«Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для
других виборює життя» (В.Симоненко)
Урок
1. Віктор Гюго (1802 – 1885). Короткі відомості про автора. «Собор
Паризької Богоматері» – історичний роман.
Мета:
ознайомити учнів з основними фактами життя і творчості
французького
письменника-романтика, засвоїти поняття історичний
роман; розвивати вміння виголошувати реферативні повідомлення,
вдосконалювати вміння відбирати найголовніше з прочитаного; прищеплювати
інтерес до літератури доби романтизму.
Тип уроку:
урок-знайомство.
Обладнання:
портрет письменника, книжкова виставка.
Він
учив усіх людей любити життя,
красу,
правду і Францію.
М.Горький
Хід
уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення
теми, мети уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні ми познайомимося ще з однією видатною особистістю, французьким
романтиком XIX
ст..,
ім’я якого добре відоме у світі, перш за все завдяки роману «Собор Паризької
Богоматері». Адже проходять століття, а ця книга хвилює все нові і нові
покоління людей, надихає на нові твори. За мотивами цієї книги створений досить
цікавий сучасний мюзикл «Нотр-Дам». Історія кохання Квазімодо до юної
танцівниці зворушила серця мільйонів жителів планети. Недарма творчість В.Гюго
відноситься до доби романтизму. Якими ще книгами уславився письменник?
ІІ. Вивчення
нового матеріалу.
·
Реферативне повідомлення учня «Творча
спадщина В.Гюго» (з використанням книжкової виставки).
ü Протягом
життя Віктор Гюго створив величезну кількість віршів, видав десятки поетичних
збірок.
Поетичні збірки: «Оди й різні вірші» (1882) «Східні
поезії» (1827)
«Осіннє листя» (1831) «Грізний рік» (1872)
«Пісні сутінок» (1835) «Мистецтво бути дідом»
(1876)
«Відплата» (1852) «Всі струни
ліри» (80-ті рр..)
Романи:
«Ган Ісландець», «Бюг Жаргаль». «Собор Паризької Богоматері», « Знедолені», «Трудівники
моря», «Людина, яка сміється». «Дев’яносто третій рік.
Драми:
«Кромвель» (1827), «Маріон Делорм» (1829), «Ернані» (1829), «Король бавиться»
(1832), «Марія Тюдор» (1833), «Руї Блаз» (1838).
Герої драм Гюго –
сміливі, сильні люди, що вступають у конфлікт.
-
Якою була Франція часів Гюго і «Собору…»?
·
Реферативне повідомлення учня «Франція
Часів Гюго і «Собору..».
ü Юнацькі
роки В.Гюго припали на період Реставрації королівської влади після падіння
Наполеона.
ü Липнева
революція 1830 р. покінчила з монархією Бурбонів. Новим королем під ім’ям Луї
Філіпа став герцог Орлеанський.
ü Режим
Реставрації стримував розвиток Франції і викликав обурення у народу. Про наближення
революції можна було судити і з реакції глядачів на п’єси В.Гюго.
ü Протягом
30-х рр.. у Франції спалахували повстання прихильників республіканського ладу.
ü Драми
В.Гюго мали великий успіх, так як відображали настрої французів і були написані
на тему дня.
ü Почалася
доба шаленої гонитви за грішми, доба збагачення зухвалих і безпринципних людей.
ü У
40-ві рр.. відбувається офіційне визнання поета. Гюго стає членом Французької
академії, одержує звання пера Франції.
ü Шедевром,
який увічнив ім’я Гюго у світовій літературі став історичний роман «Собор
Паризької Богоматері», задуманий ще напередодні липневих подій 1830р. і
завершений у січні 1831 р.
·
Поглиблення знань з теорії літератури.
Роман історичний
– побудований на історичному сюжеті епічний твір, який у художній формі
відтворює якусь епоху, певний період історії.
Ознаки історичного роману:
Сюжет: поєднання
історичних фактів з художнім вимислом.
Герої: історичні особи
і вигадані персонажі.
Конфлікти: історичні,
соціальні, національні, моральні тощо.
Історизм: зумовленість
подій і характерів соціально-сторичними обставинами, використання історичних
фактів.
Мова, стиль: наближення
мови й стилю до епохи, використання історизмів, екзотизмів тощо.
·
Постановка проблемного завдання уроку. Довести,
що «Собор…» В.Гюго - історичний роман.
