четверг, 27 июля 2017 г.

Урок 3. Багатогранність теми кохання і краси в романі В.Гюго «Собор Паризької Богоматері».

У кожного доля своя…
   Урок 3. Багатогранність теми кохання і краси в романі В.Гюго «Собор Паризької Богоматері».
   Мета: з’ясувати, як вплинуло кохання на долю головних героїв твору,
визначити місце краси в романі; вдосконалювати комунікативні навички учнів; виховувати особистісне ставлення до духовності, загальнолюдської моралі.
   Обладнання: учнівські ілюстрації, відеофільм «Горбун із Нотр-Даму», порівняльна таблиця, аудіо запис інструментальної музики.
   Тип уроку: урок проблемного-тематичного аналізу художнього твору.
Красота души придаёт прелесть даже невзрачному телу.
Г.Лессінг
Хід уроку
   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
   Вступне слово вчителя. Німецький філософ Артур Шопенгауер (1788 – 1860) якось сказав: «Пересічна людина заклопотана тим, як би їй убити час, людина ж талановита прагне його використати». Ви всі, діти, безумовно, талановиті, тож двайте не будемо думати, як би нам убити час, а разом спробуємо його ефективно використати. До вашої  уваги – кілька запитань.
·        Експрес-опитування
   (Учні записують тільки слово-відповідь і підкреслюють вказану вчителем літеру, називають ключове слово).
1.     Вигукуючи яке слово, Квазімодо вирвав з рук ката Есмеральду? – 8 (Притулок)
2.     Що залишилося у Гудули від дочки? – 8 (Черевичок)
3.     Що розбивали у Дворі Чудес при одруженні? – 3 (кухоль)
4.     Що означає в перекладі імя Есмеральда? – 3 (Смарагд)
5.     Яке прізвище П’єра? – 4  (Гренгуар)
6.     В який день тижня був усиновлений Квазімодо? – 1 (Неділя)
7.     Улюблений дзвін Квазімодо. – 5 (Марія)
   Ключове слово: кохання.
      ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Оголошення теми, епіграфа уроку.
·        Створення проблемної ситуації.
   Що вам відомо про кохання? Що приносить воно людині? Наведіть приклади з літератури, інших видів мистецтва, життєвого досвіду.
·        Постановка проблемного завдання уроку. Наше з вами завдання – з’ясувати, як вплинуло кохання на долю головних героїв роману.
  ІІІ. Формування нових знань і способів дії.
Учитель. У омані «Собор…» і портрети, і характери більшості персонажів настільки гротескно загострені, мальовані в таких різких контрастах, що ці персонажі виростають у своєрідні символи.
-         Назвіть, будь ласка, образи0символи в романі.
(Есмеральда – символ краси, квазімодо – символ духовної і фізичної сили народу, Клод Фролло – символ зла, Собор – символ християнства).
·        Робота за опорним сигналом.
               Завдання. 1. Перед вами – трикутник і знак запитання. Поясніть зміст     зображеного.
                                 2. Розмістіть біля знаків імена головних героїв твору. Обґрунтуйте своє рішення.
   Слово вчителя. З образом Есмеральди окреслюються і отримують подальший розвиток усі головні образи роману, насамперед образи закоханих у неї чи просто захоплених її вродою Квазімодо, Клода Фролло, П’єра Гренгуара та ротмістра Феба де Шатопера. Вона – з народу. І в цьому проявилося новаторство Гюго-романтика. До цього головними героями його творів були представники аристократії. Їй, красуні, український поет М.Рильський присвятив поетичні рядки.
·        Читання учнем вірша М.Рильського «Есмеральда» напам’ять.
·        Робота за порівняльною таблицею
   Завдання. Користуючись таблицею, коротко схарактеризувати долю героя роману В.Гюго.
Есмеральда
Квазімодо
Клод Фролло
Феб де Шатопер
красива
потворний
постарілий
гарний
здібна танцівниця
вмілий дзвонар
розумний священик, алхімік
високомірний ротмістр королівських стрільців
життєрадісна
глухий до людських розваг, злий, дикий
суворий, поважний. понурий
безтурботний
добра і порядна
добрий
жорстокосердний
черствий
ніжна до матері
вірний «раб»
добрі наміри до брата, до Квазімодо в ньому померли
штучна доброта до людей
довірлива, свободолюбива
вірив у свого «батька»
сумніви у вірі до Бога
розпусник
ненавидить священика
презирство до несправедливості
презирство до чужого горя
презирство до чужих почуттів
безкорисна
безкорисний
користолюбивий
корисливий
смілива і безпорадна
мужній і рішучий
боягуз
показна мужність
віддана у коханні
