05.1885) проводжало 2 млн. парижан.
ü На острові Джерсі, наприклад, у Ла-Манші підноситься пам’ятник В.Гюго. скульптурний «Портрет Віктора Гюго», котрий відлитий з бронзи, нині прикрашає музей Родена в Парижі. Життя і творчість Гюго високо цінували Р.Роллан, Луї Арагон, Поль Верлен, М.Горький, І.Франко, К. Паустовський та багато ін..
(Відповідь учнів на поставлене раніше питання).
   Учитель. Тож повернемося з вами до «Собору Паризької Богоматері» і з’ясуємо творчу історію роману.
    Виступ учня «Творча історія роману» (з опорної схеми-конспекту – на сайті «Методична палітра» Є.Кашуби у категорії «Авторські ОСК»).
   Перегорнемо перші сторінки цієї загадкової книги.
·        Робота за змістом твору (ключові розділи І, ІІ, ІV, V з книги першої і р. III, IV, VII з книг другої).
Бесіда за запитаннями:
-         Яке враження справив на вас прочитаний твір? Чи були якісь труднощі у сприйнятті при читанні?
-         Назвіть героїв, яких запам’ятали найдужче. Чим саме?
-         Хто з вас був уважним: яке слово виявив автор у закутку Собору Паризької Богоматері? На які роздуми наштовхнуло воно його?
-         У якому столітті відбуваються описані події? Якими показані городяни, школярі Парижа?
-         Що ви дізналися про П’єра Гренгуара?
-         Хто став переможцем свята блазнів? Зачитайте його опис. Ваше ставлення до героя?
-         Якою входить в серця і пам'ять людей Есмеральда? Які риси романтизму знаходимо в описі її зовнішності?
-         А кому з жителів Парижа не подобається Есмеральда? Чому? Опишіть цю людину.
-         Де відбуваються всі події? Які ознаки історичного роману ми можемо спостерігати на прикладі прочитаного?
·        Розв’язок проблемного завдання уроку методом «Кубування».
1.     «Собор…» - історичний роман.
2.     Собор Паризької Богоматері – Франція – історія – Есмеральда – Квазімодо – кохання – зло – добро – смерть… - романтизм.
3.     Ніби джерело, з якого п’єш чисту воду і черпаєш сили для нового життя.
4.     Із вигаданих і правдивих героїв, подій; із численних описів і вчинків головних героїв твору.
5.     Змушує замислюватися над філософськими проблемами, що є Добро і Зло, Любов і Ненависть, народі і влада, Житті і Смерть, Краса і Потворність…
6.     «За»: пізнавальне, естетичне, виховне значення твору; не залишає байдужими до долі героїв; дає поштовх до роздумів про життя.
«Проти»: багато описів, які ускладнюють читання; гротеск знайшов своє граничне втілення, через що образ квазімодо сприймається як нереальний. Постає просте запитання: чи можна справді полюбити таку потвору, як Квазімодо, якою б доброю вона не була? Це дійсно твір доби Романтизму.
   ІІІ. Узагальнення.
   Перед нами Франція кінця XVст. Періоду правління короля Людовіка XI. Проте роман В.Гюго не про монархію та придворні інтриги, а про народ і його місце в суспільно-історичних конфліктах, про демократичні тенденції в житті Франції XVІ ст.,  боротьба за перемогу яких підказана історичною необхідністю, отже, справедлива. Тим самим історичний конфлікт (короля з феодалами) і сюжет у «Соборі…» в переважній більшості елементів збігаються. Реалістичне змалювання Гревського майдану, натовпу школярів, представників влади переплітається з романтичним, що теж є ознакою історичного роману.
   Есмеральда – красуня. Помітно, що ставлення людей до неї різне. Крім Есмеральди, головні герої – Квазімодо, Клод Фролло, а також П’єр Гренгуар, Феб де Шатопер (вони хоч і вигадані, але деякі з них мають своїх прототипів, а більшість з них є типовими образами), які зосередили свою увагу на юній танцівниці. І тут автор ставить важливе запитання: як впливає краса на вчинки людей? Цю авторську сюжетну лінію ми і будемо спостерігати аналізуючи твір. Тож ми з повним правом можемо стверджувати, що «Собор…» - роман історичний.
   Якою буде подальша доля героїв? Чи зведе вона їх? Чи, можливо, кожен з них обере свій шлях? Чи є отой «фатум», який змусив автора написати цей роман? Відповідь на поставлені запитання отримаємо на наступних уроках.
   ІV. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
   Домашнє завдання. Прочитати р. І – ІІІ, V  (книга четверта), р. І, ІІ, ІV (книга шоста), р. ІІ, ІІІ (книга сьома), р. ІІ – VІ (книга восьма).
   Розгадати «Шифроване письмо» та кросворд «Життя і творчість В.Гюго».


Додаток.
«Шифроване письмо»
   Завдання: якщо ви відшукаєте порядок, у якому розташовані літери в квадратах, то прочитаєте слова із заповіту, який залишив Віктор Гюго.
Л
П
І
К
А
Т
Д
Р
.
В
Д
Д
Р
М
И
І
І
А
О
І
І
Е
И
Л
С
В
Г
М
В
В
Ц
В
О
В
Я
О
Д
Я
О
Х
Я
М
А
.
Б
І
С
П
І
.
Ю
З
І
В
В
Ю
О
С
В
А
И
Ш
Ю
Я
Я
Р
В
О
Г
В
У
У

Кросворд
1



9




2







3








4








5









6









7









8






По горизонталі.
1.     Хто сказав, що Гюго «учив людей любити життя, красу, правду і Францію»?
2.     Яку драму всоте було поставлено в день 80-ліття В.Гюго?
3.     Хто в 1870 р. оголосив війну Пруссії?
4.     Що було відлито на гонорар збірки «Відплата»?
5.     Країна, до якої письменник здійснив останню подорож.
6.     Один з романів прозаїка.
7.     Ім’я жінки, вірного друга Віктора Гюго.
8.     Ім’я дружини і дочки драматурга.
По вертикалі.

9.     Драма, в передмові якої міститься естетичний маніфест письменника.

Комментариев нет:

Отправить комментарий