Твір. «Герой нашого часу».
Дата написання. 1837 – 1840 рр.
Творча історія. Роман пройшов досить тривалу
часову еволюцію від часу появи найпершої частини «Тамань» (осінь 1837) до його
остаточної редакції (1840р.). Пов'язаний з перебуванням автора у засланні на
Кавказі. Цей час був неспокійний для Росії: почалося помітне пожвавлення
суспільної думки – народжувалась слав’янофільська ідеологія. За цих обставин
Лермонтов створює роман, який вбирає всю незавершеність епохи. Спочатку він
публікував окремі частини 9повісті), а згодом об’єднав їх і, вмістивши
передмову, опублікував окремою книжкою.
Жанр. Морально-психологічний роман.
Теорія літератури. Морально-психологічний роман – різновид реалістичного роману, у якому основна увага
зосереджена на розв’язанні поставлених письменником моральних проблем, що
вимагає глибокого психологічного аналізу дій та вчинків героїв.
Художній час – час, що представлений у художньому творі. Він може
бути фабульним (коли згадані події відбулись у часовій послідовності),
оповідально-розповідним (коли про події повідомив оповідач), сюжетним (як, у
якому порядку події зображені у творі).
Тема. Розповідь про долю покоління 40-х
рр.. XIX ст..
Проблематика. Чому люди, розумні та енергійні,
не знаходять застосування своїм чималим здібностям і «в’януть без боротьби» на
самому початку життєвого шляху? Чого ж не вистачає розуму, щоб зробити життя
людини духовно повноцінним?
Особливості сюжету.
Герой постійно
переміщується в художньому часі. Він входить в сюжет, приїхавши у фортецю до
Максима Максимовича в «транспорті з провіантом». Композиція сюжету кільцева і
повертає Печоріна туди, звідки почались події. Закінчується роман у фортеці ж –
діалогом Печоріна з Максимом Максимовичем. Так художньо оформлюється безвихідь,
трагізм, замкнутість кола його поневірянь.
Сюжет. Послідовність змальованих
епізодів у житті головного героя Печоріна має такий вигляд: приїзд Печоріна з
Петербурга на Кавказ («Тамань», «Княжна Мері»), служба у фортеці («Бела» і «Фаталіст»), потім через 5 років – випадкова
зустріч по дорозі у Персію зі старим товаришем («Максим Максимович»), смерть
головного героя і опублікування його записок («Передмова» до його щоденника),
нарешті, передмова до всього роману, де сам автор критично аналізує свій твір.
Композиція. Композиції роману притаманна
фрагментарність: повісті об’єднує спільний персонаж – молодий офіцер Григорій
Олександрович Печорін. Побудова роману слідкуюча: «Передмова» до роману (1841),
повісті «Бела» і «Максим Максимович»; «Передмова» до журналу Печоріна, повісті
«Тамань», «Княжна Мері», «Фаталіст». Кожна з них – самостійний, завершений
твір.
Простір і час. Події, пов’язані з життям
Печоріна. Розвиваються на Кавказі. Саме туди відправляли критично мислячих
передових людей. Повісті розташовані не відповідно часу. Хронологічний порядок
подій у романі такий: «Тамань», «Княжна Мері», «Фаталіст», «Максим Максимович»,
«Передмова» до журналу Печоріна, «Передмова» до роману.
Образи. Печорін, молодий офіцер;
штабс-капітан Максим Максимович; доктор Вернер; юнкер Грушницький; жіночі
образи – Бела, княжна Мері, Віра; горці і контрабандисти.
Авторська позиція. Автор критично ставиться до свого
героя. Проблему сильної особистості вирішує реалістичними засобами мови.
Лермонтов всім ходом подій показує, що на характер людини впливають соціальні
обставини, середовище, в якому вона живе. Цим і пояснюється самотність,
спустошеність, розчарованість, дієвість, потяг Печоріна до чогось високого.
Художні особливості.
В романі
постійно звучить голос автора. Він не просто сумлінний оповідач. Він настроює
читача на активне ставлення до Печоріна. Роль автора – допомогти читачеві. Для
цього Лермонтов користується прийомами непрямої характеристики, а також
зіставлення різних характерів та поглядів на людину і світ.
Висновок. Лермонтов створив правдивий,
типовий образ, в якому відобразилися важливі риси цілого покоління. «Це
портрет, складений з пороків усього нашого покоління, в повному їх розвитку» (Лермонтов). Ці герої не здатні ні до
високих жертв заради блага людства, ні для особистого щастя. Тому автор не
тільки дорікає кращим людям епохи, а й призиває до громадянських подвигів.
Лермонтов глибоко і всесторонньо розкрив внутрішній світ героя, його
психологію, розповів «історію душі людської».
Новаторство. Лермонтов започаткував жанр
соціально-психологічного роману, який пізніше продовжили Достоєвський, Толстой,
Чехов, Тургенєв. Їхні герої прагнуть підкорити своє життя високій і шляхетній
меті.
Переклади. М.Старицький, С.Руданський,
П.Грабовський, І.Франко (XIX ст.); М.Рильський, В.Сосюра, М.Терещенко, П.Тичина (XX ст.).
Зв'язок з іншими
видами мистецтва. Образотворче мистецтво. М.Врубель. Ілюстрації до «Княжної Мері»,
«Бели». М.Тирса, В.Бехтєєв, В.Бєлкін. Ілюстрації до «Героя нашого часу».
Музика. А.Александров. «Бела», «Княжна
Мері» (опера).
Театр і кіно. «Сторінки журналу Печоріна»
(СРСР). К/Ф «Герой нашого часу» (СРСР, 1967).
Архітектура,
скульптура та прикладне мистецтво.
О.Матвєєв. М.Лермонтов. І.Бродський. Пам’ятник Лермонтову в Москві.
Думки митців та
критиків. «Роман
Лермонтова «Герой нашого часу» - найзагадковіший твір російської класичної
літератури» (Е.Гернштейн).
«Лермонтов-прозаїк – це чудо, це те, до чого ми маємо прагнути… З цієї прози –
і Тургенєв, і Гончаров, і Достоєвський, і Лев Толстой, і Чехов. Уся велика ріка
російського роману розтікається з цього прозорого джерела, що бере початок на
снігових вершинах Кавказу» (О.Толстой).
Комментариев нет:
Отправить комментарий