Учитель.
В. Симоненко писав «Живе лиш той, хто не живе для себе, хто для других виборює
життя». Як співвідносяться слова українського письменника з особистістю
французького письменника? На це питання спробуйте дати відповідь по закінченні
виступу наступного учня.
·
Реферативне повідомлення учня «Політична
боротьба і вшанування пам’яті великого романтика».
ü Час
великих перетворень у Франції привів Гюго до республіканських переконань, яким
він не зраджував уже до кінця життя.
ü В.Гюго
стає кумиром усіх, хто прагне оновлення. Його драми, романи, поетичні збірки,
численні виступи – вклад у справу боротьби Франції за нове життя.
ü У
1846 р. стає мером 8-го округу Парижа, а 1848 р. з головою поринає в громадську
роботу. Його обрано депутатом Установчих, а потім і Законодавчих зборів.
ü Звертається
до депутатів з палкими промовами, в яких відстоює незалежність освіти від
церкви, таврує церковну цензуру.
ü Наприкінці
1851 р. Гюго з друзями організував комітет республіканського порятунку і
закликав співвітчизників чинити опір владі Луї Бонапарта (племінник Наполеона),
який проголосив себе імператором.
ü Із
чужим паспортом цього ж року таємно залишає батьківщину.
ü В
60-ті рр.. стала активною і громадська діяльність Гюго. Він листується з
легендарним Джузеппе Гарібальді, борцем за національне об’єднання Італії;
підтримує поляків, які повстали проти російського самодержавства (1863), і
мексиканців у їхній боротьбі проти смертельного вироку борцю за громадянські
права негрів в Америці Джону Брауну.
ü 1870
р. повертається на вільну батьківщину; на гонорар за збірку «Відплата»
виливають гармату, якій дають ім’я «Віктор Гюго».
ü Під
час проживання у Брюсселі (Бельгія) оголосив своє помешкання притулком для
французьких комунарів (1880).
ü Його
життя – це історія всього XIX
ст..
ü В
останню путь великого французького письменника (22.05.1885) проводжало 2 млн.
парижан.
ü На
острові Джерсі, наприклад, у Ла-Манші підноситься пам’ятник В.Гюго.
скульптурний «Портрет Віктора Гюго», котрий відлитий з бронзи, нині прикрашає
музей Родена в Парижі. Життя і творчість Гюго високо цінували Р.Роллан, Луї
Арагон, Поль Верлен, М.Горький, І.Франко, К. Паустовський та багато ін..
(Відповідь
учнів на поставлене раніше питання).
Учитель.
Тож повернемося з вами до «Собору Паризької Богоматері» і з’ясуємо творчу
історію роману.
Виступ
учня «Творча історія роману» (з опорної схеми-конспекту –
на сайті «Методична палітра» Є.Кашуби у категорії «Авторські ОСК»).
Перегорнемо перші сторінки цієї загадкової
книги.
·
Робота за змістом твору (ключові розділи
І, ІІ, ІV,
V
з книги першої і р. III,
IV, VII
з книг другої).
Бесіда
за запитаннями:
-
Яке враження справив на вас прочитаний
твір? Чи були якісь труднощі у сприйнятті при читанні?
-
Назвіть героїв, яких запам’ятали найдужче.
Чим саме?
-
Хто з вас був уважним: яке слово виявив
автор у закутку Собору Паризької Богоматері? На які роздуми наштовхнуло воно
його?
-
У якому столітті відбуваються описані
події? Якими показані городяни, школярі Парижа?
-
Що ви дізналися про П’єра Гренгуара?
-
Хто став переможцем свята блазнів? Зачитайте
його опис. Ваше ставлення до героя?
-
Якою входить в серця і пам'ять людей
Есмеральда? Які риси романтизму знаходимо в описі її зовнішності?
-
А кому з жителів Парижа не подобається
Есмеральда? Чому? Опишіть цю людину.
-
Де відбуваються всі події? Які ознаки
історичного роману ми можемо спостерігати на прикладі прочитаного?
·
Розв’язок проблемного завдання уроку
методом «Кубування».
1.
«Собор…» - історичний роман.
2.
Собор Паризької Богоматері – Франція –
історія – Есмеральда – Квазімодо – кохання – зло – добро – смерть… - романтизм.
3.
Ніби джерело, з якого п’єш чисту воду і
черпаєш сили для нового життя.
4.