однолюб
хтива пристрасть
почуття з розрахунку
краще смерть, ніж ненависна і непристойна пропозиція
готовий до самопожертви в ім’я коханої
приносить у жертву невинну
легковажно ставить під загрозу життя закоханої
·        Бесіда за запитаннями.
-         Чому, на вашу думку, саме Фебові віддала перевагу Есмеральда?
-         Що вам подобається і що ви засуджуєте в образі П’єра Гренгуара?
-         Хто. На ваш погляд, кращий: Клод Фролло чи Шатопер? Чи можуть вони бути прекрасними?
-         Чи можна назвати почуття архідиякона до циганки коханням? Доведіть свою точку зору.
-         За що Квазімодо полюбив юну танцівницю? Чи усвідомлював він свою потворність?
-         Як він розумів красу? Чим можна це підтвердити?
-         В яку хвилину свого життя Квазімодо став справді прекрасним?
·        Перегляд уривка відеофільму (Квазімодо рятує Есмеральду від шибениці і ховає в Соборі).
-         Якими показані натовп, король, Есмеральда, Квазімодо?
-         Чим зворушили вас сторінки роману. Присвячені зустрічі і розлуці дочки з матір’ю?
ІV.  Застосування знань, умінь, навичок.
·        «Коло думок». Чому Есмеральда загинула? Хто винен у її смерті?
·        Розв’язок проблемного питання уроку.
   Кохання відіграло різну роль у долях головних героїв роману В.Гюго. так, Есмеральда в своєму почутті тягнулася до краси, тому її кохання чисте, сильне і трагічне. Вона помирає з вірою в чоловіка, якого любила. Та чи вартий він цього? Осяяна світлим першим коханням, Есмеральда гине. Квазімодо з «майже людини» перетворюється на людину. Любов дала йому духовну силу і красу, а це – найголовніше.
   Клода д Фролло це почуття перетворило на злочинця. За злочини треба платити! П’єр Гренгуар знайшов нарешті себе в житті, а Феб одружився з розрахунку не думаючи ні про яку любов. У кожного з героїв блиснула своя рань кохання… Усіх чоловіків засліпила краса Есмеральди. Тож зовнішня краса зіграла згубну роль. У романі Гюго-романтик розкриває різновиди краси. Звернемося з вами ще раз до опорного сигналу –  трикутника і покажемо поняття краси в романі за В.Гюго.
    (Розмістити слова у мистецтві, духовна, зовнішня – на кутках трикутника, а слово краса – в центрі фігури).
   Як бачимо, вершину займає краса у мистецтві, тому що автор вважав, що саме у зіткненні з мистецтвом в людині виявляється все найкраще. Краса має великий вплив на людину, її вчинки. Проте духовна краса вища за зовнішню, адже важливі вчинки людини як моральні, так  й естетичні. А мораль, за словами Г.Гейне, існує тільки одна – загальнолюдська.
   V. Підбиття підсумків уроку.
 1. розглянути ілюстрації і пояснити, які епізоди роману зображені на них.
2. Прокоментувати епіграф уроку: кому з героїв ви б його адресували і чому?
3. Висловитися, що нового дізналися на уроці і наскільки книга В.Гюго стала близькою /далекою.
   VI. Домашнє завдання. Повторити вивчене за романом. Скласти цитатний план розділу 1 «Собор Богоматері» (книга 3).  Індивідуальні завдання по підготовці характеристики образу Собору.
   VII. Оцінювання.
   Заключне слово вчителя. Сьогодні на уроці ми розмірковували над життєвими долями героїв роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері». А що таке Доля? Як на Україні народ уявляв собі долю?
   Доля є в кожної людини, це – її щастя або нещастя. Вона є началом позитивним і істотою зовсім не ворожою. Вона не має характеру божественності, а являє собою лише втілене співіснування людини. Доля буває активною і пасивною. Активна Доля сприяє більшому чи меншому достатку свого двійника-людини. Вона дбає про людину, допомагає їй в усьому, жаліє її, завжди захищає її інтереси навіть тоді, коли сама вона відпочиває. Якщо хворий почуває вночі, що його хтось під вікном називає на ім’я, то це означає, що до нього прийшла його доля і принесла здоров’я. Доля сама не шукає людину, а от людина мусить постаратися знайти її і оволодіти нею. Хто відшукає свою Долю. Тому в усьому таланить, той швидко багатшає. А хто не знайде Долі – б’ється, як риба об лід, і нічого з його починань не виходить…
   Я бажаю вам усім щасливої Долі!
   (На фоні інструментальної музики вчитель читає авторський вірш «А доля в кожного своя…»)


Комментариев нет:

Отправить комментарий