Із вигаданих і правдивих героїв, подій;
із численних описів і вчинків головних героїв твору.
5.
Змушує замислюватися над філософськими
проблемами, що є Добро і Зло, Любов і Ненависть, народі і влада, Житті і
Смерть, Краса і Потворність…
6.
«За»: пізнавальне, естетичне, виховне
значення твору; не залишає байдужими до долі героїв; дає поштовх до роздумів
про життя.
«Проти»:
багато описів, які ускладнюють читання; гротеск знайшов своє граничне втілення,
через що образ квазімодо сприймається як нереальний. Постає просте запитання:
чи можна справді полюбити таку потвору, як Квазімодо, якою б доброю вона не
була? Це дійсно твір доби Романтизму.
ІІІ. Узагальнення.
Перед нами Франція кінця XVст. Періоду правління короля
Людовіка XI.
Проте роман В.Гюго не про монархію та придворні інтриги, а про народ і його
місце в суспільно-історичних конфліктах, про демократичні тенденції в житті
Франції XVІ
ст., боротьба за перемогу яких підказана
історичною необхідністю, отже, справедлива. Тим самим історичний конфлікт
(короля з феодалами) і сюжет у «Соборі…» в переважній більшості елементів
збігаються. Реалістичне змалювання Гревського майдану, натовпу школярів,
представників влади переплітається з романтичним, що теж є ознакою історичного
роману.
Есмеральда – красуня. Помітно, що ставлення
людей до неї різне. Крім Есмеральди, головні герої – Квазімодо, Клод Фролло, а
також П’єр Гренгуар, Феб де Шатопер (вони хоч і вигадані, але деякі з них мають
своїх прототипів, а більшість з них є типовими образами), які зосередили свою
увагу на юній танцівниці. І тут автор ставить важливе запитання: як впливає
краса на вчинки людей? Цю авторську сюжетну лінію ми і будемо спостерігати
аналізуючи твір. Тож ми з повним правом можемо стверджувати, що «Собор…» -
роман історичний.
Якою буде подальша доля героїв? Чи зведе
вона їх? Чи, можливо, кожен з них обере свій шлях? Чи є отой «фатум», який
змусив автора написати цей роман? Відповідь на поставлені запитання отримаємо
на наступних уроках.
ІV.
Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
Домашнє завдання. Прочитати р. І –
ІІІ, V
(книга четверта), р. І, ІІ, ІV (книга шоста), р. ІІ, ІІІ (книга
сьома), р. ІІ – VІ
(книга восьма).
Розгадати «Шифроване письмо» та кросворд «Життя
і творчість В.Гюго».
Додаток.
«Шифроване
письмо»
Завдання:
якщо ви відшукаєте порядок, у якому розташовані літери в квадратах, то
прочитаєте слова із заповіту, який залишив Віктор Гюго.
Л
|
П
|
І
|
К
|
А
|
Т
|
Д
|
Р
|
.
|
В
|
Д
|
Д
|
Р
|
М
|
И
|
І
|
І
|
А
|
О
|
І
|
І
|
Е
|
И
|
Л
|
С
|
В
|
Г
|
М
|
В
|
В
|
Ц
|
В
|
О
|
В
|
Я
|
О
|
Д
|
Я
|
О
|
Х
|
Я
|
М
|
А
|
.
|
Б
|
І
|
С
|
П
|
І
|
.
|
Ю
|
З
|
І
|
В
|
В
|
Ю
|
О
|
С
|
В
|
А
|
И
|
Ш
|
Ю
|
Я
|
Я
|
Р
|
В
|
О
|
Г
|
В
|
У
|
У
|
Кросворд
1
|
|
|
|
9
|
|
|
|
||||
|
2
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
По горизонталі.
1.
Хто сказав, що Гюго «учив людей любити
життя, красу, правду і Францію»?
2.
Яку драму всоте було поставлено в день
80-ліття В.Гюго?
3.
Хто в 1870 р. оголосив війну Пруссії?
4.
Що було відлито на гонорар збірки «Відплата»?
5.
Країна, до якої письменник здійснив
останню подорож.
6.
Один з романів прозаїка.
7.
Ім’я жінки, вірного друга Віктора Гюго.
8.
Ім’я дружини і дочки драматурга.
По
вертикалі.
9.
Драма, в передмові якої міститься естетичний
маніфест письменника.
Комментариев нет:
Отправить комментарий